Εδώ και μισό αιώνα επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η χρήση του όρου «φυσική καταστροφή» έχει στόχο να αποκρύψει τις ευθύνες του ανθρώπου και το γεγονός ότι κάθε καταστροφή αποτελεί ένα πολιτικό γεγονός. Κανένας όμως δεν φαίνεται να τους ακούει.
Τί θα συνέβαινε εάν η μεγαλύτερη καταιγίδα όλων των εποχών
έπληττε μια ερημική, ακατοίκητη περιοχή του πλανήτη; Απολύτως τίποτα. Εάν όμως
η ίδια καταιγίδα χτυπούσε το κέντρο του Μανχάταν αρκετοί θα μιλούσαν για
«φυσική καταστροφή», ενώ εάν έπληττε μια φτωχογειτονιά στο Πουέρτο Ρίκο ή στις
φαβέλες της Βραζιλίας, το ίδιο ακριβώς φυσικό φαινόμενο θα ονομαζόταν
«θεομηνία».
Η φαινομενικά απλουστευτική αυτή παρατήρηση επέτρεψε σε επιστήμονες, ήδη από τη δεκαετία του ’70, να ισχυριστούν ότι δεν υπάρχει τίποτα «φυσικό» σε μια καταστροφή. Η χρήση του συγκεκριμένου όρου, εξηγούν, έχει έναν και μοναδικό στόχο: να συγκαλύψει τα πολιτικά χαρακτηριστικά των καταστροφών και τις ευθύνες του ανθρώπου γι’ αυτές. Η φράση «δεν υπάρχουν φυσικές καταστροφές» αποτέλεσε το σύνθημα της λεγόμενης Κριτικής Μελέτης των Καταστροφών (Critical Disaster Studies), ενός διεπιστημονικού πεδίου ερευνών που συγκεντρώνει από ιστορικούς και κοινωνιολόγους μέχρι μετεωρολόγους και γεωλόγους.
Αν και όλα αυτά θυμίζουν ένα απλό παιχνίδι λέξεων, στην
πραγματικότητα βρίσκονται στην καρδιά μιας διαμάχης από την έκβαση της οποίας
θα μπορούσαν να σωθούν ή να χαθούν εκατομμύρια ζωές τα επόμενα χρόνια.
Η καταστροφή, σύμφωνα με αυτή την άποψη, επέρχεται όταν ένα
φυσικό φαινόμενο συναντά έναν ανθρώπινο πληθυσμό, ενώ το μέγεθός της εξαρτάται
από τρεις παράγοντες: τις υποδομές που θα επιτρέψουν στους ανθρώπους να
αντεπεξέλθουν στο φυσικό φαινόμενο, την πρόσβαση των ασθενέστερων στους
μηχανισμούς διάσωσης και την ικανότητά τους να ανοικοδομήσουν τις περιοχές που
επλήγησαν.
Η περίπτωση του τυφώνα «Κατρίνα» τo 2005 έδωσε νέα πνοή σε
αυτή τη θεώρηση των φυσικών φαινομένων καθώς έφερε στο προσκήνιο τα ταξικά
χαρακτηριστικά καταστροφών που σημειώνονταν στην καρδιά του καπιταλιστικού
κόσμου.
Τα φτωχότερα στρώματα της Νέας Ορλεάνης έχτισαν τα σπίτια
τους σε ζώνες υψηλού κινδύνου, όπου τους οδήγησε η ανέχεια και το «αόρατο χέρι»
του Real Estate, και τελικά πνίγηκαν όταν υποχώρησαν τα φράγματα, τα οποία δεν
είχαν συντηρηθεί ακριβώς επειδή βρίσκονταν σε περιοχές όπου κατοικούσαν φτωχοί.
Ακόμη και εκεί, όμως, τα μεσαία στρώματα διέθεταν την
οικονομική άνεση να εγκαταλείψουν έγκαιρα την πόλη, ενώ οι απόλυτα φτωχοί
βρέθηκαν στις ταράτσες των σπιτιών τους να περιμένουν εναέρια μέσα διάσωσης –
τα οποία δεν έρχονταν γιατί εκτός από φτωχοί είχαν την ατυχία να είναι και
μαύροι.
Όσο για την ανοικοδόμηση, είτε καθυστέρησε για χρόνια είτε
ήρθε με τη μορφή εργολάβων που ιδιωτικοποίησαν βασικές κοινωνικές υπηρεσίες
(νοσοκομεία, σχολεία κτλ) και προχώρησαν σε gentrification μεγάλων περιοχών απομακρύνοντας
και τους τελευταίους κατοίκους που είχαν επιβιώσει από τον τυφώνα.
Παρακολουθώντας τη συνολική εικόνα μιας τέτοιας καταστροφής
συνειδητοποιούμε πόσο απλουστευτική είναι η προσέγγιση που αποδίδει όλη την
ευθύνη στους «ασυνείδητους» κατοίκους που χτίζουν τα σπίτια τους σε επικίνδυνες
περιοχές.
Κανένας δεν θέλει να ζει σε ένα μπαζωμένο ρέμα εάν έχει την
οικονομική δυνατότητα να το αποφύγει και αν το κράτος τον έχει προειδοποιήσει
για τους κινδύνους, εξασφαλίζοντάς του παράλληλα το θεμελιώδες δικαίωμα της
στέγασης. «Οι φτωχοί που ζουν σε πιο επικίνδυνα σπίτια», εξηγούσε ο ιστορικός
Τζέικομπ Ριμς, «θυμίζουν μια γυναίκα που αναγκάζεται, για οικονομικούς και
πολιτισμικούς λόγους, να συγκατοικεί με κάποιον που την κακοποιεί».
Εάν δεν με σκοτώσει η καταιγίδα, θα το κάνει η κυβέρνηση
R.E.M. – Houston
Ένα φυσικό φαινόμενο, υποστηρίζει ο ίδιος στο βιβλίο του
«Disaster Citizenship» («Πολίτης της Καταστροφής»), δεν είναι ρατσιστικό ή
ταξικό, αλλά όταν συναντά μια ανθρώπινη κοινωνία και μετατρέπεται σε καταστροφή
συνήθως αναπαράγει και ενισχύει τις κοινωνικές ανισότητες.
Ο κανόνας λοιπόν «όπου φτωχός και η μοίρα του» είναι συνήθως
επαρκής για να προβλέψει το μέγεθος της καταστροφής που θα επιφέρει ένα φυσικό
φαινόμενο. Σε τελική ανάλυση, όμως, όλα εξαρτώνται από το οικονομικό σύστημα
που κυριαρχεί σε κάθε περιοχή και πώς αυτό διανέμει στους πολίτες τους πόρους
που έχει στη διάθεσή του. Πρόσφατη έκθεση του Κέντρου Διεθνούς Πολιτικής
(Center for International Policy) στις ΗΠΑ ανέφερε ότι ένας πολίτης έχει 15
φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνει από τυφώνα ίδιου μεγέθους στις ΗΠΑ σε
σχέση με την Κούβα.
Η Κούβα κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις στον πλανήτη στην
εκπαίδευση και προετοιμασία του πληθυσμού αλλά και στις ταχύτερες μαζικές
εκκενώσεις ολόκληρων περιοχών. Οι Αρχές είναι εφοδιασμένες με ειδικούς
καταλόγους πολιτών με κινητικά προβλήματα και εγκύους, τους οποίους ενημερώνουν
αρκετές ημέρες πριν από την έλευση του τυφώνα.
Ακόμη και εκεί, βέβαια, η ανοικοδόμηση των πληγεισών
περιοχών ξεκινά από τα θέρετρα, καθώς αποτελούν τη βασική πηγή συναλλάγματος
από την οποία εξαρτάται η οικονομία της χώρας – και τελικά η ικανότητά της να
επιβιώσει από το επόμενο φυσικό φαινόμενο.
Κάθε καταστροφή είναι λοιπόν ένα πολιτικό γεγονός.
INFO
Κι αν έβρεχε στην Γλανιτσιά την 10ετια του 60 και του 70 θα λέγανε "έριξε μια καλή μπόρα" για να σπείρουν τα χωράφια
ΑπάντησηΔιαγραφή"Αϊ στο διάολο η στάλα σου Εγώ βρέξει δεν βρέξει μια σκούφα γέννημα θα βγάλω " χαχαχαχαχα
ΑπάντησηΔιαγραφή14.10.21
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτόνομα
«Το BREXIT, απειλεί τα Χριστούγεννα των Βρετανών. Θα μείνουν χωρίς γαλοπούλα τα γιορτινά τραπέζια», λέει η είδηση. – Μη γελάς, Θανάση, γίνεσαι κακούλης και δε σου φαίνεται... – Μωρέ το ευχαριστήθηκα που φύγανε οι Άγγλοι από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τους έπεφτε βαρύ βλέπεις να έχει ο λόρδος του Λονδίνου τα ίδια δικαιώματα που έχει ο μπάρμπα Σέφης του Κουτσοπάπουλου...
***
Άκου «Μπάλλος»! Καταιγίδες και ισχυρούς ανέμους φέρνει από σήμερα σε άπασα τη χώρα η νέα κακοκαιρία «Μπάλλος». –Πρόσεχε, θειά, αυτές τις μέρες. –Εγώ, ρε παιδί, ήξερα ότι ο μπάλος είναι χορός και όχι ο κακός καιρός. –Όσο γερνάς μαθαίνεις, θείτσα. –Γέρος είσαι και φαίνεσαι! Άντε... να μην ανοίξω το στόμα μου!
***
Έμειναν κάγκελο οι Βρετανοί όταν είδαν τη Βασίλισσα Ελισάβετ να περπατάει με μπαστούνι στα 95ης χρόνια. Αλλοίμονο, να λένε, στη δούκισσα της Κορνουάλλης κ. Καμήλα που περιμένει να γίνει Βασίλισσα (ως σύζυγος Βασιλέως) πριν από τα 95 της... –Φίλε, δεν πας καθόλου καλά που σχολιάζεις ξένα γεγονότα και αφήνεις τα ντόπια στην κ. Αχτσιόγλου ανά τριήμερο στις «Απόψεις» και στον κ. Οικονόμου καθημερινώς στις τηλεοράσεις. –Είπα εγώ, ρε συ, ότι είμαι καλά; Και ποιος είναι καλά τη σήμερον μέρα;
***
«Δεν είμαστε καλά, δεν έχουμε μυαλό// είμαστε άρρωστοι με το ροκ εντ ρολ» // Άλλος με τούτο κι άλλος με τ΄ άλλο // χαιρέτα μου τον πλάτανο, τον μεγάλο...
AB.
Εγώ είμαι άρρωστος με τον Κυριάκο Αβ ,πειράζει??
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΟΚΙΜΗ.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Το θολωμένο μας νερό", αφιερωμένο στον Σόλωνα.
axaxaxaxa
ΑπάντησηΔιαγραφήΣόλωνας ακούει?
Σόλωνας διαβάζει??
15.10.21
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτόνομα
Ημέρα της Γυναίκας-Ημέρα της Μητέρας-Ημέρα της Εργαζόμενης- Ημέρα της Αγρότισσας- Ημέρα της Νοικοκυράς, αλλά μια Ημέρα αφιερωμένη στον φουκαρά Νοικοκύρη δεν έχουμε δει στο ημερολόγιο. Εκτός και είναι γραμμένο με πολύ ψιλά γράμμα και δεν το είδαμε... --Λέγε, ακούω, αετομάτη Θανάση. --Φίλε, πρέπει να βάλουμε κινέζικα γυαλιά και όχι αυτά που μας ... έβαλε το «ασθενές» ωραίο φύλο!
***
Με αυξημένη τιμή κατά 40% η... πρεμιέρα του πετρελαίου θέρμανσης, λέει η είδηση. –Εσύ τι λες, κουμπάρε; --Ε, τι θες να πω... Θες να αναφωνήσω καύσωνα και πάλι καύσωνα; ! Μην τρελαθούμε εντελώς. «Συγκάτοικοι είμαστε όλοι στην τρέλα», δεν υπάρχει εμβόλιο στον ορίζοντα...
***
Να άδουμε λίγο ; Ας άδουμε, ποιον πειράζουμε... Κατακαημένη Αράχοβα, Νταβέλη και Δίστομο και Δαύλεια αχ μωρέ Χρήστο Νταβέλη...
Βροχή ασταμάτητη όλη νύχτα μια χρονιά στο χωριό,κατεβάζουν τόνους νερό τα ρέματα,κατεβάζει νερό και λάσπη απο πάνου στο Αγιο Θανάση ,περνάει μέσα απο του Μήτρου το χωράφι και σκάει πάνου στο μαγαζάκι
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατεβαίνει ο τούρκος το πρωί ανοίγει το μαγαζάκι και το βλέπει πλημμυρισμένο από λασπόνερα
Αρχίζει να βρίζει και να βλαστημάει
-Γαμω την Παναγίτσα σου θεέ τι σου φταίξε το μαγαζάκι
Αρπάζει την καραμπίνα βγαίνει έξω την στρέφει σημαδεύει κατά τον ουρανό και απευθυνόμενος στο θεό του λέει:
-Κατέβα κάτω ρε ,κατέβα παρακάτου να σε ντουφεκίσω