Τετάρτη 11 Μαρτίου 2020

Τα λουλούδια ανθίζουν ακόμα στην κόλαση της Μόριας


Είδα αυτή τη φωτογραφία στη σελίδα no borders και στα αλήθεια συγκινήθηκα.
Μέσα στην κόλαση της Μόρια, εκεί που η ζωή δεν κοστίζει τίποτε, εκεί που γράφονται οι πιο μαύρες σελίδες της νεότερης ιστορίας μας, ένας πατέρας προσπαθεί να σώσει την ψυχή των παιδιών του.
Ένας πρόσφυγας, ξεριζωμένος, περιφρονημένος, στοχοποιημένος ως εχθρός, φύτεψε λίγα λουλούδια. Για δες, έκανε φράχτη με άδεια μπουκάλια και έβαλε χρώμα στη μαυρίλα, χρωμάτισε με πράσινο, κόκκινο, κίτρινο, άσπρο, μωβ τη σκοτεινή πραγματικότητα. Θέλησε τα παιδιά του να συνεχίσουν να ονειρεύονται, θέλησε τα μάτια των παιδιών να μη συνηθίσουν το μαύρο και την ασχήμια, να βλέπουν τη χρωματιστή ομορφιά των λουλουδιών και να ελπίζουν στην ομορφιά της ζωής.
Συνάνθρωπέ μας σε ευχαριστούμε για το μάθημα ζωής που μας δίνεις.Katsiveli
Matina
Γιαβρί μου, Σίντο, δεν θα σε ξεχάσουμε...
Sido Kasim

Κούρδισα από το Αφρίν ξεκίνησε την πορεία του τρόμου με την ελπίδα ότι θα βρει καταφύγιο για τον εξάχρονο γιο της.
Ο άνδρας της σκοτώθηκε, οι μόνοι συγγενείς στη Γερμανία. Ξεκίνησε, μόνη γυναίκα με ένα εξάχρονο αγοράκι, την πορεία του τρόμου. Τη μεγαλύτερη διαδρομή την έκανε με τα πόδια. Τα λιγοστά λεφτά της τα κρατούσε για τον βαρκάρη που θα την περνούσε από τα μικρασιατικά παράλια της μεγάλης καταστροφής -που ακόμη δεν ξεχνιέται κι ας πέρασαν κοντά εκατό χρόνια από τότε- στα νησιά, όπου ήδη πριν από τρεις χιλιάδες χρόνια γεννήθηκε μια λέξη σύμβολο ανώτατου πολιτισμού: Φιλοξενία.

Δύο μήνες αργότερα έφτασε απέναντι από το νησί της ευαίσθητης Σαπφούς. Πλήρωσε το βαρκάρη γι’ αυτήν και τον μικρό της. Που να ήξερε ότι στη χώρα του Ξένιου Δία ο οβολός στον βαρκάρη δεν είναι πάντα πέρασμα στη ζωή. «Σφιχταγκάλιαζα το παιδί, για να μη φοβάται», έμελλε να πει αργότερα. «Η βάρκα άρχισε να βουλιάζει, μας κοιτούσαν αδιάφοροι και άπραγοι». Κλαίει. Παγωμένο το πήραν και το πήγαν στο νοσοκομείο, αυτήν δεν την επέτρεψαν να το συνοδεύσει. Περίμενε. Κάποια στιγμή ήρθε μια γυναίκα και της είπε «συλλυπητήρια».
Το γλύτωσε από τους βομβαρδισμούς και από τα θηρία στην πορεία του τρόμου, που ήταν συνάμα πορεία ελπίδας. Το έθαψε στη Λέσβο. Δεν ξαναείδε τον τάφο του. Απαγορεύεται να βγει από το αρματαγωγό, όπου κρατείται μέχρι να απελαθεί.

Πολυπολιτισμική είναι η χώρα μας ακόμη και χωρίς ούτε έναν ξένο. Το ξέρουμε ήδη από τον Όμηρο, κι ας προτιμούμε να νομίζουμε ότι ο Οδυσσέας σε άλλες χώρες περιπλανήθηκε δέκα χρόνια. Στους διαφορετικούς πολιτισμούς μας περιπλανήθηκε. Πότε στο νησί των Φαιάκων και της Ναυσικάς και πότε στα παράλια των Λαιστρυγόνων και στη σπηλιά του Πολύφημου.

Στη Λέσβο και στη Χίο και στη Σάμο οι ξένοι/ες συναντούν τις πιο πολλές φορές την Καλυψώ και τη Ναυσικά, γριούλες τώρα, να κάθονται στο παγκάκι, στην αγκαλιά τους ένα μωρό από τα μικρασιατικά παράλια. Ενσάρκωση της πιο ελληνικής λέξης: Φιλοξενία.

Έρχονται όμως και στιγμές όπου οι Λαιστρυγόνες και οι Πολύφημοι ξεπετιούνται από τις σπηλιές, όπου κρύβονταν, πετούν βράχους στα πλοία του Οδυσσέα και επιχειρούν, μισάνθρωποι και ανθρωποφάγοι, να κατασπαράξουν τους ξεριζωμένους του κόσμου, που αναζητούν καταφύγιο και προστασία. Και μαζί να πληγώσουν θανάσιμα ό,τι μισούν περισσότερο: τον Ελληνικό Πολιτισμό που είναι άρρηκτα δεμένος με την αξία της Φιλοξενίας.

Γιαβρί μου, Σίντο, σε αφήσαμε στα χέρια τους. Δεν καταφέραμε να σε σώσουμε. Την εικόνα σου μόνο σώζουμε και θα την κρατήσουμε για πάντα στη μνήμη μας. Να μας θυμίζει ότι ανθρώπινες ζωές, όλο και πιο συχνά μικρών παιδιών, θυσιάζονται στο βωμό της βαρβαρότητας, όταν και όπου μένει ανυπεράσπιστος και αδύναμος ο Πολιτισμός της Ανθρωπιάς και της Φιλοξενίας.

Δεν θα σε ξεχάσουμε. Με πράξεις θα τιμούμε τη μνήμη σου.


8 σχόλια :

  1. Ανώνυμος11/3/20 09:27

    Έκλαψα ,και με τα άρθρα και με το τραγούδι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος11/3/20 09:30

    ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ
    ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΕΤΟΙΜΟΘΑΝΑΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ ΣΤΗ ΝΕΟΛΑΙΑ
    Εσείς οι νέοι άνθρωποι των εποχών πού έρχονται
    Και της καινούργιας χαραυγής πάνω στις πολιτείες
    Πού δε χτίστηκαν ακόμα, και σεις
    Πού δε γεννηθήκατε, ακούστε τώρα
    Τη φωνή τη δική μου, πού πέθανα
    Όχι δοξασμένα.

    Αλλά
    Σαν τον αγρότη πού δεν όργωσε το χωράφι του
    Και τον χτίστη πού ξετσίπωτα το ‘βαλε στα πόδια
    Σαν είδε την τρύπια στέγη,

    Έτσι κ’ εγώ,
    Δε βάδισα με την εποχή μου, ξόδεψα τις μέρες μου,
    Και τώρα πρέπει να σας παρακαλέσω
    Να πείτε εσείς αυτά πού δεν ειπώθηκαν,
    Να κάνετε αυτά πού δεν έγιναν, και μένα
    Γρήγορα να με ξεχάσετε, σας παρακαλώ,
    Για να μην παρασύρει και σας
    Το δικό μου κακό παράδειγμα.

    Αχ, γιατί κάθισα στων στείρων το τραπέζι
    Τρώγοντας το φαΐ
    Πού αυτοί δεν ετοίμασαν;
    Αχ, γιατί ξόδεψα τα καλύτερα μου λόγια
    Στη δική τους
    Άσκοπη κουβέντα. Έξω όμως
    Διάβαιναν οι αδίδαχτοι
    Διψασμένοι να μάθουν.

    Αχ, γιατί
    Τα τραγούδια μου δεν υψώνονται στα μέρη εκείνα
    Πού θρέφουν τις πολιτείες, εκεί
    Πού ναυπηγούνται τα καράβια;
    Γιατί δεν υψώνονται
    Απ’ τις γρήγορες ατμομηχανές
    Σαν τον καπνό
    Πού αφήνουν πίσω τους στον ορίζοντα;

    Γιατί ο δικός μου λόγος
    Είναι στάχτη και μεθυσμένου παραλήρημα στο στόμα
    Εκείνων πού είναι χρήσιμοι και δημιουργικοί.

    Ούτε μια λέξη
    Δεν ξέρω να πω σε σας, γενιές των εποχών πού έρχονται,
    Μήτε μια υπόδειξη δε θα μπορούσα να σάς κάνω
    Με δάχτυλο τρεμάμενο,
    Γιατί πώς το δρόμο να δείξει
    Αυτός πού δεν τον διάβηκε!

    Γι αυτό σε μένα που τη ζωή μου
    Έτσι σπατάλησα άλλο δε μένει
    Παρά να σας ζητήσω
    Να μη δώσετε προσοχή σε λέξεις
    Πού βγαίνουν από το δικό μας
    Σάπιο στόμα, μήτε και συμβουλή
    Καμιά να μη δεχτείτε
    Απ’ αυτούς πού στάθηκαν τόσο ανίκανοι,
    Αλλά μόνοι σας ν’ αποφασίσετε
    Ποιό το καλό για σάς και τί σάς βοηθάει
    Τον τόπο να χτίσετε πού εμείς αφήσαμε
    Να ρημάξει σαν την πανούκλα,
    Και για να κάνετε τις πολιτείες....
    Κατοικήσιμες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος11/3/20 13:41

    ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΕΜΟΣ, ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΕΙΝΑΙ ΕΙΣΒΟΛΗ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ 74 ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΟΥ ΠΛΗΣΙΑΖΕΙ.
    Και επειδή δεν είμαστε πια χρονολογικά στο 74 αλλά στο 2020 έχουν βρεθεί και άλλοι τρόποι εισβολής, υβριδικόί, πιο κομψοί και πιο καλυμμένοι. Όπως να βάζουμε μπροστά ανθρώπους –θύματα για εκβιασμό. Μερικοί βέβαια δε είναι τόσο καινούργιοι αλλά πρώτη φορά χρησιμοποιούνται μ’ αυτόν τον τρόπο Το έκαναν και οι ναζί στην Κατοχή πού έβαζαν μπροστά από τη μηχανή των τραίνων ένα βαγόνι με Έλληνες για να αποτρέψουν την ανατίναξη. Το κάνουν και οι κακοποιοί όταν βάζουν ομήρους μπροστά για να μην χτυπήσει η αστυνομία. Μόνο τυφλοί δε βλέπουν τον τούρκικο στρατό πίσω και ανάμεσα στους πρόσφυγες- μετανάστες. Αυτό πού γίνεται είναι τουρκική επίθεση και έχει πάει τα συναισθήματα στα άκρα (ναι, υπάρχουν κι αυτά ακόμα και παίζουν ένα ρόλο στην ιστορία). Για κάποιους έπεσαν εντελώς οι μάσκες και αποκαλύφθηκαν ότι με το πρόσχημα του «ανθρωπισμού» έχουν γίνει ένας εχθρικός στρατός εντός των τοιχών. Νομίζουν ότι παλεύουν τον εθνικισμό (όσοι το νομίζουν βέβαια και δεν κάνουν απλά τη δουλειά τους) και δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι είναι οι ίδιοι εθνικιστές μόνο πού αλλάξαν έθνος, δεν είναι Έλληνες αλλά Τούρκοι (στη συγκεκριμένη περίπτωση) και ορισμένα από τα κείμενά τους θα μπορούσαν να έχουν βγει από τα προπαγανδιστικά γραφεία του Ερντογάν (αν δεν έχουν βγει κιόλας). Στο άλλο άκρο ο κόσμος πού ζει μια αφύπνιση συνείδησης και τρέχει να υπερασπίσει ό,τι απόμεινε απ’ αυτή τη χώρα. Τώρα ανακοινώθηκε μια πολύ συγκινητική προσφορά : έρχονται να βοηθήσουν από την Κύπρο. Κάπου είδα να ανοίγει μια χαραματιά ελπίδας στις σκοτεινές μέρες πού ζούμε

    ΕΒΕΛΙΝΑ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος11/3/20 17:08

    Η Φλωρα Μαστροκαλου
    ΤΕΡΜΑ ΤΑ ΑΣΤΕΙΑ
    Καρφωθείτε στο σπιτάκι σας και επιτρέψετε να κυκλοφορούν, με μικρότερο ρίσκο για την υγεία τους, όσοι εργάζονται.
    Τα σχολεία δεν έκλεισαν για να συναθροίζονται τα παιδιά σε ιδιωτικούς χώρους, ούτε για να "χύνονται" στις πλατείες( γεμάτη η πλατεία με παιδιά και γιαγιάδες σήμερα)
    Τα παιδιά είναι φορείς υψηλού ιικού φορτίου άρα κίνδυνος για τους πλέον ευάλωτους..
    Οι ιερωμένοι όταν νοσήσουν νοσηλεύονται σε νοσοκομείο( ένα τέτοιο κρούσμα ήδη νοσηλεύεται) και δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα ούτε με τη Θεία Κοινωνία ούτε με Αγιασμό.
    Η Πίστη δεν αναιρεί την ανάγκη και υποχρέωση προσφυγής στις ιατρικές επιστημονικές γνώσεις και υπηρεσίες.
    Όσοι λοιπόν έχετε Μεσαιωνικές αντιλήψεις, μπείτε σε καραντίνα διαρκείας, να σωθούν οι υπόλοιποι.
    Δεν έχει ΚΑΝΕΙΣ το δικαίωμα να θέτει σε κίνδυνο την υγεία όσων τον περιβάλλουν.
    Όσο για τον ΕΟΔΥ , ας ξυπνήσει γιατί σε μεγάλο βαθμό από επιπόλαιες ( κατ επιείκειαν ο χαρακτηρισμός) εκτιμήσεις, συνετέλεσε στην εξάπλωση των κρουσμάτων.
    Μια ματιά στη γείτονα Ιταλία με το ισχυρό σύστημα υγείας ,αρκεί για να δώσει δείγμα του εφιάλτη που θα ζήσουμε εμείς αν το πρόβλημα ενταθεί.
    Η συμπεριφορά μας θα αποδειχθεί λύση ή καταστροφή....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος11/3/20 18:34

    Ποιες είναι οι κυρίες παρακαλώ??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος11/3/20 18:57

    καλες πενες απο το διαδικτυο και φιλες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος11/3/20 21:32

    και κομπλεξικος και ακροδεξιος/// οσο του λλεμε μην αναδημοσιευει τοσο επιμενει ο βλακασ///

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος11/3/20 22:45

    και γελοιος και ρουφιανος με ρουφιανους ακολουθια και νεοταξιτης και χωρις πατριδα.δεν ξερει την καταγωγη του

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.