Τρίτη 10 Μαρτίου 2020

Ο ΚΟΡΟΝΟΪΌΣ ΑΠΟΔΟΜΕΊ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΊΗΣΗ

«Παρ’ όλο που δεν μπορούμε να επιλέγουμε αυτό που μας συμβαίνει, μπορούμε αντιθέτως να επιλέξουμε να εναντιωθούμε σ’ αυτό που μας συμβαίνει» (Σαβατέρ)

            Ένας ιός δεν προκαλεί το ενδιαφέρον μόνο της ιατρικής οικογένειας (λοιμωξιολόγοι, επιδημιολόγοι) αλλά και πολλών άλλων ομάδων που δεν σχετίζονται άμεσα με τις επιδημίες. Για παράδειγμα οι ψυχολόγοι ασχολούνται με το κύμα πανικού και φόβου που προκαλεί η εύκολη διάδοση του κορονοϊού. Οι κοινωνιολόγοι με τα στερεότυπα και τις συμπεριφορές που είτε αναβιώνουν ή εμφανίζονται για πρώτη φορά μπροστά στο φόβο της πανδημίας (ενοχοποίηση μεταναστών…..). Οι οικονομολόγοι μελετούν το οικονομικό κόστος που συντηρητικά το ανεβάζουν σε 1,3 τρις δολάρια σε παγκόσμιο επίπεδο.
Οι επικοινωνιολόγοι προβληματίζονται για τους τρόπους προβολής της είδησης έτσι ώστε η ενημέρωση να μην σκορπά το φόβο και τον πανικό. Η θρησκειολόγοι προσπαθούν να καθησυχάσουν τους πολίτες αλλά και τους φανατικούς του χώρου πως ο κορονοϊός δεν συνιστά μία θεϊκή τιμωρία - προειδοποιήση για τις αμαρτίες των ανθρώπων.


            Από τον κύκλο των ανησυχούντων για την εξάπλωση του κορονοϊού δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι πολιτικοί, ως οι καθ’ ύλην αρμόδιοι για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας. Πολλοί είναι εκείνοι, όμως, που μέμφονται τους τρόφιμους της εξουσίας ότι επενδύουν πάνω στο φόβο των πολιτών για να αποκρύψουν την ανεπάρκειά τους

Η ιδεολογικοποίηση του κορονοϊού

            Εκείνο, ωστόσο, που προκαλεί απορία και πολλά ερωτηματικά είναι η ιδεολογικοποίηση ενός ιού. Αυτό σημαίνει πως κάποιοι ερμηνεύουν το φαινόμενο χρησιμοποιώντας ως εργαλείο κάποιες ιδέες ή ιδεολογίες εντάσσοντάς το σε ένα ευρύτερο πλαίσιο φαινομένων που παράγουν ή υποβοηθούν την εμφάνιση ή εξάπλωση διαφόρων ασθενειών ή επιδημιών.

            Στην περίπτωση του κορονοϊού δεν είναι λίγοι εκείνοι που συνέδεσαν τον ιό με την παγκοσμιοποίηση. Άλλοι διατείνονται πως η παγκοσμιοποίηση διευκόλυνε τη διάδοση του ιού στο βαθμό που ο ασύνορος κόσμος δεν θέτει φραγμούς στη διακίνηση ανθρώπων και αγαθών. Άλλοι εντούτοις αντιτείνουν πως η παγκοσμιοποίηση βοήθησε τα μέγιστα στην πρόληψη και αποτελεσματική αντιμετώπιση του ιού μέσα από την αλληλοενημέρωση και τις θεσμοθετημένες διαδικασίες σε παγκόσμιο επίπεδο.


            Έτσι ο ιός του κορονοϊού πέραν του ιατρικού και υγειονομικού σοκ που προκάλεσε έφερε στην επιφάνεια μία παλιά διαμάχη για το θετικό ή αρνητικό πρόσημο της παγκοσμιοποίησης. Έτσι ένα θέμακαθαρά ιατρικό συνδέθηκε με ένα φαινόμενο (παγκοσμιοποίηση) που ο ακριβής ορισμός του δυσκολεύει τους ειδικούς, δικαιώνοντας τη θέση του Αντισθένη «Αρχή σοφίας η των ονομάτων επίσκεψις».

            Αν αρκεστούμε - για λόγους οικονομίας - σε έναν απλό ορισμό της παγκοσμιοποίησης θα μπορούσαμε να ορίσουμε ως την ελεύθερη διακίνηση ανθρώπων, αγαθών και ιδεών. Σε αυτήν τη διακίνηση θα μπορούσαμε να προσθέσουμε και το τα μικρόβια, αφού αυτά δεν λογαριάζουν τα τεχνητά σύνορα των ανθρώπων. Κι εδώ είναι το σημείο τριβής των υπέρμαχων και των κατηγόρων της παγκοσμιοποίησης και το οποίο αναδεικνύεται ως το μείζον ιδεολογικό πρόβλημα της εποχής μας

Οι κατήγοροι της παγκοσμιοποίησης

            Ειδικότερα οι εχθροί του «παγκόσμιου χωριού» εστιάζουν τις κατηγορίες σε δύο επίπεδα. Στο πρώτο επίπεδο ανιχνεύονται εκείνες οι αιτιάσεις που για τη γέννηση του ιού - και κάθε ασθένειες - θεωρούν το κυρίαρχο πρότυπο οικονομίας (παραγωγή και διανομή αγαθών και πλούτου). Καταλογίζουν, δηλαδή, στην παγκοσμιοποίηση την εντατικοποίηση της εργασίας, την αναγωγή της ποσότητας σε απώτατη αξία και το υλικό κέρδος σε φετίχ. Αν σε αυτά προστεθούν η αστικοποίηση, οι γιγαντουπόλεις, το άγχος, η ανασφάλεια, οι απρόσωπες σχέσεις και η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος τότε καταγράφεται με ευκρίνεια η ενοχή της παγκοσμιοποίησης. Από το κατηγορητήριο δεν λείπουν και οι παλιές κατηγορίες που ακόμη και σήμερα προκαλούν συζητήσεις για το ρόλο τους στην ανάπτυξη και στην πρόοδο της ανθρωπότητας (χρήση της τεχνολογίας και των επιστημονικών γνώσεων, η αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων…)


            Στο δεύτερο επίπεδο οι ευθύνες της παγκοσμιοποίησης - σύμφωνα πάντα με τους πολέμιούς της - ανευρίσκονται στις «διευκολύνσεις» που παρέχει στη διάδοση των διαφόρων ασθενειών μέσα από την ελεύθερη διακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων. Ο ελλιπής διασυνοριακός έλεγχος, οι διεθνείς συμβάσεις για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία αγαθών και τα αλλεπάλληλα κύματα προσφύγων και μεταναστών επωάζουν συνθήκες ευνοϊκές για την εξάπλωση όχι μόνο του κορονοϊού αλλά και κάθε ιού που κάποιες φορές τείνει να μετασχηματιστεί σε πανδημία.

            Οι ποικίλες, λοιπόν, αλληλεξαρτήσεις που επιβάλλει η παγκοσμιοποίηση επιδεινώνουν το πρόβλημα των ασθενειών, αφού πλέον το «τοπικό» γίνεται «παγκόσμιο» και το «εθνικό» αποκτά πλανητικές διαστάσεις.

Οι υπέρμαχοι της παγκοσμιοποίησης

            «Η παγκοσμιοποίηση υπάρχει, όπως υπάρχουν οι ωκεανοί. Μπορεί να φοβόμαστε τους ωκεανούς, αλλά δεν παύουν να είναι μία πραγματικότητα» (Πάουλο Κοέλιο).

            Στη σφοδρή κριτική των εχθρών της παγκοσμιοποίησης οι υπερασπιστές της αντιτάσσουν αλλά επιχειρήματα που εδράζονται στην αναγκαιότητά της. Σύμφωνα με αυτούς είναι αδιανόητο να σκεφτεί κανείς σήμερα έναν κόσμο με κλειστά σύνορα και με ασφυκτικούς ελέγχους στη διακίνηση ανθρώπων και αγαθών. Η παγκοσμιοποίηση, δηλαδή, συνιστά κάτι αναπόδραστο, μία νομοτέλεια που δεν την επέβαλαν μόνο τα οικονομικά συμφέροντα και οι τραπεζίτες αλλά και μία σειρά από άλλους παράγοντες, όπως η ανάγκη για επικοινωνία, ο τουρισμός και η επιδίωξη ενός άλλου, ανώτερου επιπέδου ζωής που ικανοποιεί τόσο τις βιοτικές ανάγκες όσο και τις κοινωνικές και πνευματικές.


            Σε αυτό το πλαίσιο η παγκοσμιοποίηση - σύμφωνα πάντα με τους υπερασπιστές της - συντείνει αποφασιστικά στην αντιμετώπιση κάποιων ασθενειών (και όχι μόνον του κορονοϊού). Κι αυτό γιατί το αγαθό της ενημέρωσης που εξασφαλίζεται ευαισθητοποιεί κυβερνήσεις και ανθρώπους στη λήψη έγκαιρων μέτρων πρόληψης. Επειδή έτσι κι αλλιώς οι ιοί και οι επιδημίες δεν γνωρίζουν σύνορα και δεν είναι «ταξικά προσδιορισμένες», κρίνεται απαραίτητο ένα δίκτυο άμεσης ενημέρωσης και γρήγορης αντίδρασης.

            Για να εκτιμήσουμε σαφέστερα τη διεθνή ενημέρωση και συνεργασία στην αντιμετώπιση του κορονοϊού στις μέρες μας που επιτυγχάνεται μέσα στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, αρκεί να σκεφτούμε την πανδημία της μαύρης πανώλης (μαύρος θάνατος) των ετών 1348 - 1353 που είχε ως συνέπεια το θάνατο 100 - 200 εκατομμυρίων σε Ευρώπη και Ασία. Κάνεις δεν θα ήθελε το όνομά της αποδόμησης της παγκοσμιοποίησης να επιστρέψει στη «ρομαντική» εποχή του 14ου αιώνα….

Το δέον γενέσθαι

            Η λύση, λοιπόν, δεν βρίσκεται στην ιδεολογικοποίηση του κορονοϊού ή κάθε μελλοντικής επιδημίας. Η παγκοσμιοποίηση δεν είναι το απόλυτο καλό ή κακό που μας προέκυψε. Οι μανιχαϊσμοί σε τέτοιες είδους θέματα θολώνουν την κρίση μας, προκαλούν το φανατισμό και μας εμποδίζουν να δούμε σωστά το «δέον γενέσθαι». Στόχος πρέπει να είναι η αποκρυπτογράφηση και ο περιορισμός των αιτιών και διαδικασιών που γεννούν και ενεργοποιούν τους ιούς και τις ασθένειες.

            Σίγουρα οι ιοί και οι επιδημίες συνιστούν κομμάτι του πολιτισμού μας. Ο Έμπολα, ο SARS, ο MARS και σήμερα ο Covid-19 συνδέονται με αιτίες που χαρακτηρίζουν το σύγχρονο πολιτισμό και σχετίζονται ή συνδέονται (άμεσα ή έμμεσα) με την κτηνοτροφία. Ξεκινούν, δηλαδή, ως ιοί στα ζώα και μεταβιβάζονται στους ανθρώπους μέσω της επαφής τους μαζί τους.

            Για αυτό θα ήταν αστοχία - κυβερνήσεων και λαών - να μεταθέσουν τον προβληματισμό για την ανάγκη πρόβλεψης και πρόληψης των ιών σε μία πολεμική χαρακωμάτων για την ενοχή ή μη της παγκοσμιοποίησης. Η ανθρωπότητα υπέφερε πολλά από τέτοιες εμμονές και ιδεοληψίες.

            Στις υπόνοιες κάποιων πως ο κορονοϊός είναι ένας άτυπος βιολογικός πόλεμος εναντίον της ανερχόμενης οικονομικά δύναμης, της Κίνας θα πρέπει να είμαστε δύσπιστοι, αφού η προπαγάνδα υφέρπει και τρέφει διαφορά ιδεολογήματα.


            Ωστόσο στις μέρες μας που ο φόβος για τον κορονοϊό κυριαρχεί αναπτύσσονται και οι θεωρίες περί ενός άτυπου «υβριδικού πολέμου». Όλοι εναντίον όλων σε έναν κόσμο «πληθωριστικά πολυπολικό» μέχρι που η ανθρωπότητα θα ισορροπήσει ξανά σε ένα διπολικό σύστημα που ακόμη δεν μπορούμε να προβλέψουμε ποιοι θα είναι οι δύο πόλοι.

            Μέχρι την τελική ισορροπία της ανθρωπότητας και εφόσον οι ιοί θα εξακολουθούν να υπάρχουν ως πιθανότητα - για πολλούς βεβαιότητα - η λύση βρίσκεται στην επαγρύπνηση και στην διεθνή συνεργασία.
πηγη

12 σχόλια :

  1. Ανώνυμος10/3/20 09:58

    Ο Σταμάτης ομίλησε!!!!

    Εργαστηριακά παρασκευάστηκε ο κορονοιός και γνωρίζουν και το εμβόλιό του!!!!!!!

    Ε, όταν ομιλούν οι επιστήμονες του κώλου, τι να πουν όλοι οι άλλοι........


    χψ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος10/3/20 10:01

    Ο ταμτάκος απεγνωσμένα ζητά από τον κούλη να πάρει θέση για τη θεία κοινωνία.

    Τον ενδιαφέρει μόνον η πολιτική φθορά του κυριάκου και όχι η ουσία του θέματος.....

    Μια ζωή ένα πολιτικόν τίποτα!!!!!

    χψ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος10/3/20 10:04

    Το πολιτικόν τίποτα αφορά θέσεις, προτάσεις και αποτελέσματα.

    Διαφορετικά οφείλω να ομολογήσω ότι είναι ένα κυνικό, αδίστακτο και ραδιούργο πολιτικό πρόσωπο, που έχει αναγάγει τον τακτικισμό σε υπέρτατη πολιτική επιστήμη!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος10/3/20 14:31

    κουκουλωσου απουκα απο κανα σαιζμα και ασε τον τσιπρα τωρα.....gerolykos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος10/3/20 18:48

    Το άρθρο βλέπει αποδόμηση της παγκοσμιοποίησης....επιθυμία του αρθρογράφου μάλλον...

    Η εξάπλωση του κορονοϊού δίνει την ευκαιρία στον κάθε συνωμοσιολόγο και στον κάθε εθνολαϊκιστή και λεβεντομαλάκα να νομίζει ότι τα σύνορα των εθνών θα τους γλυτώσουν από τα παγκόσμια προβλήματα της μόλυνσης, των ιώσεων, των περιβαλλοντικών καταστροφών κλπ κλπ


    Η αντίδρασή μας εξαρτάται από τις αξίες μας, τις δεσμεύσεις μας και από την πίστη ότι όλοι μας ανήκουμε στην ανθρώπινη φυλή και όχι σε μικρότερες μονάδες, σε έθνη δηλαδή.

    Πρέπει να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον, να συνειδητοποιήσουμε ότι η υγεία των πιο ευάλωτων ανθρώπων είναι καθοριστικός παράγοντας για την υγεία όλων μας.

    Παράδειγμα ηρωισμού οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα, με την αφιλοκερδή δράση τους στην περίπτωση του ιού Εμπολα και, τώρα, στην Κίνα, η οποία είναι και η πατρίδα του νέου κορονοϊού.

    Επίσης ακόμα να σκεφτούμε και την άλλη περίπτωση όπου η Κομμούνα των Παρισίων, του 1871, μπροστά στην εκδήλωση ή και το φόβο της επιδημίας οδήγησαν σε πολιτικές σφαγές.

    Οι κυβερνήτες είδαν ότι οι εργατικές μάζες ήταν πολύ βίαιες πολιτικά, δηλαδή πολύ επικίνδυνες.

    Είδαν ότι, επίσης, ήταν πολύ επικίνδυνες και υγειονομικά.

    Είδαν ότι είχαν τη δυνατότητα να εξαπολύσουν καταστροφές στο κοινωνικό σύνολο. Αυτό οδήγησε στην απάνθρωπη σφαγή του 1871, μετά το τέλος της Κομμούνας.

    Κλαρινογαμπρέ μου, να ακούς την επιστήμη ακόμα και αν κάνει λάθος!!!!

    Άσε τους παπάδες, τους φεφτάδες και τις παπαριές και υπάκουσε τις υγειονομικές αρχές γιατί θα σε πάρει ο τρικέρης και θα σε σηκώσει, σε όποια τρούπα και αν κρυφτείς....

    Σε σένα καρναβαλομαλάκα το λέω που ούρλιαζες και έβριζες όταν σου απαγορέψανε το καρναβάλι και έκανες μπανάσταση και ειρωνευόσουνα τα μέτρα.....

    Σε σένα τα λέω επιστήμονα, χριστιανοταλιμπανιστή, που με το κύρος του αξιώματος του καθηγητή πανεπιστημίου δεν τολμάς να πεις ξεκάθαρα ό,τι ναι ρε με το σάλιο κολλάει και όπου υπάρχει σάλιο υπάρχει και ιός!!!!

    Σε σένα το λέω, άτολμε υπουργίσκο, που δε λες ξεκάθαρα ό,τι αν υπάρχει συνωστισμός στα ΚΑΠΗ, το ίδιο υπάρχει και στις εκκλησιές, στα τεμένη, στις συναγωγές και όπου αλλού μαζεύονται άνθρωποι....

    Σε σένα το λέω πολιτικό φρόκαλο που εκμεταλλεύεσαι το θρησκευτικό συναίσθημα του λαουτζίκου και διατυμπανίζεις τη θεία κοινωνία σου (αυστηρά προσωπικό σου θέμα είναι γιατί το λες??? πες μας τότε και άλλα αυστηρά προσωπικά σου....το πόπολο αδημονεί αδηφάγο να μάθει....μην ξεράσω...

    Κείνο το πολιτικό υποκείμενο, κείνον τον απατεώνα που πούλαγε αλοιφή για τον κορονοϊό του ανέβασες τα ποσοστά???? Βούρλο, ε βούρλο...

    Τα μέτρα να είναι άμεσα, ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ και όποιος αμφισβητεί τις αποφάσεις να θεωρείται ένοχος απόπειρας ανθρωποκτονίας......τι δεν καταλαβαίνεις????


    Υ/Γ και κουκουλωμένος μπορώ και γράφω.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος10/3/20 20:33

    0,60 ΚΑΙ ΑΥΤΑ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος10/3/20 22:00

    γερολυκος ο κορονοιος ψαχνει τους γερους...αλλαξε επειγοντως ονομα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος11/3/20 00:46

    Ποιος σου είπε ότι οι Γιατροί χωρίς σύνορα εργάζονται αφιλοκερδώς? Για κοίταξε το καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος11/3/20 11:06

    Έλα, βούρλο μ' , πάμε να διαδηλώσουμε να εμφανίσουν το εμβόλιο που κρύβουν....

    Καμιά αραδίτσα??? καμιά προτασούλα μπορείς να συντάξεις??? Δε νομίζω, δε νομίζω...

    Κανα δυό υβριστικές λέξεις και πολύ είναι..τόσος είσαι, τοσοδούλης και φτηνιάρης...


    Υ/Γ ακούς εκεί να με θεωρεί τόσο φτηνό με 0,60 μόνο την ανάρτηση.....Αγωγή θα σε κάνω μπρε, αγωγή ότι με υποβαθμίζεις και με κατεβάζεις την αξία....



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος11/3/20 11:30

    κορωναϊκός κινείται στα όρια της επιδημίας και της πανδημίας. Εκεί που όλοι εύχονταν να «μην γίνουμε σαν την Κίνα», τώρα λένε «να μην την πατήσουμε όπως η Ιταλία». Η ανθρωπότητα, όμως, έχει δοκιμαστεί από λιμούς που στοίχισαν περισσότερες ζωές κι από τον πιο αιματηρό πόλεμο και από την ισχυρότερη ατομική βόμβα. Θυμίζουμε τέσσερις από τις.. μεγαλύτερες πανδημίες κι όπως θα διαπιστώσετε πίσω από αυτές κρυβόταν ανθρώπινη βλακεία ή αμέλεια.
    541-542 Πανώλη Ιουστινιανού: Εκδηλώθηκε στην Κωνσταντινούπολη και επεκτάθηκε σε όλη τη Μεσόγειο. Υπολογίζεται ότι πέθαιναν 5.000 άνθρωποι την ημέρα μόνο στην Κωνσταντινούπολη. Ο πληθυσμός της πρωτεύουσας της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας μειώθηκε κατά 40%! Σε περιορισμένη κλίμακα υπήρξαν θύματα και τους δύο επόμενους αιώνες ανεβάζοντας τα θύματα στα 50 εκατομμύρια, στο 15% του παγκόσμιου πληθυσμού. Προκλήθηκε από το ίδιο είδος βακτηρίου (Yersinia pestis) που προκάλεσε την κατοπινή ολέθρια πανδημία στην μεσαιωνική Ευρώπη του 14ου αιώνα, γνωστή και ως «Μαύρος Θάνατος». Το μικρόβιο μετέφεραν στη Νέα Ρώμη τα καράβια των Αιγύπτιων εμπόρων που έφερναν κι έπαιρναν εμπορεύματα. Ακόμα κι όταν εξαπλώθηκε η επιδημία οι αρχές δεν σταμάτησαν το εμπόριο, αλλά το περιόρισαν σε ειδικούς χώρους όπου έμεναν οι έμποροι και τα πληρώματα των πλοίων. Το χρήμα υπερίσχυσε της λογικής.
    1348-1353 Μαύρη πανώλη ή μαύρος θάνατος: Η μεγαλύτερη πανδημία. Οι νεκροί υπολογίζονται από 100 έως 200 εκ. ψυχές σε Ευρώπη και Ασία. Ο παγκόσμιος πληθυσμός μειώθηκε από 450 σε 350 εκατομμύρια ψυχές! Όλα ξεκίνησαν όταν πλοία της Γένοβας από τη Μαύρη Θάλασσα προσέγγισαν το λιμάνι της Μεσσήνης στη Σικελία. Ήταν γεμάτα με νεκρούς και άρρωστους. Η ακαριαία μετάδοση, οι κακές συνθήκες υγιεινής και οι θρησκευτικές προκαταλήψεις βοήθησαν στην εξάπλωσή της. Από την Ιταλία διαδόθηκε σε Γαλλία, Αγγλία, Ολλανδία, Βέλγιο. Σημείο εκδήλωσης της πανώλης θεωρείται η Κεντρική Ασία. Από τις στέπες της Μογγολίας, πέρασε στην υπόλοιπη Ασία, ενώ φορείς ήταν και οι Σταυροφόροι που επέστρεφαν από τους Αγιους Τόπους στην Ευρώπη. Το κίνητρο του κέρδους των Σταυροφόρων που έδωσαν θρησκευτική χροιά στον κατακτητικό τους πόλεμο έφερε τη συμφορά.
    1918 Ισπανική γρίπη: Μεταδόθηκε στους ανθρώπους από τα πτηνά. Ξεκίνησε από την Άπω Ανατολή, αλλά οι πρώτες αναφορές κρουσμάτων έγιναν στην Ισπανία η οποία δεν συμμετείχε στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο που ήταν σε εξέλιξη. Επεκτάθηκε σε Γαλλία, Ιταλία, Μ. Βρετανία, ΗΠΑ. Πιο άτυχη η Γερμανία στην οποία μεταδόθηκε από αιχμαλώτους των δυνάμεων της ΑΝΤΑΝΤ που μεταφέρθηκαν στη χώρα. Τα θύματα υπολογίζονται από 50 έως 100 εκ. Η ανθρωπότητα ήταν αφοσιωμένη στον πόλεμο κι όχι στη μάχη κατά της θανατηφόρου νόσου.
    2009 Γρίπη Η1Ν1: Ξεκίνησε από το Μεξικό τον Ιούνιο και ολοκλήρωσε τον κύκλο του στις 10 Αυγούστου 2010. Υπήρξαν 18.500 επιβεβαιωμένοι θάνατοι σε 214 χώρες. Οι κατηγορίες ότι η γρίπη ξεκίνησε από τις φαρμακευτικές εταιρείες που έβλεπαν τις χώρες να δίνουν όλο και λιγότερα χρήματα σε αυτές δεν επιβεβαιώθηκαν, αλλά δεν διαψεύστηκαν κατηγορηματικά. Για την αποτροπή της οι υπηρεσίες υγείας των κρατών υποχρεώθηκαν να αγοράσουν σε υψηλές τιμές μεγάλες ποσότητες εμβολίων. Η Ελλάδα, για παράδειγμα, αγόρασε περισσότερα από το σύνολο του πληθυσμού της!

    πηγή: pasatempo.wordpress

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος11/3/20 11:43

    το χαβα του ο μελεχας με τις αναδημοσιευσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος11/3/20 13:42

    σου λειπουν πολλα..γι αυτο τα βαζει..για επιμορφωση

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.