Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2017

ΤΟ κουτί της Πανδώρας


Στην ελληνική μυθολογία, η Πανδώρα ήταν η πρώτη γυναίκα στη γη και το «κουτί» ήταν, στην πραγματικότητα, ένα μεγάλο βάζο.”

Η Πανδώρα (παν + δώρα) είναι αρχετυπική μορφή της ελληνικής μυθολογίας, όπου αναφέρεται ως η πρώτη θνητή γυναίκα, αιτία όλων των δεινών κατά τον Ησίοδο και αντίστοιχη της βιβλικής Εύας. Ο μύθος της Πανδώρας, όχι τόσο ως αρχετυπικής μορφής, μητέρας όλων των γυναικών, αλλά ως αιτίας όλων των παθών, λόγω της περιέργειάς της, έχει κάνει το γύρο του κόσμου.

Από ανοησία, περιέργεια ή σκόπιμα, η Πανδώρα σύμφωνα με το μύθο αποδέσμευσε και σκόρπισε στην ανθρωπότητα όλα τα δεινά και τις ασθένειες που ήταν κρυμμένες σε ένα πιθάρι — το οποίο κατά λάθος καθιερώθηκε να αναφέρεται ως «κουτί». Όμως στην πραγματικότητα το κουτί ήταν ένα βάζο. Η λάθος μετάφραση συνεχίζεται ακόμα και σήμερα.

 Στην ελληνική μυθολογία, η Πανδώρα ήταν η πρώτη γυναίκα στη γη και το «κουτί» ήταν, στην πραγματικότητα, ένα μεγάλο βάζο που περιείχε όλα τα κακά του κόσμου. Οι θεοί της έδωσαν πολλά δώρα: η Αφροδίτη έδωσε την ομορφιά της, ο Απόλλωνας της έδωσε το ταλέντο για τη μουσική, ο Ερμής της έδωσε ομιλία και η Αθηνά τα ρούχα της. Όταν η Πανδώρα άνοιξε τον πίθο με όλα τα δεινά του κόσμου και κατάλαβε ότι συμβαίνει κάτι ολέθριο το έκλεισε γρήγορα, Μέσα στον πίθο είχε μείνει μόνο η ελπίδα, η προσδοκία.

Η λέξη που χρησιμοποιείται στην μυθολογία για να περιγράψει το δοχείο ήταν «πίθος» – δηλαδή ένα μεγάλο βάζο, μερικές φορές στο μέγεθος ενός μικρού προσώπου. Πίθος χρησιμοποιούνταν για την αποθήκευση κρασιού, ελαιόλαδου, καθώς επίσης και τελετουργικά ως δοχείο για τα ανθρώπινα σώματα που ήταν έτοιμα για ταφή.

Η Πανδώρα και ο μύθος της διαφυγής των κακών και των καταστροφών του κόσμου, απεικονίστηκε από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα σε εκατοντάδες έργα τέχνης. Κρατώντας το κουτί της και συνεχίζοντας την παρεξήγηση μέσα στους αιώνες.
Μαρίσσα Παππά

5 σχόλια :

  1. Ανώνυμος15/2/17 09:13

    Panos Leliatsos πρόσθεσε 2 νέες φωτογραφίες.
    4 λεπτά ·

    ΤΟ 90% ΤΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΔΙΚΑΖΟΥΝ ΤΑ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΑΦΟΡΟΥΝ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ..ΜΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΛΗΡΩΣ ΠΑΡΑΔΟΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΤΡΑΠΕΖΙΤΕΣ ΔΙΟΡΙΖΕΙ ΚΑΤΑ ΔΕΚΑΔΕΣ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΣ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΤΙΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΕΝΤΑΧΘΗΚΑΝΕ ΣΤΟΝ ΝΟΜΟ ΚΑΤΣΕΛΗ..ΜΕ ΠΡΟΧΘΕΣΙΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ ΔΙΟΡΙΣΑΝΕ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΑΛΛΟΥΣ 37 ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΣ...ΤΟ ΠΛΙΑΤΣΙΚΟ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΣΑΡΚΑ ΚΑΙ ΟΣΤΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος15/2/17 09:16

    ΚΑΙ Ο ΑΣΚΟΣ ΤΟΥ ΑΙΟΛΟΥ

    Η έκφραση συναντάται και λανθασμένα στον πληθυντικό ως ασκοί του Αιόλου, που αν και χρησιμοποιείται ευρέως είναι λανθασμένη αφού ο Αίολος είχε έναν ασκό (και όχι πολλούς).

    Κατά την Ελληνική Μυθολογία ο θεός των ανέμων Αίολος διατηρούσε τους ανέμους κλεισμένους εντός ασκού από τον οποίο και επέτρεπε να πνέουν αυτοί κατά βούληση. Ο ασκός του Αιόλου είναι στοιχείο πλοκής στην Οδύσσεια του Ομήρου. Εκεί, ο ασκός αυτός δόθηκε στον Οδυσσέα. Οι ναύτες του όμως, από περιέργεια, τον άνοιξαν για να δουν τι περιείχε και οι άνεμοι ελευθερώθηκαν. Η θαλασσοταραχή που ακολούθησε προκάλεσε μεγάλες ζημιές στο καράβι του Οδυσσέα και είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τον προσανατολισμό του, επιμηκύνοντας το ταξίδι της επιστροφής στην Ιθάκη.

    Σήμερα χρησιμοποιείται ο όρος αυτός για πράξεις που έχουν ανεξέλεγκτες συνέπειες. Λέγεται τότε ότι αυτός που προέβη στην πράξη «άνοιξε τον ασκό του Αιόλου».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος15/2/17 16:00

    Υπάρχουν δυο τρόποι για να βυθίσεις περισσότερο την ελληνική οικονομία
    Η να κλείσεις την αξιολόγηση η να μην την κλείσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος15/2/17 18:30

    ο προβοκατορας τους πρωτου σχολιου να σταματησει τα ψεματα. καμια πρωτη κατοικια δε βγαζει η κυβερνηση σε πληστηριασμο. η αναπτυξη ερχεται και μονο αυτος δεν την βλεπει.η αριστερα εχει και ευαισθησιες και λυσεις.καλα κανουν και διοριζουν δικαστικους για να γινει εκσυγχρονισμος στα δικαστηρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος15/2/17 19:19

    να του τοπεις αμα τον βρεις..παντως δε σου μοιαζει με τπτ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.