Του Βαγγέλη Κ. Χριστοπούλου
Στο πάνω μέρος του χωριού μας, βρίσκεται ο Ιερός Ναός του Αγίου Αθανασίου. Είναι κτισμένος στο κέντρο του Νεκροταφείου μας.
Το εκκλησάκι, θυμάμαι, πριν το 1956 ήταν ερείπια παλιότερου ομώνυμου ναού, που δεν γνωρίζουμε την ιστορία του, πότε χτίστηκε από ποιους κλπ, ούτε την αιτία της κατάρρευσής του, ίσως λόγω σεισμών και εγκατάλειψης.
Στο βορεινό μέρος του ήταν το χωνευτήρι, όπου έβαζαν μέσα τα οστά όλων των νεκρών μαζί. Το 1956 αναστυλώθηκε το εκκλησάκι από λαγκαδινούς μαστόρους και αποκαταστάθηκε στην πρώτη του μορφή και στο ίδιο μέγεθος. Πολύ πρόσφατα έγινε πλησίον του και το οστεοφυλάκιο.
Μέσα στο Ιερό βήμα βρίσκονταν δύο στρογγυλές βάσεις κιόνων από το «ΑΡΧΑΙΟ ΙΕΡΟ ΤΗΣ ΓΛΑΝΙΤΣΙΑΣ» . Την μία την κτίσανε μέσα στον Ναό και δεν υπάρχουν εμφανή ίχνη της. Άγνωστο σε ποιο σημείο βρίσκεται. Η δεύτερη βάση, ήταν τοποθετημένη στο ανατολικό μέρος του Ι. Ναού και έξω από αυτόν. Με την πλακόστρωση των κλιμάκων της εισόδου και του μικρού πλατέματος του Νεκροταφείου ,από την οικογένεια Ντίνου Τζιράκα, μετέφεραν τη βάση και τώρα είναι στην είσοδο του νεκροταφείου.
Στο
επάνω μέρος της φέρει βαθούλωμα που έμπαινε συνδετικό υλικό, πιθανώς μόλυβδος,
για την σύνδεσή της με το πάνω από αυτήν κίονα μαρμάρινο ή ξύλινο.
Ο Ι. Ναός, όπως είπαμε, ήταν κατεστραμμένος
και με ενέργειες του αειμνήστου προέδρου
της Κοινότητος Γεωργίου Θ. Κομπόλη και των Κοινοτικών Συμβούλων, Γεωργίου Β
Βασιλοπούλου, αντιπροέδρου, Πάνου Γ. Μπουρέκα , Δημητρίου Ι. Κωνσταντινόπουλου
και Αγγελή Χρ. Κωνσταντινόπουλου, ψηφίστηκε
η δαπάνη για την αναστύλωσή του.
Συγκεκριμένα:
Την
16/8/1955 συνήλθε, σε τακτική συνεδρίαση, το Κοινοτικό Συμβούλιο και ο πρόεδρος
είπε: Οι
κάτοικοι είναι αγανακτισμένοι, διότι ο χώρος της τελευταίας κατοικίας τους και η εκκλησία βρίσκονται σε άθλια
κατάσταση . Μετέφερε στο Κ.Σ. την
επιθυμία των κατοίκων, να βοηθήσουν στην εκτέλεση των εργασιών οικιοθελώς, με
προσωπική εργασία, για την εκ
νέου ανέγερση του Ι.Ναού
Το Κοινοτικό
Συμβούλιο αποφάσισε ομοφώνως να
δαπανηθούν για το οικονομικό έτος 1955-56 δραχμές 10.000 για την ανακατασκευή του Αγιοθανάση.
Ο αναλυτικός
προϋπολογισμός για την απαιτούμενη δαπάνη του όλου έργου έγινε από τους: 1/ Δημήτριον
Ι. Σταθόπουλο (Τζιμπάκο) κτίστη, κάτοικο Μυγδαλιάς και 2/ Ανδρέα Γ. Ροζή (Κοζάτο) ξυλουργό, κάτοικο επίσης
Μυγδαλιάς.
Απαραίτητη
είναι η μνημόνευση του Γραμματέα της Κοινότητας Αθανασίου Γιαννοπούλου, που ήταν στην Επιτροπή Παραλαβής, υπεύθυνος
για τη συγκέντρωση των υλικών,
στην όλη διεκπεραίωση των θεμάτων και την έκδοση των ενταλμάτων
πληρωμής.
Ο αναλυτικός
προϋπολογισμός των πιο πάνω
αειμνήστων πατριωτών μας θεωρήθηκε από τον προϊστάμενο των
Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχίας και στη
συνέχεια εγκρίθηκε από τον Νομάρχη το ποσό των 10.000 δραχμών.
Εδώ για την
Ιστορία αντιγράφουμε Κατάσταση με ονοματεπώνυμα
ανθρώπων, που εισέπραξαν την αμοιβή τους, για τις παρεχόμενες υπηρεσίες
και την προμήθεια υλικών, κατά την
αναπαλαίωση του Ιερού Ναού Αγίου Αθανασίου.
1/ Γεώργιος Χρ. Χριστόπουλος Μυγδαλιά
εργάτης Για δύο ημερομίσθια
Δρχ. 60.-
2/ Ευθύμιος Παλιβάς Λαγκάδια
Κτίστης Κτίσιμο τοιχίου Δρχ 4.200.-
3/ Θεόδωρος Δημόπουλος Κερπινή Προμ/τής
6 στατήρες ασβέστη Δρχ 168.-
4/ Γεώργιος Χ. Πολύδερας Μυγδαλιά « αγορά δύο πατερών Δρχ
193.-
5/ Πάνος Κ. Αντωνόπουλος « « Αγορά
Ξυλείας Δρχ. 908.-
6/ Θεόδωρος Παπακονδύλης Μαγούλιανα « Αγορά 3.000 κεράμων Δρχ. 1.410.-
7/ Νικόλαος Γ.
Σταθόπουλος Μυγδαλιά « Αγορά καλαμιών Δρχ. 181.-
8/ Κων/νος Ανθούλης Λαγκάδια « Αγορά τσιμέντου Δρχ. 452.-
9/ Κων/νος Γ. Παπάς Μυγδαλιά « Δύο ψαλίδια Δρχ. 50.-
10/ Γεώργιος Πολύδερας « « 100 πόντους σανίδια Δρχ.
75.-
11/ Αντώνιος Κ.
Γιαννόπουλος « «
Καλάμια Δρχ. 78.-
12/ Γ.Β. Βασιλόπουλος « «
Κεραμίδια
Δρχ. 181.-
Εν
Μυγδαλιά τη 20/12/1956
Σε μας εναπόκειται τώρα να βελτιώσουμε το
εκκλησάκι του Αγίου Αθανασίου, διότι έχει ακόμη πολλές ελλείψεις.
Εκ των πιο πάνω συμπατριωτών
μας ουδείς σήμερα είναι στην ζωή. Όμως
με τον ένα ή τον άλλο τρόπο όλοι
συμβάλανε να υπάρχει σήμερα για μας το εκκλησάκι του Αγίου.
Ας τους θυμηθούμε νοερά και να ζητήσουμε από
τον Θεό την συγχώρεσή τους.
B GIRAKAS 9.9.2015
με πηρανε απο το δημο να μου στειλουν την κοστολογηση του οικογενειακου ταφου στο χωριο..αρχισε φορολογια των ταφων ..εσεις πηρατε χαμπαρι
ΑπάντησηΔιαγραφήειναι απ το παραλληλο προγραμμα που ψηφιστηκε προχθες
ΑπάντησηΔιαγραφήΕσυ δεν το πηρες χαμπαρι?
ασε καημενε δρομολογημενο απο σαμαροβενιζελικη κατασταση μεσω δημων
ΑπάντησηΔιαγραφήΓΙΑΤΙ ΕΧΕΙ ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΣΟΥ Ο ΔΗΜΟΣ?
ΑπάντησηΔιαγραφήγιατι να μην τοχει..
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά καιρούς υπάρχουν νέα από το Χωριό, μικρά ή μεγάλα, που φθάνουν σε μας δια της αρβύλας ή ως φήμες κλπ. Καλό θα ήταν ένας πατριώτης που μένει στο χωριό ή κοντά, να φροντίζει να μεταφέρονται στο site αυτές οι ειδήσεις. Ως παράδειγμα φέρω τον "ΚΕΡΠΙΝΙΩΤΗ" που έχει συχνά ωραίες ανταποκρίσεις για το χωριό του στη "ΓΟΡΤΥΝΙΑ".
ΑπάντησηΔιαγραφή1) Αρκετά πληροφοριακό το κείμενο του Βαγγέλη για τον ΑΓΙΟΘΑΝΑΣΗ.
Τη θυμάμαι την εκκλησιά χαλάσματα. Και οι τοίχοι πεσμένοι.
Με ενέργειες των πατέρων μας έγινε η αναστύλωση, αλλά υπάρχουν ακόμα ελλείψεις.
Νομίζω ένας τρόπος θεραπείας θα ήταν να αναφέρόταν ξεχωριστά η κάθε έλλειψη με το σχετικό κόστος. ίσως βρίσκονταν πατριώτες να αναλάμβαναν αυτό το έξοδο, που δεν θα ήταν πιστεύω απαγορευτικό.
2) Ο ΑΓΙΟΘΑΝΑΣΗΣ είναι βασικά ο δεύτερος Ναός του Χωριού μας.Δε θυμάμαι όμως ποτέ λειτουργία σ' αυτή την εκκλησία. Καλό θα ήταν, τώρα που έγινε κάπως λειτουργικός, να ορισθεί κάποια ή κάποιες τελετές να γίνονται εκεί.Για να συμφιλιωθούμε κιόλας, γιατί λόγω της θέσης του, μας φαίνεται απόκοσμος.
Εκείνο που θυμάμαι είναι οτι χωρίστηκε το χωριό στα δυο για το αν πρέπει να κοπεί ο πρίνος που είναι μέσα η όχι. Αθάνατη Γλανιτσιά !!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε πληροφοριακά στοχεία ,όπως το συνηθίζει άλλωστε ο Βαγγέλης ,αναφέρθηκε για τον Άγιο Αθανάσιο,φύλακα άγγελο του νεκροταφείου μας. Τον υπερευχαριστούμε για τα στοχεία αυτά. Σε αυτά προσθέτω και τα εξής:Μετά την αναστύλωση του ναού με δαπάνη των κατοίκων του χωριού μας το μεγάλο πρόβλημα ήταν ,την εποχή της χούντας, η περίφραξη του νεκροταφείου με νέο μαντρότοιχο ,που θα είχε ανάλογο ύψος, καtάλληλο πάχος και είσοδο με βαριά σιδερένια πόρτα.Γιατί ,πριν γίνει η περίφραξη ήταν το νεκροταφείο μας κυριολέχτικά " ξέφραγο αμπέλι." Μέχρι και οι γουρούνες το απάνω μαχαλά μπαίνανε μέσα και πηλαλάγανε ανάμεσα στα μνήματα και προκαλούσανε στα μνημεία φθορές! Μετά την ανακατασκευή του μαντρότοιχου ο χώρος είναι τουλάχιστον ασφαλής.Πολλά έγιναν από τότε μέχρι σήμερα,όπως η νεκροφόρα να φτάνει ως την είσοδο του και να γυρίζει . Πρέπει να γίνουν και άλλα για να είναι το κοιμητήριό μας πιο λειτουργικό,όπως:
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα γίνουν εσωτερικά και τα αντίστοιχα διαδρομάκια για να μπορούν οι συγγενείς από εκεί να προσεγγίζουν τους τάφους των νεκρών τους.Γιατί πολλοί ,σήμερα, αδρασκελούν μνήματα ,πράγμα ανήθικό και αντιχριστιανικό ,για να φτάσουν και να ανάψουν το καντήλι των νεκρών τους.
Ο αιωνόβιος, τεράστιος πρίνος στο κέντρο του κοιμητηρίου θα έπρεπε να κοπεί,γιατί και μισοξεραμένος είναι και γιατί είναι γεμάτος από μυρμήγκια και οι βαθιές του ρίζες σταδιακά θα καταστρέψουν τα περιμετρικά μνημεία ,που δεν κοστίζουν και λίγο!
Μαρίνης