Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2019

Τη δεκαετία του ’50 η Ελλάδα εισέρχεται στη μεταπολεμική περίοδο. Ο πληθυσμός της πρωτεύουσας αυξάνεται και η αντιπαροχή μεταμορφώνει την πόλη.


Το όνειρο της απόκτησης ενός διαμερίσματος γίνεται στόχος ζωής για τους κατοίκους όχι μόνο της Αθήνας αλλά και όλων των μεγάλων πόλεων. Γρήγορα το ηλεκτρικό ρεύμα μπαίνει στα σπίτια και αλλάζει την καθημερινότητα των πολιτών.
Κουζίνες, ψυγεία και ηλεκτρικές σκούπες γεμίζουν τα σπίτια και δίνουν καινούργιο ρυθμό στη ρουτίνα.
Σημαντικό ρόλο σε αυτή την αλλαγή παίζουν οι διαφημίσεις που κατακλύζουν τον Τύπο και ενημερώνουν για τα νέα τεχνολογικά προϊόντα.
Λίγο πριν «έρθει» το ρεύμα
Τα πρώτα ψυγεία που εξόπλισαν τα νοικοκυριά ήταν τα ψυγεία πάγου. Παριάστηκαν σε διαφημίσεις με σκίτσα, στα οποία ο πάγος που αποθήκευαν παρομοιαζόταν με τον πάγο των Άλπεων.

Και εγένετω φως…
Τα επόμενα χρόνια ο «πολιτισμός μπήκε στα σπίτια» με τα ηλεκτρικά ψυγεία. Το σύνθημα της θρυλικής ΙΖΟΛΑ ακολουθούσε τις διαφημίσεις της για πολλές δεκαετίες. Η εταιρεία παρουσίασε το πρώτο ψυγείο ελληνικής κατασκευής το 1952 και από τότε η φίρμα κατέλαβε την πρώτη θέση στις πωλήσεις ηλεκτρικών συσκευών, ξεπερνώντας σε μερίδια το 48% έως και τα μέσα της δεκαετίας 1990.
H Iζόλα σε αυτή τη διαφήμιση παρουσίαζε τα χαρακτηριστικά του ψυγείου:
Ήταν «κλειστού τύπου», τελείως αθόρυβο, διέθετε στεγανότητα και μόνωση, στο εσωτερικό δεν σκούριαζε και όπως έλεγε η διαφήμιση, κατανάλωνε 420 δρχ το 24ώρο.
«Τροφόσπιτο Ρημ. Είναι αυτό που οι άλλοι ονομάζουν ψυγείο», έλεγε η καταχώρηση. Στη διαφήμιση της η εταιρεία στην προσπάθεια της να διαφοροποιήσει τα προϊόντα της και να τα κάνει πρωτότυπα και ελκυστικά «γεννούσε» καινούργιες λέξεις. Έτσι ονόμασε το δικό της ψυγείο «τροφόσπιτο».
«Το ψυγείο Ρημ είναι τεράστιο. Αρχοντικό και μοντέρνο, διώροφο, δίπορτο. Τέλεια διαρρυθμισμένο εσωτερικά.
Στέρεα οικοδομημένο: έχει χαλύβδινο θάλαμο. Έχει αυτόματη ψύξη, χωρίς να πατήσετε κανένα κουμπί. Αλλά προπαντός είναι μεγάλο ψυγείο. Ένα πραγματικό τροφόσπιτο», περιέγραφε στη διαφήμιση.
Οι σταρ της εποχής τέθηκαν στην υπηρεσία της προώθησης των νέων συσκευών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η διαφήμιση για την κουζίνα Πίτσος, που αξιοποίησε την διάσημη τότε συγγραφέα βιβλίων μαγειρικής, Χρύσα Παραδείση για να πείσει τους καταναλωτές να την αποκτήσουν.
Διαφήμηση της κουζίνας Πίτσος
Η Χρύσα Παραδείση ήταν για χρόνια ο γευστικός σύμβουλος κάθε σπιτιού. Με τις συνταγές της στήριξε δεκάδες προϊόντα και βοήθησε χιλιάδες νοικοκυριά να μάθουν τα απολαυστικά μυστικά της κουζίνας. Ό,τι έλεγε ήταν εγγύηση επιτυχίας. Γι΄αυτό και διαφημιστές την εμπιστεύονταν για να προωθήσουν τα προϊόντα τους.
Έγραφε η ολοσέλιδη καταχώρηση:Η κυρία Χρύσα Παραδείση συγγραφεύς των γνωστών βιβλίων μαγειρικής-ζαχαροπλαστικής και συντάκτις των στηλών μαγειρικής του περιοδικού Γυναίκα και της εφημερίδος Έθνος λέγει δια την κουζίνα Πίτσος:
«Εχρησιμοποίησα την κουζίνα Πίτσος και βρίσκω ότι είναι ένα θαυμάσιο εργαλείο στα χέρια της Νοικοκυράς, που την βοηθά να έχει πάντα επιτυχία στα γλυκά και τα φαγητά της…»
Ένα βήμα προς… τη χειραφέτηση της γυναίκας
«Πολλοί νομίζουν ότι η χειραφέτηση της γυναίκας έρχεται από τη στιγμή που θα αρχίσει να εργάζεται. Λάθος. Η χειραφέτηση της γυναίκας έρχεται όταν απαλλαγεί από το άγχος της μπουγάδας», έγραφε η διαφήμιση της Valiant για το πλυντήριο της. Οι διαφημιστές θέλησαν να πείσουν τις «ελληνίδες νοικοκυρές» ότι μόνο με το πάτημα ενός κουμπιού ξεμπερδεύουν από τα πλυσίματα και απελευθερώνονται. Η εταιρεία μάλιστα στην προσπάθεια της αυτή χρησιμοποίησε κοινωνικά μηνύματα, έννοιες και δικαιώματα που μόλις είχαν θεσμοθετηθεί για τις γυναίκες στην Ελλάδα.
 Προϊόντα Ποιότητος παγκοσμίου προτιμήσεως
Η Hoover σε μία διαφήμιση παρουσίαζε τρία διαφορετικά προϊόντα. Το καθένα είχε τη φωτογραφία του και μία μικρή λεζάντα που περιέγραφε τα… αποτελέσματα τους. Η ηλεκτρική σκούπα ήταν «μοναδική», τα πλυντήρια «σούπερ» και η παρκετέζα ήταν σίγουρα «εύχρηστη».
Στη διαφήμιση η σκούπα παρουσιαζόταν ως  «μοναδική ηλεκτρική σκούπα που σκουπίζει ενώ συγχρόνως χτυπά και απορροφά. Δεν καταλαμβάνει χώρο».
Για τα «τέλεια πλυντήρια» της έγραφε ότι πλένουν απαλά και γρήγορα χωρίς να φθείρουν τα ρούχα»
Η «πλέον εύχρηστη παρκετέζα για πατώματα, μωσαϊκά και έπιπλα ακόμη έκανε τέλειο γυάλισμα σε ελάχιστο χρόνο».
Οι διαφημίσεις ηλεκτρικών ειδών ήταν σημαντικές για την προώθηση προϊόντων που άλλαξαν την καθημερινότητα και συντέλεσαν στον εκσυγχρονισμό της ελληνικής κοινωνίας αλλά και στην βελτίωση της υγιεινής. Οι τροφικές δηλητηριάσεις από χαλασμένα τρόφιμα περιορίστηκαν σε τεράστιο βαθμό και η διατροφή άλλαξε καθώς πλέον μπορούσε να γίνει καλύτερη συντήρηση τροφίμων.
Αναπόφευκτα επηρεάστηκε θετικά και η πρωτογενής παραγωγή καθώς πολλαπλασιάστηκαν τα προϊόντα προς κατανάλωση, που ανταποκρίθηκαν στις νέες συνθήκες.
Οι ηλεκτρικές συσκευές έκαναν πιο εύκολη τη ζωή της νοικοκυράς και σύντομα ειδικά το ψυγείο έγινε «πεδίο μάχης» με τις περίφημες νυχτερινές επιδρομές στο ταψί με τα γλυκά. Τότε βγήκε και η φράση που εκτόξευαν απειλητικά οι μανάδες στα παιδιά που το παράκαναν: «θα βάλω λουκέτο στο ψυγείο και θα το κλειδώνω».
Η Ελλάδα σταδιακά αλλά σταθερά, άλλαζε καθώς η οικονομία βελτιωνόταν. Από τα παιδιά που μεγάλωναν με πείνα, όδευε στην εποχή της παιδικής παχυσαρκίας.
Όσο για την ηλεκτρική κουζίνα, ο ρόλος της στον πλουραλισμό του διαιτολογίου ήταν καταλυτικός αφού ο φούρνος πρόσθεσε πολλές συνταγές στο οικογενειακό τραπέζι, όπως για παράδειγμα το παστίτσιο, που μέχρι τότε για να το απολαύσει μαι οικογένεια έστελνε το ταψί στο φούρνο της γειτονιάς. Σταδιακά σταμάτησαν και οι πυρκαγιές που προκαλούσαν τα πετρογκάζ εξαιτίας της κακής συντήρησης.

6 σχόλια :

  1. Ανώνυμος28/11/19 22:15

    Επιτροπή ανασυγκρότησης του σύριζα με τους κηπουρούς του γιωργάκη...

    Όποιος κλαρινογαμπρός ζητήσει από το πασόκ να πληρώσει τα δάνεια θα παραπέμπεται αμέσως στο σύριζα, γιατί εκεί είναι οι πασόκοι που κινήθηκαν με τα χρήματα αυτά των δανείων, κοντά 40 χρόνια.....και κιχ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος28/11/19 22:19

    Αυτή η αντρούκλα ο κρητίκαρος, τι νάχει να γράψει απόψε στο φάτσα μπουκ του????

    Τέτοιους επαναστάτες χρειάζεται η κοινωνία βρεεεεεε!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος28/11/19 22:20

    Τι ωραία στην επιτροπή θάναι η αντρούκλα με τον κραουνάκη.....και απόκοντα ο Γκλέτσος!!!!! τελεία!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος28/11/19 23:37

    Athanasios Efstathios Drougos
    7 λεπτά ·

    ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ
    ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ ΛΕΤΤΑΣ ΚΑΛΑΜΑΡΑ

    (ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΕ ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΟ ΒΑΘΜΟ ΜΕ ΒΡΙΣΚΕΙ ΣΥΜΦΩΝΟ)
    Αν κάτι περισσεύει στη χώρα μας είναι οι πατριώτες. Ένας όχλος προσωπικοτήτων και ειδικών που υπερπροβάλλονται καθημερινά για να μας πείθουν ότι η Ελλάδα είναι μία υπερδύναμη και όχι ένα κατεστραμμένο αποτυγχημένο Κράτος. Ένα ορμητήριο του διεθνούς οργανωμένου εγκλήματος που ελέγχει σχεδόν τα πάντα από πολιτικούς μέχρι ζητιάνους και εργάζεται πυρετωδώς επί δεκαετίες για να μικρύνει την Ελλάδα. Μία διεθνής μαφία που επιλέγει άριστους ντόπιους συνεργάτες και τοποθετεί σε νευραλγικές θέσεις της δημόσιας εξουσίας και ιδιωτικής επιχειρηματικότητας για να ορίζει τα πάντα. Πρόθυμα πιόνια που ανταλλάσσουν το προσωπικό και οικογενειακό τους συμφέρον πουλώντας Ελλάδα φθηνά μέσα από κρατικές θέσεις και ιδιωτικά μονοπώλια που κατέχουν. Οι πιο δειλοί πουλάνε τη σιωπή τους απλά για το αντίδωρό τους.

    Σημέρα η ανακοίνωση κατάληψης της Ελλλάδας από την Τουρκία στο θαλάσσιο χώρο νότια της Κρήτης αποτελεί το κύκνειο άσμα του ελληνικού Κράτους και τον προάγγελο των επερχομένων δεινών. Ταυτόχρονα τοπικοί και περιφερειακοί παράγοντες των Ανατολικών Νήσων αντιτίθενται επίσημα σε κάθε μέτρο αποτροπής της ανεξέλεγκτης εισβολής Αφρικανών και Ασιατών στην Ελλάδα απαιτώντας την άμεση απομάκρυνση τους από τα Νησιά προς την ενδοχώρα και τη δημιουργία χώρου για την άφιξη των επομένων ανθρωπίνων ροών των διακινητών της Τουρκίας.

    Οι προσωπικές πολιτικές επιλογές του Κυριάκου Μητσοτάκη στα εθνικά θέματα και απειλές, ενάντια στην εντολή του λαού της 7ης Ιουλίου, είναι τραγικές και θα σηματοδοτήσουν την παρουσία του στην διακυβέρνηση της Ελλάδας. Στην Μετανάστευση ο φερόμενος ως υπεύθυνος Υπουργός κ.Κουμουτσάκος αρνείται να αποδεχτεί το αυτονόητο, την απαίτηση για άμεση διακοπή των ροών των διακινητών με οποιοδήποτε μέσο και τη διεθνή καταγγελία της Τουρκίας ως φιλοξενούσα χώρα τρομοκρατικών δικτύων διακινητών. Στην Εθνική Άμυνα ο αρμόδιος Υπουργός κ.Παναγιωτόπουλος αρνείται να λάβει οποιοδήποτε ουσιώδες μέτρο αύξησης της μαχητικής ισχύος της χώρας και παρατηρεί ως θεατής την παραίτηση για ευνόητους λόγους ικανών και δυσεύρετων Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων μας. Στην Εξωτερική Πολιτική το εσκεμμένο άνοιγμα Μητσοτάκη στη Κίνα φέρνει την επαναπροσέγγιση ΗΠΑ-Τουρκίας ως αντίβαρο με καταστρεπτικές συνέπειες.

    Η λογική και το εθνικό συμφέρον έχει πάψει να κυριαρχεί στην πολιτική και έχουν δώσει τη θέση τους στο κακό μας το καιρό, σεισμούς και καταποντισμούς στην επικοινωνία που επισκιάζουν τις εθνικές απώλειες. Επενδυτές αμφιβόλου περιεχομένου, δικαστικές αποφάσεις πρόκληση και αναξιοκρατικοί διορισμοί αποτελούν το έργο του Κυριάκου Μητσοτάκη μέχρι σήμερα που προσπαθεί μέσα από επικοινωνιακές αβάντες σε γκρίζους ουρανούς και φανφάρες εξαγγελιών να μας πείσει για το αντίθετο. Η κανονικότητα του είναι κακέκτυπο της ελληνικής πραγματικότητας καταγεγραμμένη σε όλες τις παγκόσμιες λίστες ευημερίας και ελευθερίας. Ούτε θέλει ούτε μάλλον μπορεί να αλλάξει την Ελλάδα και να φέρει την ευημερία στους Έλληνες. Συνεχίζει την οικτρή πολιτική Τσίπρα διακομματικά με την ίδια Αυλή και αυλοκόλακες που ροκανίζουν τα ευρωπαϊκά κονδύλια με αντάλλαγμα το ξεπούλημα και τη φτώχεια της Ελλάδας στο διηνεκές. Μέχρι και ο διαλυμένος Τσίπρας αναστήθηκε πολιτικά από την αβάντα Μητσοτάκη ενώ οι λοιποί ξεπουλούν τη σιωπή τους σε εξευτελιστικές τιμές.

    Η ώρα της Εθνικής Καταστροφής σήμερα άρχισε να σηματοδοτείται και να γίνεται ορατή. Αλίμονο σ'αυτούς που όρισαν στη ζωή τους να φυλάττουν Θερμοπύλες και λάτρεψαν τον Εφιάλτη. Η ιστορία θα τους καταγράψει γαι αιώνες όπως κατέγραψε τους ενόχους του 1922. Η χειρότερη μορφή αφελληνισμού, η εκούσια μετάλλαξη μας, άρχισε από τα Ανατολικά Νησιά και θάλασσες μας και ένα νέο '74 προδοσίας διαγράφεται από επιλεγμένους διορισμένους ηγέτες μειωμένης αποφασιστικότητας, ταγμένους στη λάθος πλευρά της ιστορίας των Ελλήνων.

    Ουαί τοις ηττημένοις και σε όποιον φιλοδοξεί να γίνει ο Ιωαννίδης του 21ου αιώνα σε ένα προδιαγεγραμμένο εθνικό έγκλημα από συγκεκριμένους κύκλους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος30/11/19 09:31

    Ας μην βαυκαλιζόμαστε. Εχομε χρεοκοπήσει 3 φορές, είμαστε σε μια χώρα με 11 χρόνια “κρίση”, 360 δισ. χρέος, 110 δισ. ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία, 90 δισ κόκκινα δάνεια, 3 μνημόνια και ένα 4ο που θα τρέχει μέχρι το 2060. Μια χώρα ξεπουλημένη, μια χώρα υποθηκευμένη. Να παραδεχθούμε στους εαυτούς μας πως δεν θα γυρίσουμε ποτέ στο 2006 λ.χ.
    Οι εκλογές που γίνονται δεν αλλάζουν τίποτα. Η Ευρωπαϊκή 'Ενωση, που τόσο αγαπάμε μοιάζει με την Σοβιετική Ένωση που τόσο μισούμε!!! Υπάρχει Κεντρική Διοίκηση και μάλιστα ανέλεγκτη και διορισμένη, που επιβάλλει πολιτικές από πάνω προς τα κάτω και εκτελούνται αγόγγυστα.
    Η ζωή μας όμως δεν αναβάλλεται. Συμβαίνει τώρα. Αν δεν μάθουμε ν΄απαιτούμε τώρα από την πολιτική και τους πολιτικούς η ζωή μας δεν έχει αξία. Δεν έχει νόημα.
    Αν δεν το αντιληφθούμε και δεν αντιδράσομε κάποτε, δεν πρέπει να παραπονιόμαστε και ας χαραμίζουμε τη ζωή μας.
    Βέβαια η σκέψη δεν είναι και το πολύ δυνατό σημείο των σημερινών Ελλήνων. Το γερό τους σημείο είναι η αφασία. Οπότε, μια χαρά μας πάνε. Αν αμφιβάλλει κανείς δεν έχει παρά ν΄αρχίσει να στήνει αυτί, για ν΄ ακούει τις συζητήσεις των ανθρώπων γύρω του. Θα του λυθούν όλες οι απορίες.
    Μανώλης Δρυμάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος30/11/19 21:25

    ΧΕΣΤΡΗΔΕΣ.... ΚΑΙ ΠΟΥ Ν ΑΚΟΥΣΟΥΝ ΤΑ ΛΟΚ.ΣΚΙΑΧΤΗΚΑΝΕ ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΕς ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΤΟΝ ΑΓΝΩΣΤΟ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.