Σάββατο 25 Μαρτίου 2017

Η Επανάσταση του 1821, τα οράματα και η θέση μας στον κόσμο

Πριν 196 χρόνια έλαβε χώρα η Ελληνική Επανάσταση. Μετά από περίπου τέσσερις αιώνες τουρκοκρατίας, η Ελλάδα ξεκινάει την ιστορία της ως μια οντότητα. Όλα ξεκίνησαν από την αίσθηση που υπήρχε ανάμεσα στους υποτελείς – τότε – στην οθωμανική αυτοκρατορία Έλληνες, πως «διοικούνται από υποδεέστερους». Μολονότι ο αναλφαβητισμός σάρωνε τους Έλληνες της Υψηλής Πύλης, είχαν μια αυθόρμητη πίστη ότι έχουν μια κοινή – μεταξύ τους – καταγωγή και μια τεράστια διαφορά (στην αίσθηση ετεροπροσδιορισμού) με τους Οθωμανούς.


Μολονότι οι ομάδες μεταξύ των Ελλήνων είχαν έριδες, είχαν μια κοινή αίσθηση ότι πρώτα έπρεπε να είναι ελεύθεροι. Η σύγκριση περιόδων, είναι αντiεπιστημονική στην Ιστορία. Παρόλα αυτά, όπως ένας άνθρωπος είναι ο ίδιος οργανισμός (μαζί με τις εξελίξεις του ανά ηλικιακό στάδιο) από βρέφος μέχρι την τρίτη ηλικία, έτσι συμβαίνει και με τα έθνη. Στην Συμφωνία της Κορίνθου, το 481π.Χ, πριν το έπος των Θερμοπυλών και την αρχή της ήττας των Περσών, οι ελληνικές πόλεις ομολογούν πως κατόπιν του περσικού κινδύνου, θα λύσουν τις όποιες διαφορές είχαν μεταξύ τους. Πάντα είναι διαφορετικά (ανά χρονική περίοδο) μα πάντα έχουν μια κοινή αφετηρία. Αυτήν που σήμερα έχουμε ξεχάσει.


Ο Ελληνισμός που έζησε σε κάθε στεριά και θάλασσα

Η Ελληνική Επανάσταση, συντονίσθηκε εκτός του σημερινού ελλαδικού κορμού. Τα σύνορα ήταν πάντα μικρά τον Ελληνισμό μέχρι οι λόγοι του Ισοκράτη να πείσουν τον Φίλιππο Β’ και να προβάλλουμε τον Ελληνισμό έξω από τα όρια του χώρου. Ο Ελληνισμός κατάφερε να συντονίσει την πρώτη πετυχημένη επανάσταση στην Ευρώπη. Εκτός συνόρων και ορίων που τέθηκαν σε εδάφη από τη διπλωματική ιστορία, ο Ελληνισμός έζησε και μεγαλούργησε. Ο Ελληνισμός είναι ταυτισμένος με την εξωτερική πολιτική καθώς έζησε στην εξωστρέφεια. Στην «τόλμη και στην περιέργεια» όπως αναφέρθηκε στον Επιτάφιο.

Σήμερα οφείλουμε να αναγνώσουμε τις εξελίξεις στην περιοχή μας και να διαλέξουμε τους ορθούς συμμάχους χωρίς να προσδεθούμε σε κάποιο άρμα. Η Ελληνική Επανάσταση πέραν του να μας θυμίζει το ηρωικό μεγαλείο το οποίο λύγισε ακόμη και τον υπασπιστή της Ιεράς Συμμαχίας, Μέττερνιχ, έχει να μας διδάξει τα λάθη που έγιναν μετά από αυτήν. Σήμερα μοιάζουμε πάλι να έχουμε χάσει την πορεία μας στο εσωτερικό μας επειδή ακριβώς δεν χρησιμοποιούμε την πυξίδα μας, να δούμε ποιοί είμαστε για τον έξω κόσμο και τον περιφερειακό μας περίγυρο. Ελλάδα χωρίς Κύπρο, Αίγυπτο, χωρίς ευρωπαϊκό Νότο, χωρίς Βαλκάνια, χωρίς Εύξεινο Πόντο, Ελλάδα χωρίς ενεργή Ομογένεια, δεν μπορεί να υπάρξει. Μια όμως τέτοια επίτευξη (περιφερειακή ανασυγκρότηση του χώρου μας) δεν μπορεί να επιτευχθεί αν δεν έχουμε μια στρατηγική. Και για να έχουμε στρατηγική, πρέπει να έχουμε βούληση και όραμα. Δηλαδή, μια «ιδεολογία» που να εξυπηρετεί την Ελλάδα και το ρόλο της στο σύγχρονο κόσμο.

Η Επανάσταση κατά της κουλτούρας του αδυνάτου

Στην Ελλάδα, από τη μεταπολίτευση κυριάρχησαν «μεσόκοπα» και γηρασμένα ιδεολογικά προτάγματα. Αυτό επηρέασε το εσωτερικό της χώρας. Ένας λαός άφοβων ανθρώπων, οικονομικών μεταναστών, πολιτών που αρνήθηκαν την ήττα κατά τη διάρκεια όλων των πολέμων του πρώτου μισού του 20ου αιώνα, έχασε τη θέση του. Η ιδεολογική ηγεμονία της χώρας μετά τον Β’ Π.Π, επηρέασε την εξωτερική πολιτική της Ελλάδας. Περιόρισε το φάσμα των ιδεών που θα μπορούσαν να συγκροτήσουν μια Θεωρία Νίκης, ένα Όραμα, μια στρατηγική κουλτούρα.

Η κουλτούρα που επικράτησε από «εκσυγχρονιστές» και «εκσυγχρονίζοντες», ήταν αυτή του αδυνάτου. Εκεί επιστρατεύτηκε όλη η απαισιοδοξία του ρεαλισμού και αγνοήθηκε πλήρως η θέληση για διεκδίκηση ενός ρόλου. Η άνευρη και αλλεργική προς τις πρωτοβουλίες Ελλάδα, (αναφορικά με το «επιχειρείν» της εξωτερικής πολιτικής) ανάλωσε ως επί το πλείστον την εξωτερική της πολιτική στα ζητήματα που αφορούν την Τουρκία και τα Σκόπια. Οι όποιες περιφερειακές πρωτοβουλίες προτάθηκαν, χαρακτηρίστηκαν ως «μεγαλοϊδεατισμοί». Καμία χώρα και κανένας λαός δεν μπορούν να ακμάσουν αν δεν έχουν αυτό που λέει ο Φρεδερίκος Νίτσε ως «ένα σπαθί και εκατό επιθυμίες να κρέμωνται από αυτό». Ένα Όραμα.

Η Εξωτερική Πολιτική, ξεκινάει από το σχολείο, ξεκινάει από την ιδέα εκείνη που προελάυνει στην κοινωνία. Από την ιδέα εκείνη που θεσμοί και κανόνες ορίζουν το πολιτειακό γίγνεσθαι της χώρας. Εξωτερική Πολιτική, είναι η Δικαιοσύνη και τα Πανεπιστήμια καθώς μέσα από όλα αυτά, διαμορφώνεται ο πολίτης του οποίου τα συμφέροντα θα προστατευθούν. Όσο πιο άξιος είναι ο πολίτης, τόσο πιο άξια προστατεύονται τα συμφέροντά του εκτός της χώρας.

Αντί του μηδενισμού που μας πρότειναν (αναφορικά με το ποιά είναι η θέση της χώρας μας και όχι με βάση τη θέση που μπορεί να είναι) οφείλουμε να δημιουργήσουμε εκείνο το όραμα που θα μας οδηγήσει σε μια νέα, πιο θαρραλέα στρατηγική κουλτούρα και άρα σε μια πιο υπεύθυνη και εξωτερική πολιτική που έδρα της θα έχει τη Μεσόγειο. Αν για κάποιους οι Δελφοί πρέπει να συνεχίσουν να «πετάγονται στη θάλασσα», τότε εμείς οφείλουμε να απαντήσουμε ότι χωρίς Δελφούς, χωρίς ομφαλό και χωρίς σημείο αφετηρίας, τίποτε δεν μπορεί να δημιουργηθεί. Η εξωτερική πολιτική θα γίνει η διέξοδος της Ελλάδας από αυτήν την πολυπαραγοντική κρίση και αυτή είναι η Επανάσταση που πρέπει να πετύχει όπως πέτυχε και αυτή του 1821.         

  • Ο κ. Αλέξανδρος Δρίβας είναι υποψήφιος Δρ. Διεθνών Σχέσεων, Συντονιστής της Ομάδας Ανατολικής Μεσογείου στο ΤΟ.ΡΕ.ΝΕ.

7 σχόλια :

  1. Ανώνυμος25/3/17 06:25

    ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΠΑΤΡΙΩΤΕΣ
    ΡΕΝΤΕΖΕΛΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος25/3/17 10:10



    Η Ελληνική Επανάσταση κράτησε μέχρι το Α Δάνειο,το 1824.
    Μετά άρχισαν να σφάζονται μεταξύ τους οι αγωνιστές και ποιος νοιαζόταν για την συνέχιση της εξέγερσης; οι λίρες μέτραγαν.
    Είχαν πλακώσει στον ελλαδικό χώρο και κάτι καρτάλια γραβατωμένοι έλληνες της διασποράς,κάτι Μαυροκορδάτοι,που ξέροντας καταρχήν τί άσχετοι με τα ευρωπαικά ήταν οι γηγενείς,ξέροντας επίσης ότι το 1822 η αγγλική πολιτική είχε αλλάξει και στρεφόταν στη διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας,πλάκωσαν απ το εξωτερικό για να βάλουν ποδάρι στο μελλον της μικρής αυτής χώρας που φαινόταν ότι θα δημιουργηθεί στο βαλκανικό υπογάστριο του κράτους των Οθωμανών.
    Η Ελληνική Επανάσταση χαλκεύθηκε αργότερα με εθνικούς μύθους για να γίνει πιο ηρωική,σύνηθες φαινόμενο όταν η Ιστορία γράφεται για εθνική διαπαιδαγώγηση.
    Όμως,όπως κάθε Επανάσταση,είχε ηρωικές στιγμές,ήττες που ήταν ηθικές νίκες όπως του Μεσολογγιού και νίκες που καλύπτονται από ντροπή όπως η Άλωση της Τριπολιτσάς.
    Είχε ανιδιοτελείς αγωνιστές όπως ο Δ.Υψηλάντης,είχε και τομάρια που έλυναν τις προσωπικές τους διαφορές όπως ο Γκούρας που πέταξε τον Ανδρούτσο απ την Ακρόπολη.
    Είχε αγωνιστές ελληνόφωνους και τουρκόφωνους,είχε άντρες και γυναίκες στον Αγώνα,και με τη βοήθεια των ξένων αλληλέγγυων που ήρθαν στον ελλαδικό χώρο για βοήθεια γράφτηκαν τα Συντάγματα του Αγώνα που ήταν δεκαετίες μπροστά απ την υπόλοιπη Ευρώπη και δεν εφαρμόστηκαν ποτέ.
    Η Επανάσταση ηττήθηκε στρατιωτικά αλλά οι Μεγάλες Δυνάμεις,λόγω του Ανατολικού Ζητήματος,έφτιαξαν με το ζόρι ένα μικρό κρατίδιο,την Ελλάδα.
    Ατυχώς απ την αρχή αυτό το κρατίδιο ήταν προτεκτοράτο,χρωστούσε 2 δάνεια που υπονόμευαν την εθνική κυριαρχία και είχε κυβερνήτη και βασιλείς που ορίστηκαν απ τους Ξένους.
    Και από τότε θαλασσοδέρνεται το μικρό κρατίδιο και ίσως η μόνη στιγμή που απέκτησε Ανεξαρτησία ήταν στα βουνά της Ελλάδας,τί παράδοξο!,κατά τη γερμανική Κατοχή.
    Και συνεχίζει να βολοδέρνει το καραβάκι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος25/3/17 10:19

    Τις επαναστάσεις τις κάνανε κλέφτες, και του 21 αλλά και του 81
    Γι αυτό δίπλα στην ελληνικη σημαία βάλτε και την σημαία του ΠΑΣΟΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος25/3/17 12:20

    το πασοκ ανεβασε τη μικροαστικη ταξη στην εξουσια και την παρεδωσε στους τραπεζιτες και το διεθνες χρηματοπιστωτικο κεφαλαιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος25/3/17 12:24

    Το κείμενο της επιστολής του Κολοκοτρώνη, έχει ως εξής: «Εις Ελόγου Σας χωρία της Λιοδώρας, όλα από Ζάτουνα έως Ασπρα Οσπήτια. Ευθύς όπου λάβετε το παρόν μου να ακούσετε την φωνήν του γενναιοτάτου χιλιάρχου Δημητράκη Πλαπούτα, τον οποίον διορίζω με πληρεξουσιότητα να πάρη τα άρματα σας και όλοι μαζύ να ελθήτε το ογληγορώτερον κατά το χρέος σας. Του έδωσα άδεια δια εκείνους από εσάς όπου δεν θελήσουν να θύση και να απολέση με φωτιά και τζεκούρι, οι δε λοιποί είσθε εις την αγάπην μου και κάμνετε το χρέος σας με προυθυμίαν, και ελπίζω ότι θ’ ακολουθήσετε χωρίς δυσκολίας. Ακολουθήσατε λοιπόν καθώς σας γράφω και ακολουθήσατε τον Καπιτάν Δημητράκη να προφθάσετε το ογληγορώτερον. 15 Ιουνίου 1822, Σαραβάλι εκ της πολιορκίας Πατρών...

    Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/h-epistoli-pou-o-kolokotronis-dietaxe-tsekouri-ke-fotia-stous-proskinimenous-dimopratite/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος25/3/17 14:50

    Εκείνοι πολεμήσανε για την λευτεριά εμείς πολεμούμε για την λεφταρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος25/3/17 17:40

    Συμπατριώτες και συμπατριώτισες
    φίλες και φίλοι,

    Σαν σήμερα, 183 χρόνια πριν οι Έλληνες επαναστάτησαν εναντίον των Τούρκων που μέσα από τη διάλυση του ανατολικού βυζαντινορωμαϊκού κράτους μπόρεσαν, όπως και με τους άλλους λαούς των Βαλκανίων να τους κατακτήσουν αφού δεν είχαν κράτος να αντισταθεί . Το γεγονός αυτό ήταν η πρώτη εθνική επανάσταση στην Ευρώπη, η οποία πέτυχε να ενώσει ένα έθνος. Πολλοί ισχυρίζονται ότι οι Έλληνες με την πτώση της Κωνσταντινούπολης δεν αντιστάθηκαν και έτσι έχασαν την ελευθερία τους. Αυτό δεν αληθεύει. Την ελευθερία τους την έχασαν όταν υπέκυψαν στις δυνάμεις της αυτοκρατορικής Ρώμης το 146 π.χ, που ήταν μια παγκόσμια δυνάμη. Έτσι βρέθηκαν σαν έθνος, την ώρα που η αυτοκρατορία των Οθωμανών Τούρκων έκανε την επέλαση της ,χωρίς κράτος επαναλαμβάνω και έτσι κατακτήθηκαν.
    Μετά την απελευθέρωση το κράτος αυτό βάδισε μέσα στην ιστορία πολεμώντας για μια εκατονταετία, μέχρι την μικρασιατική εκστρατεία και κατόρθωσε να αποκτήσει εθνική συνοχή και δύναμη. Όμως μια καινούργια εφεύρεση του παγκόσμιου χρηματοπιστωτικού συστήματος έφτασε να διαταράξει την πορεία του και να θέσει σε κίνδυνο την ύπαρξη του μέσω μιας πρωτοφανούς διείσδυσης την οικονομική κατάσταση κάθε ελληνικού νοικοκυριού και επομένως κάθε οικονομικής μονάδας του έθνους η λεγόμενη παγκοσμιοποίηση των αγορών.

    Έτσι το ελληνικό έθνος και το ελληνικό κράτος ξαναβρίσκονται σε ένα μεγάλο κίνδυνο να κατακτηθούν και να διαλυθούν από τα μέσα, αφού θα εξαρτηθούν, ως ένα μεγάλο βαθμό συμβαίνει σήμερα, από ξένα κέντρα αποφάσεων τα οποία έχουν δήθεν κοινά συμφέροντα με την Ελλάδα. Αυτό βέβαια, που φάνηκε αρχικά να συμβαίνει γρήγορα αποδειχθηκε απατηλό καθόσον η Ευρώπη στην οποία εντάχθηκε η Ελλάδα υπηρετει πιστά τα συμφέροντα του ξένου χρηματοπιστωτικού κεφαλαίου ακόμα και αντίθετα προς το εγχώριο επενδυτικό κεφάλαιο.

    Οι κυβερνήσεις που χειρίστηκαν την κρίση δεν μπόρεσαν να αντιληφθούν το μεγάλο κίνδυνο για το έθνος την πατρίδα και το κράτος και κινήθηκαν προς την κατεύθυνση που ακολουθούσε το φαινόμενο της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής και συναλλακτικής αγοράς, το οποίο οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην καταστροφή του κράτους- έθνους χωρίς να υπάρχει εναλλακτική λύση που να εξασφαλίζει την επιβίωσή μας ως λαού και ως έθνους μέσα στην παγκόσμια κοινότητα.

    Είναι επιτακτική λοιπόν ανάγκη να αλλάξει η πολιτική της χώρας και να απομακρυνθεί από το ευρωπαϊκό πολιτικό σύστημα και από το ευρωπαϊκό νόμισμα για να μπορέσει να διατηρήσει την αυθεντικότητα και την ύπαρξη του λαού μας και του έθνους μας μέσα στην παγκόσμια αυτή αναστάτωση που δεν ξέρει κανείς που θα καταλήξει. Γι' αυτό το λόγο πρέπει στις ερχόμενες περιφερειακές δημοτικές και ευρωπαϊκές εκλογές να καταψηφιστουν τόσο τα πολιτικά κόμματα που χειρίστηκαν την κρίση όσο και τα πρόσωπα που έχουν συνεργαστεί σε αυτό το χειρισμό έστω και αν κατεβαίνουν στις εκλογές αυτές με αντιμνημονιακά κόμματα η ψηφοδέλτια.

    Αυτό είναι το μήνυμα που έχει η σημερινή ημέρα.

    25 Μαρτίου 2014

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.