Τετάρτη 22 Απριλίου 2020

Αλμπέρ Καμύ – Ο άνθρωπος είναι το μόνο πλάσμα που αρνείται να είναι αυτό που είναι.


Αν θεωρήσουμε, λοιπόν, το παράλογο ως κανόνα ζωής, είναι αντιφατικό. Τότε, γιατί απορούμε που δεν μας διαθέτει τις αξίες εκείνες οι οποίες θα αποφάσιζαν για μας ως προς τη νομιμότητα του εγκλήματος; Δεν είναι δυνατό, άλλωστε, να στηρίξουμε μια στάση πάνω σε μια προνομιούχα συγκίνηση.
 Το αίσθημα του παραλόγου είναι ένα αίσθημα όπως όλα τα άλλα. Το ότι έδωσε τη χροιά του σε τόσες σκέψεις και πράξεις στην περίοδο του μεσοπολέμου αποδεικνύει μόνο τη δύναμη και τη νομιμότητά του. Αλλά η δύναμη ενός αισθήματος δεν σημαίνει ότι γίνεται και πανανθρώπινο. Το σφάλμα μιας ολόκληρης εποχής ήταν ότι διατύπωσε, ή θεώρησε διατυπωμένους, γενικούς κανόνες δράσης, ξεκινώντας από μιαν απελπισμένη συγκίνηση που ο μηχανισμός της ήταν να ξεπεράσει τον ίδιο τον εαυτό της.


Τα μεγάλα βάσανα, όπως και οι μεγάλες ευτυχίες, γίνονται αιτίες για τη γένεση ενός συλλογισμού. Παίζουν τον ρόλο των μεσολαβητών. Μα δεν θα μπορούσαμε να τους ξαναβρούμε και να τους διατηρήσουμε καθ’ όλη τη διάρκεια των συλλογισμών. Αν, επομένως, ήταν νόμιμο να υπολογίζεται η παράλογη ευαισθησία, να γίνεται η διάγνωση ενός κακού τέτοιου όπως το βρίσκουμε στον εαυτό μας και στους άλλους, είναι αδύνατο να δούμε σε τούτη την ευαισθησία, και στον μηδενισμό που αυτή προϋποθέτει, κάτι άλλο εκτός από ένα σημείο εκκίνησης, μια εμπειρική κριτική, το ισοδύναμο —στο επίπεδο της ύπαρξης— της συστηματικής αμφιβολίας. Κι ύστερα, πρέπει να σπάσουμε τα στάσιμα παιχνίδια του καθρέφτη και να εισχωρήσουμε στην ασυγκράτητη κίνηση, χάρη στην οποία το παράλογο ξεπερνά τον ίδιο τον εαυτό του.


Όταν σπάσει ο καθρέφτης, δεν απομένει πια τίποτα που να μπορεί να μας βοηθήσει για να δώσουμε απαντήσεις στα ερωτήματα του αιώνα. Το παράλογο μαζί με τη μεθοδική αμφιβολία εξουδετέρωσαν τις ιδέες του παρελθόντος. Το παράλογο μας φέρνει σε αδιέξοδο. Όμως μπορεί, όπως και η αμφιβολία, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον πάνω του, να προσανατολίσει μια νέα έρευνα. Ο συλλογισμός συνεχίζεται έτσι με τον ίδιο τρόπο. Φωνάζω ότι δεν πιστεύω σε τίποτα και ότι όλα είναι παράλογα, μα δεν μπορώ να αμφιβάλλω για την κραυγή μου, και πρέπει να πιστέψω τουλάχιστον στη διαμαρτυρία μου.

Η πρώτη και μοναδική ολοφάνερη αλήθεια που μου δίνεται έτσι, εντός της παράλογης εμπειρίας, είναι η εξέγερση. Στερημένος από κάθε γνώση, εξαναγκασμένος να σκοτώνω ή να συναινώ στον φόνο, δεν έχω παρά μόνο τούτη την απτή αλήθεια, η οποία ενισχύεται ακόμη περισσότερο από την απόγνωση που με παιδεύει.

Η εξέγερση γεννιέται από το θέαμα της παραφροσύνης, μπροστά σε μιαν άδικη και ακατανόητη μοίρα. Ωστόσο, η τυφλή ορμή της διεκδικεί την τάξη μέσα στο χάος και την ενότητα στην καρδιά αυτού που φεύγει και χάνεται. Φωνάζει, απαιτεί, θέλει να σταματήσει το σκάνδαλο και να ακινητοποιηθεί επιτέλους αυτό που μέχρι τώρα γραφόταν δίχως ανάπαυλα πάνω στη θάλασσα.




Έγνοια της είναι η αλλαγή. Αλλαγή όμως σημαίνει δράση, και δράση αύριο θα σημαίνει να σκοτώνει, ενώ δεν ξέρει ακόμη αν ο φόνος είναι νόμιμος. Εγκυμονεί ακριβώς τις πράξεις εκείνες που της ζητούν να νομιμοποιήσει. Άρα, η εξέγερση πρέπει να αντλήσει τα αίτια που την υποκινούν από τον εαυτό της, αφού δεν μπορεί να τα πάρει από τίποτ’ άλλο. Πρέπει να δεχτεί να κάνει τον αυτοέλεγχό της για να μάθει πώς πρέπει να συμπεριφερθεί.

Δύο αιώνες επανάστασης, μεταφυσικής ή ιστορικής, προσφέρονται ακριβώς στη θεώρησή μας. Μόνο ένας ιστορικός θα είχε την αξίωση να εκθέσει λεπτομερώς τις ιδεολογίες και τα κινήματα που διαδέχονται το ένα το άλλο μέσα σ’ αυτήν. Το πολύ πολύ, θα είναι δυνατό να βρούμε εκεί την κατευθυντήρια ιδέα. Οι σελίδες που ακολουθούν προτείνουν μόνο κάποια ιστορικά σημεία αναφοράς και μια πιθανή ανάγνωση’ αυτή δεν είναι η μόνη δυνατή και, άλλωστε, δεν μπορεί να διαφωτίσει τα πάντα. Εξηγεί ωστόσο, τουλάχιστον εν μέρει, την κατεύθυνση και, σχεδόν ολοκληρωτικά, τις υπερβολές της εποχής μας. Η θαυμαστή ιστορία που αναφέρεται εδώ είναι η ιστορία της ευρωπαϊκής αλαζονείας.

Η εξέγερση, πάντως, δεν θα μας φανέρωνε τις αιτίες της παρά μόνο στο τέλος μιας έρευνας γύρω από τις θέσεις, τις αξιώσεις και τις κατακτήσεις της. Στα έργα της βρίσκονται πιθανόν ο κανόνας δράσης που δεν κατάφερε να μας δώσει το παράλογο, τουλάχιστον μια ένδειξη για το δικαίωμα ή το καθήκον να σκοτώνεις και, τέλος, η ελπίδα μιας δημιουργίας.

Ο άνθρωπος είναι το μόνο πλάσμα που αρνείται να είναι αυτό που είναι. Αρκεί να ξέρουμε αν τούτη η άρνηση τον οδηγεί μόνο στον όλεθρο των άλλων και του εαυτού του, αν κάθε εξέγερση πρέπει να κλείνει με τη δικαίωση του παγκόσμιου εγκλήματος ή αν, αντίθετα, χωρίς καμιάν απαίτηση για μιαν ανέφικτη αθωότητα, μπορεί να αποκαλύψει την αρχή μιας αποδεκτής ενοχής



13 σχόλια :

  1. Ανώνυμος22/4/20 11:19

    Periklis Danopoulos
    Με όσα γεγονότα έχουν συνταράξει συθέμελα τον κόσμο, έγινε ορατή και ξεκάθαρη η χαωτική πραγματικότητα της παγκοσμιοποίησης. Απέδειξε στην πράξη το φαινόμενο της πεταλούδας, όπου "αν μια πεταλούδα κινήσει τα φτερά της στον Αμαζόνιο, μπορεί να φέρει βροχή στην Κίνα". Οι αλληλεπίδραση των χωρών σε οικονομικό επίπεδο αλλά και οι εσωτερικές αντιφάσεις στην καπιταλιστική παγκοσμιοποίηση, οι ανταγωνισμοί και η άκρατη αναζήτηση επί πλέον κερδών, έκανε ένα μέτριο ιό να απειλεί σήμερα την παγκόσμια κοινότητα.
    Φάνηκε ακόμα πιο καθαρά, ότι στον σύγχρονο καπιταλισμό ή μετακαπιταλισμό 'η καζίνοκαπιταλισμό , δεν χωράει η έννοια άρρωστος άνθρωπος, δωρεάν τεστ και παραγωγή φαρμάκων για δωρεάν θεραπεία.Γιατί στην κουλτούρα των αγορών, το ''δωρεάν'' δεν υφίσταται ως έννοια και τυχόν εισαγωγή της θα μπορούσε να οδηγήσει το σύστημα σε εντροπία.
    Ακόμα περισσότερο, το αδιέξοδο στο οικονομικό περιβάλλον που ζούμε, θα φανεί από τις συνέπειες της παγκόσμιας καραντίνας. Ήδη τα πρώτα φαινόμενα που βλέπουμε, δεν είναι τίποτα άλλο από trailer σχετικά με το τσουνάμι που έρχεται. Η κατάρρευση της αγοράς πετρελαίου, δεν μπορεί να είναι ένα γεγονός το οποίο θα επηρεάσει δραματικά, μόνο τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες, αλλά ολόκληρο τον κόσμο, με άγνωστα πλην ζοφερά κατά τα φαινόμενα αποτελέσματα.
    Η άνοδος της τιμής των προϊόντων σίτου, δεν προκαλεί έκπληξη. Η καραντίνα εκτόξευσε την ζήτηση και με βάση τον οικονομικό κανόνα, αυτό φέρνει άνοδο στην τιμή προσφοράς.Η χώρα μας διαθέτει σιτοβολώνες που θα μπορούσαν να υπερκαλύψουν την εγχώρια ζήτηση για χρόνια. Κι εδώ πέφτουμε πάνω στην ΕΕ , τις ποσοστώσεις και τις απαγορεύσεις.
    Με όλα αυτά που προαναφέρθηκαν , είναι φανερό ότι η πορεία προς ανεξάρτητα Εθνικά κράτη και εγκατάλειψη υπερεθνικών οργανισμών, είναι μονόδρομος.
    Και με όσα θα συμβούν από εδώ και πέρα, ή θα το καταλάβουν οι κυβερνώντες και θα αλλάξουν ρότα ή θα υπάρξουν κοινωνικες αναταραχές ανεξέλεγκτων διαστάσεων.
    Οπότε καλύτερα μια ελεγχόμενη μετάβαση, παρά η δημιουργία συνθηκών Βαϊμάρης....
    Είναι θέμα κοινής λογικής και επιβίωσης όχι μόνο των λαών αλλά και του υπό κατάρρευση πολιτικού προσωπικού κάθε χώρας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος22/4/20 14:48

    Κλαρινογαμπρέ μου έχω μπερδευτεί....

    Ο Γερμαναράς τηράει πρώτα την οικονομία του και δε θέλει να εγγυηθεί το χρέος του Ιταλιάνου μέσω κορωνα-ομολόγου....εφαρμόζει το "πρώτα η Γερμανία"

    Και ο εθνο-φασίστας της Ιταλίας απειλεί την ΕΕ με διάλυση γιατί θέλει "πρώτα η Ιταλία"

    Τελικά τι είναι το "πρώτα"????

    Υ/Γ Αυτό που αναδημοσίευσες, έχεις καταλάβει τι λέει???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος22/4/20 15:03

    Από τη μια μεριά είναι κράτη (πχ Κίνα)

    -- με κλειστά σύνορα

    -- με αυταρχική διακυβέρνηση

    -- με έλλειψη λογοδοσίας

    -- με αδιαφάνεια στη ροή της πληροφορίας κλπ


    Από την άλλη μεριά είναι κράτη που επιδιώκουν και θέλουν

    -- τη διεθνοποίηση της γνώσης

    -- τις διακρατικές συμφωνίες

    -- την ελεύθερη μετακίνηση στην ευημερία

    -- τη διεθνή συνεργασία για εμβόλιο κλπ



    Από τη μια μεριά

    Οι μύχιες νεοσυντηρητικές και αντιδραστικές φαντασιώσεις του κάθε εθνολαϊκιστή, για περίκλειστα κράτη με κοντόφθαλμες εθνικές επιδιώξεις......

    και από την άλλη μεριά

    λαοί με μεγαλύτερη αυτοσυνειδησία, ατομική ευθύνη και σοβαρότητα!!!!!


    Η ανάγκη για ανοιχτές κοινωνίες θα ενισχύσει τα ανοιχτά σύνορα και το ομοσπονδιακό πνεύμα, και έτσι θα ενισχυθεί η παγκοσμιοποίση!!!!

    Γιατί αν ενισχυθεί το "πρώτα το έθνος μας" (του καθενός μας) θα φτάσουμε στο τέλος πάλι στην παγκοσμιοποίηση μετά από τον αρμαγεδώνα,

    αφού πρώτα θα επαναλάβουμε.......τις φρικαλεότητες του πρόσφατου παρελθόντος μας που αφήσαμε φασίστες και ναζί να ρυθμίσουν τις κοινωνίες μας με απόκοσμες και απάνθρωπες απόψεις......

    Δε νομίζω ότι θα το επαναλάβουμε, σα λαοί, το ίδιο ολέθριο λάθος....

    χψ




    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος22/4/20 15:21

    ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΑΤΥΧΙΑ ΣΟΥ.ΝΑ ΤΑ ΒΑΖΕΙΣ ΑΠ ΤΗ ΜΙΑ ΚΙ ΑΠ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΜΕΡΙΑ.ΚΑΙ ΝΑ ΜΗ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΟΡΙΑ ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΠΙΟ ΠΟΛΛΟΙ..ΑΣΤΟ ΔΕΝ ΤΟΧΕΙΣ.ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΕΘΝΟΣ ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ.ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ ΤΟΥ ΓΚΕΗΤΖ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΟΡΟΣ ΕΙΣΑΙ.ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΝΑ ΔΟΥΛΕΥΕΣ ΣΕ ΚΑΜΜΙΑ ΜΚΟ.ΕΝΑ ΠΡΑΓΜΑ ΧΥΛΟ ΤΑΧΕΙΣ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΣΟΥ.ΦΥΛΑΞΟΥ ΤΩΡΑΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΚΟΡΟΝΟΙΟ.ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΣΑΛΤΑΡΙΣΜΕΝΩΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΖΕΙΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος22/4/20 15:21

    Ο Panos Leliatsoς
    Τριήμερη διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με τα τεχνικά κλιμάκια της Τρόικας προκειμένου να κλείσει η αξιολόγηση και να εκταμιευτεί ποσό 640 εκατομμυρίων..Το βασικό προαπαιτούμενο είναι η άρση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς..Υποτίθεται αυτή η χώρα είχε πρόβλημα δημοσιονομικό γιατί μαζί τα φάγαμε όπως λέγανε κάποιοι γραφικοί διαχειριστές της εξουσίας και σήμερα μετά από 10 έτη έρχονται να μας πουν πως για να γίνει βιώσιμο το δημόσιο χρέος πρέπει να βγουν στο σφυρί 300.000 ακίνητα..Υπάρχει κάποιος σοβαρός οικονομολόγος σε αυτή την χώρα που να μας πει ποιο θα είναι το δημοσιονομικό όφελος εάν πετάνε οικογένειες στο δρόμο; Υπάρχει κανείς σοβαρός να μας πει σε απόλυτα νούμερα τι θα εισπράξει το Ελληνικό δημόσιο από τους χιλιάδες πλειστηριασμούς..Επιτέλους ας καταλάβουν οι πάντες πως παίζεται το βρώμικο παιχνίδι εις βάρος της χώρας από μια συμμορία διεθνών τραπεζιτών και από μια παρέα εκβιαζόμενων πολιτικών..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος22/4/20 18:56

    Και τώρα τί θα γένουν χωρίς Σκοιλ_Ελικικου?? Η τηλεκατάρτιση ήσαν μια κάποια λύσις για την τσέπη τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος22/4/20 19:24

    Οι ίδιοι τσάτσοι που μας ελεγαν πριν 2 μέρες «δεν γινόταν να δωθουν τα λεφτά αλλιώς, πάρτε τα και σκάστε» τώρα λένε «η κυβ αναγνωρίζει τα λάθη της».
    Θα σας φύγει η μαγκιά σκουπιδομαγκες, όπως έφυγε και στους προηγούμενους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος22/4/20 20:33

    Ελα τωρα βρε 19.24, σιγα το κολπο καπως πρεπει να κρυφτει!!!! κατι τις το μεγαλυτερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος22/4/20 20:46



    Και να που τα ταξίδια μείναν μόνο όνειρα
    και να που οι φωνές και τα τραγούδια σώπασαν
    και να που η ζωή τώρα κυλάει πιο γρήγορα
    και να που τα παιδιά και τα παιχνίδια χάθηκαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος22/4/20 23:02

    Η αθλιότητα


    Φαντάζομαι ότι κάποιος από τους εισαγγελείς της Θεσσαλονίκης θα έχει κινηθεί για τη σύλληψη και την παραπομπή σε δίκη ελληνάρα (μ)παοκτζή (όπως καταμαρτυρείται…),

    ο οποίος έχει απαθανατιστεί σε βίντεο που ανέβηκε στο Twitter

    να υποχρεώνει με τη βία και με συνεχείς απειλές φουκαρά μουσουλμάνο μετανάστη να κάνει τον σταυρό του και να παρακαλεί την «Παναγία» και τον «Χριστούλη» να τον έχουν καλά κι αυτόν και την οικογένειά του.


    Η άθλια ενέργεια που έγινε κοντά στο γήπεδο του ΠΑΟΚ μια από τις τελευταίες ημέρες και έχει ως δράστη κάποιον ο οποίος είναι γνωστός στην περιοχή της Τούμπας, δεν μπορεί να μείνει ατιμώρητη,

    παραβιάζει έναν σκασμό νόμους, και κατάφωρα κάθε διάταξη του αντιρατσιστικού νόμου που προστατεύει τους μετανάστες.

    Ελεος πια με αυτά τα τομάρια.....




    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος22/4/20 23:31

    γιος χυτων θαναι και χαφιεδων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος23/4/20 00:48

    Το σκοιλ ελικικου δεν ειναι τσιπρεικο αγγλικο αλλα των αριστων σκηνικο?? Τι εψηφησατε ρεεεε?????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος23/4/20 01:01

    ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ (1921-1988)

    ...Ὅμως αὐτοὶ σπᾶνε τὶς πόρτες μας
    πατᾶνε πάνω στὸν ἔρωτά μας.
    Πρὶν ποῦμε τὸ τραγούδι μας
    μᾶς σκοτώνουν.

    Μᾶς φοβοῦνται καὶ μᾶς σκοτώνουν.
    Φοβοῦνται τὸν οὐρανὸ ποὺ κοιτάζουμε
    φοβοῦνται τὸ πεζούλι ποὺ ἀκουμπᾶμε
    φοβοῦνται τὸ ἀδράχτι τῆς μητέρας μας καὶ τὸ ἀλφαβητάρι τοῦ παιδιοῦ μας
    φοβοῦνται τὰ χέρια σου ποὺ ξέρουν νὰ ἀγγαλιάζουν τόσο τρυφερὰ
    καὶ νὰ μοχτοῦν τόσο ἀντρίκια
    φοβοῦνται τὰ λόγια ποὺ λέμε οἱ δυό μας μὲ φωνὴ χαμηλωμένη
    φοβοῦνται τὰ λόγια ποὺ θὰ λέμε αὔριο ὅλοι μαζὶ
    μᾶς φοβοῦνται, ἀγάπη μου, καὶ ὅταν μᾶς σκοτώνουν
    νεκροὺς μᾶς φοβοῦνται πιὸ πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.