Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2020

Θα δώσουμε λόγο στη φωνή μας;

Της Αθανασίας Γιασουμή
Ζούμε στην εποχή των παράλληλων μονολόγων. Βρισκόμαστε, λέει συνήθως ο καθένας το δικό του, τις περισσότερες -μάλιστα- φορές για εντυπωσιασμό και άνευ ουσίας. Όσο πιο γρήγορα ισοπεδώσει κανείς το συνομιλητή του, τόσο μεγαλύτερη νιώθει τη νίκη του. Κι όμως, ηττηθήκαμε χωρίς να το ξέρουμε. Νεκροί χρήστες μιας ολοζώντανης γλώσσας που ακόμα και μέσα από τους ορισμούς της διδάσκει. Αδύναμοι να υπερασπιστούμε την από κοινού ζήτηση με τον απέναντι ή τον διπλανό μας. Ο «όμοιος» μετετράπη σε έτερον και το «αεί πελάζει» σε εφήμερα μικροανταμώματα.
Ποια είναι όμως η αιτία απομάκρυνσής μας από τη συζητητική διαλεκτική και γιατί μετατρέψαμε όλη τη χώρα σε μια βουερή Πνύκα; Με ποια δικαιοδοσία αφαιρέσαμε από τη συζήτηση το θετικό της πρόσημο και καταλήξαμε στο να αποζητάει κανείς να ακούει μόνο τη φωνή του; Η απάντηση καθόλα προφανής και συνάμα έκδηλη: ζούμε και βιώνουμε τους εαυτούς μας μέσα από τις οθόνες.
Οθόνες τηλεοράσεων, οθόνες υπολογιστών, τάμπλετ, κινητών. Ερωτευόμαστε προφίλ, όχι ανθρώπους. Καθρεφτιζόμαστε σε φωτογραφίες και όχι στα μάτια των άλλων. Τα κάτοπτρά μας είναι οι αναρτήσεις μας. Κι αν με κάποιον διαφωνούμε, τον διαγράφουμε ή τον μπλοκάρουμε.

Ο «μικρός φασίστας» γιγαντώθηκε μέσα μας με τις ευλογίες ενός τεχνολογικού status quo που σίγουρα τέχνη δεν παράγει πόσω δε μάλλον λόγο. Άλλωστε, ο λόγος ενός ατόμου είναι η έκφραση της ίδιας του της λογικής. Σε πιο ευρύ ή ακόμα και καθολικό επίπεδο: ο λόγος μίας εποχής την ίδια τη λογική της εξηγεί.

Αποδεσμευμένοι πια από τις ελάχιστες θετικές συνήθειές μας, εισχωρήσαμε στην ευκολία των νεόφερτων. Ο καφές με τους φίλους, η κάποτε αφορμή για συζήτηση ακόμα και επί των πιο απλών θεμάτων, παρέμεινε μεν καφές αλλά ο έλεγχος του λόγου έδωσε τη θέση του στον έλεγχο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Παραφράζοντας τον ποιητή της Ρωμιοσύνης, οι οθόνες έγιναν συνέχεια του χεριού μας και τα χέρια μας συνέχεια της ψυχής μας. Το έθος ενός ανθρώπου διαμορφώνει επί πολύ και το ήθος του.

Κλείσαμε λοιπόν τα βιβλία, ξεχάσαμε τους εσωτερικούς μας διαλόγους αναφορικά με την πλοκή των ιστοριών τους, το μοίρασμα των σκέψεων με τους φίλους ή τους δασκάλους μας, ερμηνεύσαμε το ανερμήνευτο των ποιημάτων μέσα από ατελείωτες φιλολογικές σελίδες. Δεν έμεινε τίποτα που να μη βρίσκουμε στις μηχανές αναζήτησης του διαδικτύου. Και κάπως έτσι ξημέρωσε το τέλος της ουσιαστικής Ζήτησης με αυτή την τεράστια Προσφορά αμάσητων κι ανέλεγκτων πληροφοριών.

Κι αφού μας τέλειωσε η ατομική ζήτηση, ποιος να νοιαστεί για τη συζήτηση, αφού η πρώτη αποτελεί οντολογική προϋπόθεση της δεύτερης;  Αν εγώ ο ίδιος δεν ξέρω να ζητήσω από τον εαυτό μου να σκεφτεί και να διατυπώσει λόγο πώς να μπορέσω να το ζητήσω από ένα άλλο εγώ; Πώς να υλοποιήσω τη μέθεξη με τον συνομιλητή μου όταν στερούμαι εαυτολογικής μεθέξεως; Ο δρόμος της επιστροφής προς τη συζήτηση μέσα από τα ερωτήματα περνάει. Θα επιλέξουμε λοιπόν να παραμείνουμε ψυχικά κωφάλαλοι ή επιτέλους θα δώσουμε λόγο στη φωνή μας;

10 σχόλια :

  1. Ανώνυμος15/2/20 12:10

    Σιγά μη χάσουν οι Αμερικάνοι την Τουρκία!!!

    Τρέμω τι της τάζουν και φυσικά τι εμείς θα χάσουμε.....

    χψ


    Υ/Γ καλά, καλά λεβεντοτσολιά μου, μη σιδερώνεις ακόμα τις πιέτες της φουστανέλας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος15/2/20 16:47

    και τι σκας?δωσε γραμμη στους μπομπηδες[ετσι τους ελεγε ο παπαδογκωνας]να ησυχασουμε.gerolykos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος15/2/20 17:17

    βαλε και μενα να μιλαω να γινουμε τρεις σ ενα.σαν παλια....και σαν πολυ παλια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος15/2/20 19:45

    Σκάω, γιατί θα βλέπω πάλε να αρουλιώνται οι γόνοι των χιτών και των ταγματασφαλιτών για πατριωτισμό...

    Επίσης θα βλέπω τον καραγκιοζάκο (της δήθεν μου τάχα μου αριστεράς) να μιλάει για προοδευτική παράταξη με όλους τους ακροδεξιούς του μπούρδα μέσα, και θα μου γυρίζουνε τα άντερα με τους χαφιέδες του καραμανλή...

    Από την άλλη θα βλέπω τον κούλη να φαντάζει μπροστά τους (και δικαίως θα μου πει κάποιος, μπροστά στα νούμερα των βαρεμένων) σαν ρεαλιστής και σοβαρός φιλοευρωπαίος και τσιμπιέμαι αν είναι του μητσοτάκη γυιος....

    Όσο δε αφορά για τη Φωτεινή (έτσι τη φώναζα μικρούλα που 'ρχότανε στα μέρη μας) δεν ξέρω κατά πού τη σούρνει ο γειτονάκος με τον κωστάκη και τη μητσιάρα (με το παχύ μουστάκι παλιά.. τον ψήφιζα τρομάρα μου πρώτος πρώτος, αυτόν τον εκσυγχρονιστή..)

    Τελικά εγώ δεν ξέρω κατά πού να σιάξω μου φαίνεται.....

    Τη γραμμή την έδωκα και διολοστείλανε τα απολιφάδια, αλλά τώρα αρχινίσανε τα όργανα και δεν ακούνε ούτε γραμμές, ούτε συμβουλές, βαράει ο καθένας το τσιοκάνι του κατά πως νομίζει....

    Άστα και πως δεν έχω κάνει χαρακίρι πολύ είναι....γι' αυτό να μην με πει πάλε κάποιος εδώ μέσα, εμμονικό με το πολιτικόν τίποτα, θα το ρίξω στην ανάλυση των ελληνοτουρκικών και ευρωπαϊκών θεμάτων, γιατί αλλιώς θα φύγουμε από την ανάλυση και θα πάμε για ....ψυχανάλυση..


    χψ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος15/2/20 20:46

    Βάλανε στο σύριζα κάτι γερόντια να κάνουν απολογισμό της ήττας....

    Γιατί θέλουν να τα ξεκάνουν μπίτι???? αφού για όλα φταίνε τα βοθροκάναλα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος15/2/20 21:22

    ....και ψυχαναλημενο θα σ αγαπαμε ....κουραγιο. gerolykos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος15/2/20 22:36

    Ο γερολυκος, πολύ πετυχημένα, υπακούει στο ρητό "το λακωνιζειν εστί φιλοσοφείν",σε αντίθεση με τον χψ που φλυαρεί...ογκολιθικα και χάνει στα σημεία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος16/2/20 10:01

    Δεν πειράζει έχει πολλά να σούρει και απευθύνεται σε οπαδούς λαϊκιστών και δημαγωγών και τα κάνει λιανά, γι αυτό γράφει πολλά.

    Όσο αφορά το ψυχαναλυμένο, με έστειλες αδιάβαστο το παραδέχομαι, αφού πιο παλιά μέχρι και τσιτάτα του σώρα για τα δάνεια ειχες υιοθετήσει....κείνα τα σπίτια των νοικοκυραίων τι έγινε τελικά σώθηκαν???

    Το δεν πληρώνω δεν πληρώνω ψηφίζαμε και μετά θέλαμε να πληρώσουν άλλοι.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος16/2/20 10:33

    Κυρίως απευθύνεται στον εαυτό του. Είσαι πιο νάρκισσος και από τον Γιανη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος16/2/20 11:31

    απο το μονοπρακτο στο πολυπρακτο ενα τσιγαρο δρομος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.