Κυριακή 14 Απριλίου 2024

Μαλβίνα Κάραλη – Απεμπλουτισμένοι

Τελικά, της λέω, μια τραγωδία, τίποτα. Ποτέ. Στην ουσία, πάντα υπάρχει κάτι χειρότερο από αυτό που παθαίνεις. Ξημερώνει, και το χθεσινό χαστούκι μοιάζει χάδι μπροστά στο σημερινό χαστούκι. Και πάει λέγοντας. Γι’ αυτό μη βιαστείς ποτέ. Ο θρήνος μπορεί να περιμένει. Το σημερινό σου δάκρυ, αύριο θα είναι δύο δάκρυα, μεθαύριο τρία, τέσσερα, πέντε δάκρυα. Κάποια στιγμή ο λυγμός. Ένα πρωί δεν θ’ αντέχεις ούτε να κοιταχτείς στον καθρέφτη ούτε να σηκωθείς από το κρεβάτι. Τραγικό πρόσωπο, θα σκεφτείς. Είμαι πρόσωπο απολύτως τραγικό. Και θα έρθει το νέο δράμα. Και θα καταστήσει απολύτως κωμικό το χθεσινό τραγικό σου πρόσωπο. Γιατί καμία τραγωδία, τίποτα, ποτέ. Στο τέλος γελάς πάντα με τα χθεσινά παθήματα σου. Γιατί τα δράματα δρουν αθροιστικώς. Σαν μερικά αντιβιοτικά. Που το ένα επαυξάνει τη δράση του άλλου. Μια φορά σου τα δίνει ο γιατρός, τις επόμενες τα παίρνεις μόνος σου. Τα μικρόβια μεταλλάσσονται, ισχυροποιούνται. Έτσι που το φάρμακο να είναι χειρότερο από την αρρώστια. Ακόμη ισχυρότερα φάρμακα μετά. Έτσι που ο χθεσινός σου βήχας δεν ήταν παρά χάδι μπροστά στη σημερινή σου λοίμωξη.

Τελικά, της λέω, καμία τραγωδία, τίποτα. Ειδικά στον έρωτα. Το πρώτο ερωτικό σου Τσερνομπίλ θα σε πανικοβάλει. Για ένα διάστημα θα θυμάσαι στρόντιο κάθε φορά που θα βλέπεις πορτοκάλι. Πέντε εκατομμύρια χρόνια θα υπάρχει στρόντιο στο υπέδαφος, εφεξής πάντα με στρόντιο θα τρως το ψωμί σου.

Μετά, νέος έρωτας, νέος κίνδυνος. Σπογγώδης. Δεν γλύτωσες από το στρόντιο. Και όμως. Νόστος για την εποχή του ψωμιού και των πορτοκαλιών. Ύστερα, έρωτας απεμπλουτισμένο ουράνιο. Δέκα εισπνοές φτάνουν. Για να σε στείλουν εκεί όπου τα κόκκαλά σου θα εξακολουθούν να φωσφορίζουν επί τριάντα χρόνια.

Μην τρως, μην αναπνέεις. Μην ερωτεύεσαι. Μια μετάλλαξη ίσως. Αυτό είναι μια λύση. Ψάρι. Την κοιτάζω. Το σκέφτεται. Τελικά, μου λέει, καμία μετάλλαξη, τίποτα. Ποτέ. Άλλωστε δεν είσαι άνθρωπος. Είσαι μηχανή που, στο παραπέντε να καεί, της έβαλαν ψυκτικό. Δεν δείχνεις το θυμό σου ποτέ. Ανώμαλη. Δεν φωνάζεις ποτέ. Έχεις έναν τρόπο στις πιο δραματικές στιγμές να φαίνεσαι αλλόκοτη. Δεν σε καταλαβαίνω. Ιδίως από εκείνη τη μέρα της ριζικής αναισθησίας σου. Τότε που είχε έρθει εκείνη εκεί η φίλη σου από το σχολείο. Ψεύτης απεμπλουτισμένος, της είχε πει φονική ατάκα. Ατάκα που, λίγο απορρυθμισμένος να είσαι, μπορεί να σε στείλει στο τρελάδικο: «Πιστεύεις όσα βλέπεις και όχι αυτό που σου λέω εγώ;». Στην ξένη γυναίκα συνέβη, εγώ πήγα να πεθάνω. Εσύ που την αγαπάς, πήρες τον καινούργιο Φερμπ και άρχισες να διαβάζεις τις οδηγίες του. Πήγες να της μάθεις τα φέρμπικα εκείνη ακριβώς την ημέρα. Γελούσες μια ώρα, δυο ώρες, γελούσες σαν χαζή.

Δεν θέλω να μάθω τι σημαίνει για σένα τραγωδία. Ούτε πότε γίνεσαι κωμικό πρόσωπο. Ένα μόνο με αφορά: Πώς μπαίνει το ψυκτικό. Και πότε. Αναρωτιέμαι ακόμη πόσα ψεύτικα «δεν μπορώ να ζήσω χωρίς εσένα» είχες πει. Και μετά το ψυκτικό. Μόνο και μόνο για να μη γίνουμε πρόσωπα κωμικά. Αστείο. Μια χαρά μπορείς να ζήσεις. Παιδί, σκέφτηκα. Δεν έχει νιώσει ακόμα πώς είναι το να ζεις σαν να μη ζεις. Δεν χρειάστηκε να μάθει ακόμα, πως το «χωρίς εσένα» δεν είναι ζωή. Ασχέτως αν το επιλέγεις. Δεν υποπτεύεται καν πως το βιολογικό τέλος μπορεί κάλλιστα να σημαίνει: πεθαίνω, επειδή τώρα πια μπορώ να ζήσω χωρίς εσένα. Και μακάρι να μη μάθει ποτέ πως τα πιο σπαρακτικά «δεν μπορώ να ζήσω χωρίς εσένα» τα λένε οι «σιαμαίοι». Όσο είναι κολλημένοι τουλάχιστον. Τότε που η εγκατάλειψη του ενός από τον άλλο φαίνεται ευκρινέστερα. Όσο για μένα, τζάμπα ανησυχεί. Επιβιωτική. Ή, μάλλον, δεν μπορώ να ζήσω δίχως το σύμμαχό μου. Ο εχθρός ισχυροποιεί το σύμμαχο. Ο σύμμαχός μου είναι αυτός που θα με προφυλάξει από το κωμικό. Από την τραγωδία μπορώ να προφυλαχτώ μόνη μου.

Κολλημένες στην Πατησίων, είχαμε ώρα μπροστά μας, δεν θα μου πάρει πολύ να της πω την ιστορία, σκέφτομαι. Η ιστορία: Μια φορά ήταν κάποιος που αγαπούσε τον αυτοκράτορα. Γιαπωνέζος… Μήπως την ξέρεις; Δεν την ξέρεις, ωραία, συνεχίζω. Ο αυτοκράτορας, αυτοκράτορας ήταν, όλα λυμένα τα είχε. Μόνο μια εμμονή του. Αυτήν κανείς δεν μπορούσε να του την πραγματώσει. Επιθυμούσε διακαώς να αποκτήσει κάποια σπάνια διαμάντια. Κανείς δεν μπορούσε να τα βρει. Μόνο αυτός που αγαπούσε τον αυτοκράτορα. Μόνο αυτός είπε να αφανίσει τα «δεν μπορώ, δεν γίνεται». Έφυγε από την Ιαπωνία, σύρθηκε χρόνια στις αγορές της Αυστρίας. Της Ελβετίας. Και όλοι ήξεραν τι έψαχνε και για ποιον το έψαχνε. Και κάποια μέρα, τα σπάνια διαμάντια βρέθηκαν. Ο φίλος του αυτοκράτορα τα πλήρωσε όσο όσο. Σιγούρεψε το δώρο του και έπεσε να κοιμηθεί. Μετά από χρόνια θα γύριζε επιτέλους στην Ιαπωνία, θα έκανε τα ανεκτίμητα διαμάντια δώρο στον αυτοκράτορα. Τη νύχτα όμως του τα έκλεψαν. Του τηλεφώνησαν το άλλο πρωί. Γνωρίζοντας την εμμονή του για αυτά τα διαμάντια, πίστευαν πως θα ξαναπληρώσει όσο όσο για να επιστρέψουν στα χέρια του. Ο άνθρωπος που αγαπούσε τον αυτοκράτορα άκουσε την τιμή. Ήθελε όσο τίποτα τα διαμάντια.

Η εμμονή του να τα πάει στον αυτοκράτορα ήταν μεγαλύτερη από την εμμονή του αυτοκράτορα να τα αποκτήσει. Παρ’ όλα αυτά είπε: Κάνατε κάποιο λάθος. Είναι θέμα αρχών. Δεν πληρώνω ποτέ για να αποκτήσω κάτι δικό μου. Έκλεισε το τηλέφωνο. Με αυτά τα οριστικά λόγια, που εχθρεύονταν την κωμωδία. Και δεν γύρισε ποτέ του στην Ιαπωνία.

Δεν καταλαβαίνω, είπε. Πού συνδέονται όλα αυτά. Το στρόντιο και τα διαμάντια του αυτοκράτορα. Οι Γιαπωνέζοι και το ψυκτικό σου. Είχαμε λίγο χρόνο μέχρι να φτάσουμε, έτσι της το είπα με μια εβραϊκή παροιμία: Θα λυγίσω μέχρι εκεί που θα πονέσει η μέση μου. Γιατί αν λυγίσω περισσότερο, θα σπάσω: Η μόνη αρχή της ζωής μου. Δεν θα σπάσω. Αλλά η μέση μου θα πληγωθεί για πάντα. Με τα παυσίπονα. Και ποτέ πίσω στην Ιαπωνία. Με ξαναβρήκε ασυνάρτητη. Ύστερα πάρκαρε και ανεβήκαμε.

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο βιβλίο Σαββατογεννημένη

1 σχόλιο :

  1. Ανώνυμος15/4/24 07:53

    ΧΑΛΙΛ ΓΚΙΜΠΡΑΝ * Ο Προφήτης και ο κήπος του Προφήτη *
    ΤΌΤΕ Η ΑΛΜΙΤΡΑ ΜΙΛΗΣΕ πάλι και ρώτησε :
    Και τι έχεις να μας πείς για
    το Γάμο, δάσκαλε;
    Και εκείνος απάντησε λέγοντας :
    Μαζί γεννηθήκατε και μαζί θα μείνετε εσαεί.
    Μαζί θα είσαστε όταν σκορπίσουν τις ημέρες σας τα λευκά φτερά του θανάτου.
    Ναί, μαζί θα είσαστε ακόμη και στη σιωπηλή ανάμνηση του Θεού.
    Αλλά αφήστε να υπάρχουν αποστάσεις στη συμβίωση σας.
    Και αφήνετε τους ανέμους των ουρανών να χορεύουν ανάμεσα σας.
    Αγαπάτε ο ένας τον άλλο, αλλά μην αφήσετε να σας δεσμεύει η αγάπη σας.
    Αφήστε την καλύτερα να γίνει θάλασσα που πηγαινοέρχεται ανάμεσα στις ακτές των ψυχών σας.
    Γεμίστε ο ένας το κύπελλο του άλλου, αλλά μην πιείτε από το ίδιο κύπελλο.
    Δώστε ψωμί ο ένας στον άλλο, αλλά μην τρώτε από το ίδιο κομμάτι.
    Τραγουδήστε και χορέψτε μαζί και χαρείτε, αλλά ας μένει μόνος του ο καθένας.
    Όπως μονάχες είναι οι χορδές του λαούτου, ακόμα και όταν τις δονεί η ίδια μελωδία.
    Δώστε τις καρδιές σας, αλλά μην τις εμπιστευτείτε στη φύλαξη του άλλου.
    Διότι μόνο το χέρι της ζωής μπορεί να χωρέσει τις καρδιές των δύο.
    Και σταθείτε ο ένας πλάι στον άλλο, αλλά όχι υπερβολικά κοντά.
    Διότι και οι κολόνες του ναού
    στέκουν χωριστές.
    Και η βελανιδιά με το κυπαρίσσι δε φυτρώνουν το ένα στη σκιά του άλλου.
    ..............
    Στη μνήμη του "ανθρώπου από τον Λίβανο", του ποιητή, φιλοσόφου και καλλιτέχνη Χαλίλ Γκιμπράν.
    (10 Απριλίου του 1931).

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.