Δευτέρα, 30 Ιανουαρίου 2017

Οι ευαίσθητοι κρίκοι μιας χρυσής αλυσίδας


Συντάκτης: Δημήτρης Τερζής
Το 2000, η ιατρική επιθεώρηση Journal of the American Medical Association - JAMA δημοσίευσε ένα άρθρο για τη σχέση των φαρμακευτικών εταιρειών και των γιατρών.

Το άρθρο συνόψιζε τα συμπεράσματα συνολικά 538 επιμέρους μελετών σχετικά με την αλληλεπίδραση γιατρών και φαρμακοβιομηχανίας μέσα από ιατρικά συνέδρια, ταξίδια, γεύματα και λοιπά «δώρα», υποστηρίζοντας ότι περισσότερα από 11 δισ. δολάρια ξοδεύονταν κάθε χρόνο από τις φαρμακευτικές εταιρείες για την προώθηση των προϊόντων τους. 
Υπολογιζόταν ότι 8.000-13.000 δολάρια ξοδεύονταν ετησίως για κάθε γιατρό. 
Από τα βασικότερα συμπεράσματα της μελέτης ήταν ότι η ανάπτυξη στενών σχέσεων ανάμεσα στους γιατρούς και τις φαρμακοβιομηχανίες είχε άμεση επίδραση στη συνταγογράφηση, γεγονός που προέκυπτε από την ταχύτητα με την οποία υιοθετούνταν ένα νέο φάρμακο, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις ήταν ακριβότερο από τα υπάρχοντα, χωρίς να παρέχει κανένα πλεονέκτημα σε σχέση με αυτά.

 Την ίδια χρονιά, άλλο άρθρο που δημοσιεύτηκε στο έγκυρο British Medical Journal, γραμμένο από δύο Ελληνες επιστήμονες, τους Ιωάννη Α. Γιαννακάκη (Τμήμα Υγιεινής και Επιδημιολογίας, Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) και Ιωάννη Π. Α. Ιωαννίδη (Τμήμα Κλινικών δοκιμών και βασισμένης σε ενδείξεις Ιατρικής, Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), με τίτλο «Χίλιες και μία ιστορίες για το πώς οι φαρμακοβιομηχανίες “φροντίζουν” τις υλικές ανάγκες των γιατρών», περιέγραφε με ιδιαίτερα γλαφυρό τρόπο ένα ταξίδι αναψυχής 200 Ελλήνων γιατρών με έξοδα μεγάλης φαρμακευτικής εταιρείας, που εντελώς συμπτωματικά εκείνη την περίοδο είχε κυκλοφορήσει ένα ολοκαίνουργιο αντιυπερτασικό φάρμακο.

Στα 17 χρόνια που ακολούθησαν κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Η φαρμακοβιομηχανία στην Ελλάδα είδε τον τζίρο της να εκτοξεύεται στα χρυσά χρόνια της δεκαετίας 2000-2010, την ώρα που ο τότε υπουργός Υγείας Αλέκος Παπαδόπουλος αποχωρούσε από τον θώκο του (2002) λέγοντας την αξέχαστη πλέον ατάκα: «Φεύγω πριν με φάνε τα πιράνχας της Υγείας».
Αργότερα ήρθαν τα Μνημόνια και οι οριζόντιες περικοπές στις δαπάνες άγγιξαν για τα καλά τις φαρμακοβιομηχανίες.

Ενδεικτικά, πάντως, αξίζει να αναφέρουμε ότι το 2002 η φαρμακευτική δαπάνη ήταν στο 1,53 δισ. ευρώ (ποσοστό 44,6% στο σύνολο των δαπανών υγείας) και το 2009 είχε φτάσει στα 4,3 δισ. ευρώ (ποσοστό 56,6% στο σύνολο των δαπανών υγείας).

Η υπόθεση Novartis έφερε στο φως ξανά όλες τις παθογένειες ενός συστήματος που είχε, όπως φαίνεται, πολλές τρύπες.

Οπως αναφέρει και στη συνέντευξή του σήμερα στην «Εφ.Συν.» ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, «η φαρμακοβιομηχανία έχει ένα μεγάλο μερίδιο στο δημόσιο χρέος της χώρας» και «υπήρξε μια ασύδοτη περίοδος όπου σημειώθηκε έκρηξη της φαρμακευτικής δαπάνης».

Οπως φαίνεται, όμως, από τα στοιχεία που παρουσιάζουμε σήμερα, η προκλητή αυτή ζήτηση που οδήγησε στην εν λόγω έκρηξη της δαπάνης βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στον συνδυασμό ΜΜΕ και Ιατρικής Κοινότητας, υπό τη σκέπη βέβαια των φαρμακευτικών εταιρειών που πουλάνε το προϊόν.

Ο ασθενής ως πελάτης

Marketing και αγορά φαρμάκων online
Εδώ και μία πενταετία, το φαρμακευτικό μάρκετινγκ, η προώθηση δηλαδή προϊόντων και νέων τεχνολογιών στην Υγεία, έχει στρέψει το βλέμμα του στο Διαδίκτυο, είτε πρόκειται για τα λεγόμενα ιατρικά ενημερωτικά sites είτε για τα social media είτε για νέους τρόπους επικοινωνίας με τους γιατρούς μέσω ηλεκτρονικών σημειωμάτων.

Σύμφωνα με έρευνα που φέρει τον τίτλο: «Προώθηση Φαρμακευτικών Προϊόντων: Συνταγές για Εμπορική Επιτυχία (Launching Pharmaceutical Brands: Formulas for Commercialization Success)», της Cutting Edge Information, αμερικανικής εταιρείας που ειδικεύεται στον κλάδο των αναλύσεων της Υγείας, οι φαρμακευτικές εταιρείες επενδύουν ολοένα και περισσότερα ποσά στα ψηφιακά μέσα, παρά στα παραδοσιακά.

Γιατί; Επειδή, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 80% των ενήλικων χρηστών του Ιντερνετ ψάχνει online για πληροφορίες υγείας.

Εκατομμύρια άνθρωποι καθημερινά επισκέπτονται ιατρικού περιεχομένου ιστοσελίδες προκειμένου να ενημερωθούν για διάφορες παθήσεις.

Η στροφή στο Διαδίκτυο αποτυπώνει και μια διάθεση των φαρμακευτικών να περικόψουν τις δαπάνες, καθώς είναι ένα μέσο σαφέστατα πιο φτηνό και, το κυριότερο, άμεσο.

Τα χορηγούμενα συνέδρια, εξάλλου, κοστίζουν πολλά, ενώ τα ταξίδια και τα υπόλοιπα δώρα αποδεικνύονται ιδιαίτερα ακριβά, κατά συνέπεια η αποτελεσματική και κυρίως φτηνή λύση είναι το Διαδίκτυο.

Συν τοις άλλοις, η έρευνα της Cutting Edge Information αναφέρει ότι υπάρχει συνεχής αύξηση δημιουργίας και λειτουργίας διαφόρων ειδών ιατρικών ιστότοπων εκ μέρους των φαρμακευτικών εταιρειών και άλλων φορέων.

Είναι ξεκάθαρο από τα παραπάνω ότι στόχος των εταιρειών είναι να αποκτήσουν απευθείας πρόσβαση στον καταναλωτή, με παράκαμψη της άποψης του γιατρού, όπου είναι αυτό δυνατόν, το λεγόμενο consumer targeted medicine, όπως είναι γνωστό με όρους μάρκετινγκ.

Με απλά λόγια, φανταστείτε έναν κόσμο όπου στο σουπερμάρκετ της γειτονιάς σου θα μπορείς εκτός από, π.χ., ασπιρίνη να βρίσκεις και άλλα φάρμακα που θα παίρνεις χωρίς συνταγή γιατρού.

Εντυπωσιακό; Μα ήδη γίνεται, αφού η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ μερίμνησε γι’ αυτό και στην Ελλάδα.

Το τοπίο στην Ελλάδα

Η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση από αυτή την τάση.

Μια εικόνα μάς προσφέρει η έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που δημοσιεύτηκε το 2013.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας:


 Οι 8 στους 10 χρήστες του Διαδικτύου δήλωσαν ότι το χρησιμοποιούν προκειμένου να ενημερωθούν ή να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με ιατρικά θέματα.

 Τα 2/3 εξ αυτών ψάχνουν στα ιατρικά sites να βρουν περισσότερες πληροφορίες για τα συμπτώματα πριν επισκεφτούν έναν γιατρό.

 Επίσης 1 στους 3 χρήστες προτιμά να διαβάζει blogs/forums όπου συμμετέχουν άτομα με παρόμοια προβλήματα υγείας με τον ίδιο.

 7 στους 10 που συμμετείχαν στην έρευνα είχαν επισκεφθεί γιατρό που χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για να βελτιώσει τις υπηρεσίες του. Μάλιστα, περίπου 1 στους 2 από αυτούς τους πολίτες πίστευε ότι η ενεργή συμμετοχή του γιατρού του στο Διαδίκτυο του ενισχύει την επικοινωνία μαζί του και του μειώνει το άγχος γιατί τον «ένιωθε συνέχεια δίπλα του».

 Ωστόσο, μόλις το 6% των ερωτηθέντων χρηστών δήλωσαν σίγουροι για την αξιοπιστία όσων διάβαζαν στα ιατρικά sites.
Το επόμενο βήμα του Εργαστηρίου είναι η καταγραφή και η αξιολόγηση των ιατρικών sites στην Ελλάδα, μια έρευνα που θα διενεργηθεί την άνοιξη του 2017.

Σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση, αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 300-350 ιστότοποι ιατρικού-παραϊατρικού περιεχομένου στη χώρα μας, αριθμός ιδιαίτερα μεγάλος για τον πληθυσμό μας.

Νομοθετικό πλαίσιο διαφάνειας


Πολλές χώρες έχουν υιοθετήσει ένα νομοθετικό πλαίσιο διαφάνειας στη σχέση εταιρειών και γιατρών, πράγμα που αναμένεται να γίνει και στη χώρα μας σύντομα, όταν ξεπεραστούν κάποιες ενστάσεις που έχει καταθέσει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
«Κινούμαστε προς αυτή την κατεύθυνση», λέει στην «Εφ.Συν.» ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός, στον απόηχο της υπόθεσης Novartis.

«Ενα πρώτο μέτρο σ’ αυτή την κατεύθυνση είναι η υποχρεωτική δημοσιοποίηση της συναλλαγής της φαρμακοβιομηχανίας με επιστημονικές εταιρείες και γιατρούς».

Οι 1.500 ιατρικές εταιρείες

Φάρμακα
Σύμφωνα με τα στοιχεία, σήμερα δραστηριοποιούνται στη χώρα μας περίπου 1.500 ιατρικές εταιρείες.

Οι αιτήσεις τους για έγκριση συνεδρίων από τον ΕΟΦ -σε συνεργασία με τις φαρμακευτικές- φτάνουν σε απίστευτους αριθμούς.

Μόνο για τον τομέα της ογκολογίας γίνονται περίπου 100 συνέδρια κάθε χρόνο στην Ελλάδα.

Η εικόνα που επικρατεί σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης, είναι ότι κάθε χρόνο γίνονται περίπου 3.000 συνέδρια διαφόρων τύπων, ημερίδες και καμπάνιες για ιατρικά θέματα υπό την αιγίδα τέτοιων εταιρειών.

Θα ήταν ενδιαφέρον κάποια στιγμή να αποσαφηνιστεί ο ρόλος τους και η σχέση τους με τη φαρμακοβιομηχανία.

Μια ενδιαφέρουσα διάσταση δίνει στο θέμα ο Χρήστος Ντέλλος, διευθυντής καρδιολογικού τμήματος στο Τζάνειο Νοσοκομείο, σε άρθρο του με τίτλο «Ιατρικές Εταιρείες Ερευνας Νοσημάτων ή Ερευνας Αγοράς: Τι κάνει ο ΕΟΦ;».

Γράφει χαρακτηριστικά:

«Οι επίσημα αναγνωρισμένες από το Υπουργείο Υγείας ιατρικές επιστημονικές εταιρείες ειδικότητας είναι σαράντα τέσσερις. Ποιοι επομένως ιδρύουν κάθε μέρα νέες ιατρικές εταιρείες για να εμφανίζονται σήμερα περίπου 1.500;

Τα ίδια τα μέλη των επίσημων ιατρικών εταιρειών ειδικότητας, οι πρώην και νυν πρόεδροι και μέλη των διοικητικών συμβουλίων τους, πανεπιστημιακοί καθηγητές και συντονιστές διευθυντές ΕΣΥ, δηλαδή σύσσωμη, εκτός εξαιρέσεων, η ιατρική ελίτ της χώρας! [...]

Ιατρικές εταιρείες με την επωνυμία “ίδρυμα”, “κολέγιο”, “ινστιτούτο”, “εταιρεία μελέτης”, “εταιρεία έρευνας” και ό,τι άλλο μπορεί να παραπέμπει σε βαθυστόχαστη επιστήμη.

Ιατρικές εταιρείες με ακριβώς το ίδιο αντικείμενο με πολλές άλλες, αλλά με τίτλο που η σειρά των λέξεων είναι διαφορετική.

Ολες μαζί είναι ταυτόχρονα και ταξιδιωτικά γραφεία για τα τουριστικά συνέδρια αναψυχής, από περιοδεύοντες ιατρικούς θιάσους [...]

Με τέτοιο βέβαια συνεδριακό οργασμό, από ιατρικές εταιρείες με μεγαλύτερο ζήλο για την εμπορική προώθηση νέων ακριβών θεραπειών και από τη φαρμακοβιομηχανία, την οποία συχνά πιέζουν για περισσότερα και δαπανηρότερα συνέδρια, οι γιατροί της χώρας μας θα έπρεπε να είναι οι σοφότεροι του κόσμου.

Μήπως όμως έτσι υποβάλλονται σε πλύση εγκεφάλου και σε τοξικές δόσεις κατευθυνόμενης ενημέρωσης με κίνδυνο επιστημονικής και ηθικής δηλητηρίασης, από ιατρικές εταιρείες με μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην έρευνα αγοράς και στο οικονομικό όφελος από τη διοργάνωση συνεδρίων, από όσο στην έρευνα νοσημάτων;

Εκτός και αν, ειδικά στη χώρα μας, έχουμε κάθε μέρα στην ιατρική δεκάδες “νέες εξελίξεις”, που πρέπει να τις πληρώνουμε, ακόμα και αυτές τις τραγικά δύσκολες μέρες, πολύ ακριβά.

Αλλωστε, το κύριο θέμα που θα έπρεπε να συζητείται στα ιατρικά συνέδρια σήμερα, δηλαδή η εκπαίδευση στη φροντίδα ασθενών σε συνθήκες βαθιάς οικονομικής κρίσης και η ορθολογική χρήση των περιορισμένων οικονομικών πόρων, δεν περιλαμβάνεται στα προγράμματα των συνεδρίων, μιας και δεν έχει σπόνσορα»!

Η περίπτωση του εμβολίου για τη μηνιγγίτιδα

Εμβόλια
Τον Ιανουάριο του 2013 η Ε.Ε. εγκρίνει τη χρήση του εμβολίου Bexsero για τον μηνιγγιτιδόκοκκο τύπου Β, της φαρμακευτικής εταιρείας Novartis.

Απ’ την ώρα της έγκρισης, ακούγονται και οι πρώτες διαδικτυακές «φωνές» για άμεση ένταξή του στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών, πριν καν το εμβόλιο περάσει από τον ΕΟΦ, πράγμα που έγινε στις αρχές του 2014.

Πριν το εμβόλιο δοκιμαστεί στον πληθυσμό σε επίπεδο παρενεργειών κ.λπ. (όπως κάθε φάρμακο), δημοσίευμα ιατρικού site τον Απρίλιο του 2013, σε γενικό θέμα που αφορούσε τη μηνιγγίτιδα, κατέληγε ως εξής: «Ωστόσο, με το νέο εμβόλιο κατά του μηνιγγιτιδόκοκκου οροομάδας Β η κατάσταση αυτή αλλάζει».

Με τον όρο κατάσταση, ο συντάκτης του κειμένου εννοούσε όλες τις εν δυνάμει δυσάρεστες συνέπειες του συγκεκριμένου τύπου της ασθένειας.

Αυτό στο μάρκετινγκ λέγεται «προετοιμασία εδάφους προώθησης προϊόντος».

Εναν χρόνο μετά την έγκριση της Ε.Ε. και μόλις δύο μήνες μετά την κυκλοφορία του στην Ελλάδα κι ενώ το εμβόλιο δεν έχει μπει στο Πρόγραμμα Εμβολιασμών -δεν αποζημιώνεται δηλαδή η χρήση του από τα Ταμεία-, το ίδιο site επανέρχεται με νέο κείμενο, όπου πλέον επιστρατεύονται οι «κραυγές» για τη μηνιγγίτιδα που «θερίζει», για την «επιτροπή εμβολιασμών του υπουργείου Υγείας που έχει να συνεδριάσει μήνες με συνέπεια να μην μπορούν να ενταχθούν νέα εμβόλια στο εθνικό εμβολιαστικό πρόγραμμα» και ως μοναδικό παράδειγμα να παρουσιάζεται το εν λόγω εμβόλιο!

Για να μην είμαστε άδικοι βέβαια, υπήρξαν και έτεροι ουκ ολίγοι, ιατρικοί και μη, ιστότοποι, οι οποίοι σιγά σιγά και με όλο και περισσότερο τρομολαγνικούς τίτλους «ανακάλυπταν» στον συγκεκριμένο τύπο μηνιγγίτιδας το... τέλος του κόσμου και πρότασσαν ως λύση το συγκεκριμένο εμβόλιο.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τους τίτλους:

«Η τιμή του εμβολίου αφήνει χιλιάδες παιδιά ευάλωτα στη μηνιγγίτιδα»,

«Σώζει ζωές αλλά δεν συνταγογραφείται»,

«Τρόμος στους γονείς: συναγερμός με τη μηνιγγίτιδα» κ.λπ.

Στα παραπάνω δημοσιεύματα τον λόγο έπαιρναν και γιατροί ή διάφορες επιστημονικές ενώσεις που εννοείται ότι υποστήριζαν την αναγκαιότητα του εμβολίου.

Η μελέτη

Κατά το ίδιο διάστημα βέβαια, «έτρεχε» μια πλούσια καμπάνια της Novartis με τίτλο «Παιδικά Χαμόγελα», ενώ στη συνέχεια τη σκυτάλη της διαφήμισης πήρε έτερη πολυεθνική του φαρμάκου, η GlaxoSmithKline, στην οποία η Novartis πούλησε τα εμβόλιά της το 2014.

Και επειδή, όπως φαίνεται, ο χρόνος περνούσε αλλά το εμβόλιο δεν έμπαινε στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών, ήρθε και η ώρα της επιστημονικής μελέτης.

Ερευνα που εκπόνησε ομάδα υπό την επιστημονική ευθύνη του καθηγητή Πολιτικής Υγείας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Κυριάκου Σουλιώτη, ανέφερε μεταξύ άλλων στα συμπεράσματά της πως:

 Τα 2/3 των παιδιάτρων θεωρούν ότι η μηνιγγίτιδα Β είναι μια νόσος υψίστης σημασίας για τη δημόσια υγεία, με σοβαρές συνέπειες (99%).

Αντίστοιχα, οι γονείς στη συντριπτική τους πλειονότητα αναγνωρίζουν την επικινδυνότητα της νόσου (88,5%), καθώς και τις συνέπειες αυτής.

 9 στους 10 παιδιάτρους συστήνουν στους γονείς τον εμβολιασμό των παιδιών τους έναντι της μηνιγγίτιδας Β.

Ωστόσο, μόνο 3 στους 10 γονείς έχουν εμβολιάσει το παιδί τους.

Τα περισσότερα ιατρικά sites αλλά και διάφοροι ενημερωτικοί ιστότοποι «ξέχασαν» βέβαια να σημειώσουν πως η συγκεκριμένη έρευνα -καθ’ όλα νόμιμη- χρηματοδοτήθηκε από την εταιρεία GlaxoSmithKline, τη φαρμακευτική δηλαδή που κυκλοφορεί το Bexsero στην αγορά.

Στο ίδιο μοτίβο, κανένα από τα ανωτέρω sites δεν ανέφερε πως το συγκεκριμένο εμβόλιο δεν έχει ενταχθεί σε κανένα πρόγραμμα εμβολιασμών χωρών της Ε.Ε., πλην ειδικών ομάδων πληθυσμού στη Βρετανία (με 3πλάσια κρούσματα από της Ελλάδας), την Ιταλία και τη Γερμανία και ότι το ποσοστό κρουσμάτων στην Ελλάδα δεν συνηγορεί στη λογική του μαζικού εμβολιασμού.

Η εκστρατεία

Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε σ’ αυτό το σημείο ορισμένα αποσπάσματα ενός άρθρου για το Bexsero, του παιδιάτρου-λοιμωξιολόγου Κωνσταντίνου Καρύδη, ο οποίος κατά την περίοδο 2014-2015 ήταν μέλος της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε το 2015:

Αμέσως μόλις κυκλοφόρησε στη χώρα μας το Bexsero κάποιοι παιδίατροι έσπευσαν να το εντάξουν στα δικά τους εμβολιαστικά σενάρια που ταχέως και προθύμως συνέταξαν κι ευχαρίστως η εταιρεία έσπευσε να μοιράσει ή επιδείξει μέσω ταμπλέτας παντού.

Αμέσως έγινε πληθώρα δορυφορικών συμποσίων. Το φθινόπωρο άρχισε και το πρωτόγνωρο για τη χώρα: η περίφημη τηλεοπτική, ραδιοφωνική και από τα λοιπά ΜΜΕ εκστρατεία εμβολιασμού. Ετσι “βαπτίστηκε για τα μάτια της νομοθεσίας”!

Χρειάστηκε τη στήριξη κάποιου επιστημονικού φορέα - όχι της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών (ΕΕΕ), όπως πολλοί νομίζουν.

Ο διευθυντής εμβολίων (sic) [σ.σ. είναι γνωστό ότι η Ελλάδα δεν παράγει εμβόλια] και κάποιος γιατρός έδωσαν συνέντευξη Τύπου.

Ολως περιέργως, μόνον οι φωτογραφίες του γιατρού -που προφανώς εξετίθετο- κυκλοφορούσαν στο διαδίκτυο και όχι του διευθυντού.

Την ώρα της προαναφερθείσης συνέντευξης, διοργανωνόταν ένα πάνελ διαμορφωτών γνώμης -opinion leaders τους λέμε στην Αρτα- για το εμβόλιο στη χώρα μας.

Την εταιρεία την “έπιασε ο πόνος” και με κάλεσε ως μέλος της ΕΕΕ φυσικά!

Δεν πήγα για πολλούς λόγους και ακόμη γιατί δεν συνηθίζω να δέχομαι τηλεφωνικές προσκλήσεις από αγνώστους.

Αργότερα φούντωνε η τηλεθέαση με την παρουσία πρόθυμων παιδιάτρων που εξηγούσαν στα πρωινάδικα “τι είναι αυτό το εμβόλιο”.

Ζούσαμε μια περίεργη ατμόσφαιρα. Δεν ξέρω πόσοι είχαν αντιληφθεί ότι η διαφήμιση ήταν στα όρια ή και πέρα από τα όρια της νομιμότητας.

Η νομοθεσία είναι σαφέστατη [Αρθρο120/ ΦΕΚ1049Β’/ 29.4.2013]: “Απαγορεύεται η απευθυνόμενη στο κοινό διαφήμιση φαρμάκων [σ.σ. όπως τα εμβόλια, που ανήκουν στα ανοσολογικά φάρμακα και στα φάρμακα, σύμφωνα με τη νομική ορολογία] που μπορούν να χορηγηθούν μόνο με ιατρική συνταγή. Η (προηγούμενη) απαγόρευση δεν εφαρμόζεται στις εκστρατείες εμβολιασμού που διενεργούνται από τη βιομηχανία και έχουν εγκριθεί από τον ΕΟΦ. Η τήρηση των άνω προϋποθέσεων υπόκειται στον έλεγχο του ΕΟΦ”.

Προφανώς κάποιοι δεν έκαναν σωστά κι επαγγελματικά τη δουλειά τους, γιατί άλλο η “εκστρατεία εμβολιασμού” και άλλο το καραγκιοζιλίκι “Εκστρατεία Ευαισθητοποίησης και Ενημέρωσης Κοινού για την πρόληψη της μηνιγγιτιδοκοκκικής μηνιγγίτιδας”, που παρήλασε από τα ΜΜΕ μέσα σε κάθε ελληνικό σπίτι.

Είδα πολλούς να κραυγάζουν τότε από τον καναπέ τους. Οι διαφημίσεις προς τους γονείς ακόμη κυκλοφορούν μέσα από τριτοκλασάτα περιοδικά στα κομμωτήρια, τα γυμναστήρια και τις καφετέριες...

Η διαφήμιση ολοκλήρωσε τον κύκλο ζωής της. Το προσωπικό της εταιρείας που ήταν υπεύθυνο για την «εκστρατεία εμβολιασμού» (sic) απομακρύνθηκε, για να το πω κομψά, αλλά έκτοτε, οι παιδίατροι κι όλη η κοινωνία έχουν γίνει κουλουβάχατα, για να το πω άκομψα.

Win win κατάσταση

Και ο πιο δύσπιστος, πάντως, δύναται να αντιληφθεί πως μπορεί το Bexsero να μην έχει ενταχθεί ακόμα στο Πρόγραμμα Εμβολιασμών, ωστόσο όλος ο ντόρος που έγινε από τα ΜΜΕ και μερίδα γιατρών δεν πήγε στράφι.

Πολλοί ήταν οι γονείς που έδωσαν 300 και πλέον ευρώ για να εμβολιάσουν το παιδί τους.

Αυτό, στην ορολογία του μάρκετινγκ, ονομάζεται win win κατάσταση.

Με λίγα λόγια, σε κάθε περίπτωση κερδισμένη είναι στο τέλος η φαρμακευτική εταιρεία.

Ελληνίδα εισαγγελέας στις ΗΠΑ για ανταλλαγή στοιχείων περί τη Novartis

Novartis EUROKINISSI / ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
Στο μικροσκόπιο των αρμόδιων φορέων του υπουργείου Υγείας έχουν μπει όλες οι τιμολογήσεις φαρμάκων, τουλάχιστον από το 2005 και μετά, στο πλαίσιο της έρευνας για την υπόθεση Novartis.

Στόχος είναι να αποκαλυφθεί αν υπάρχουν «περίεργες» τιμολογήσεις σκευασμάτων σε συνάρτηση με «φωτογραφικές» υπουργικές αποφάσεις, όπως επίσης να διερευνηθεί η αξιοσημείωτη αύξηση χρήσης συγκεκριμένων φαρμάκων χωρίς να συντρέχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος.

Η έρευνα αυτή κινείται παράλληλα με την εισαγγελική όπου οι καταθέσεις μαρτύρων συνεχίζονται, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες σε λίγο καιρό η προϊσταμένη της Εισαγγελίας κατά της Διαφθοράς, Ελένη Ράικου, θα βρεθεί στις ΗΠΑ με στόχο την ανταλλαγή στοιχείων με τις αμερικανικές αρχές οι οποίες επίσης ερευνούν το θέμα.

Από εκεί και πέρα, οι αρχές στην Ελλάδα μεταξύ άλλων ερευνούν όλα τα συνέδρια και τις ημερίδες που διοργάνωσε η Novartis στη χώρα τα τελευταία χρόνια και τις σχέσεις της με άλλους φορείς της υγείας, όπως ιατρικές εταιρείες και διάφορους συλλόγους.

Στόχος είναι να αποκαλυφθεί το ενδεχόμενο οικονομικών συναλλαγών που είχαν στόχο την προώθηση των προϊόντων της εταιρείας στην ελληνική αγορά.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο έλεγχος αφορά φάρμακα όπως το Eucreas για τους ασθενείς με διαβήτη, το Gilenya για τους ασθενείς με σκλήρυνση κατά πλάκας, όπως επίσης και συγκεκριμένα αντιυπερτασικά φάρμακα.

Το κοινό χαρακτηριστικό των εν λόγω σκευασμάτων είναι ότι μπήκαν στην ελληνική αγορά με υψηλή τιμή και ότι ενώ θεωρούνταν φάρμακα δεύτερης και τρίτης γραμμής, χρησιμοποιήθηκαν ευρέως ως φάρμακα πρώτης γραμμής, αντικαθιστώντας παλαιότερα και, κυρίως, πολύ πιο φτηνά σκευάσματα.

Επίσης, ελέγχεται το μπλοκάρισμα άλλων φαρμάκων, ανταγωνιστικών προς εκείνα της Novartis που, αν και φτηνότερα, καθυστέρησαν αρκετά να μπουν στη σχετική λίστα του ΕΟΦ.

Την ίδια ώρα και σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ, η εισαγγελική έρευνα εστιάζει σε δύο πορίσματα επιθεωρητών της υγείας (2012 και 2014) όπου εξετάζουν τρεις πολυεθνικές φαρμακευτικές εταιρείες, μία εκ των οποίων η μητρική εταιρεία Novartis με έδρα τη Βασιλεία της Ελβετίας, αλλά και μία μικρότερη ελληνική, που κατέθεταν ποσά χιλιάδων ευρώ στους τραπεζικούς λογαριασμούς ενός γιατρού και μιας φαρμακοποιού του αντικαρκινικού νοσοκομείου «Θεαγένειο» της Θεσσαλονίκης.

Τα πορίσματα περιλαμβάνουν στοιχεία για τραπεζικά εμβάσματα από το εξωτερικό, καταθέσεις σε προσωπικούς λογαριασμούς όχι μόνο από εταιρείες, αλλά και από φυσικά πρόσωπα, όπως και δεκάδες χιλιάδες ευρώ που διακινούνταν 10 ολόκληρα χρόνια από το 2001 έως το 2010, την εποχή του μεγάλου πάρτι στην υγεία και στο φάρμακο.
http://www.efsyn.gr/


18 σχόλια :

Ανώνυμος είπε...

"Ενδεικτικά, πάντως, αξίζει να αναφέρουμε ότι το 2002 η φαρμακευτική δαπάνη ήταν στο 1,53 δισ. ευρώ (ποσοστό 44,6% στο σύνολο των δαπανών υγείας) και το 2009 είχε φτάσει στα 4,3 δισ. ευρώ (ποσοστό 56,6% στο σύνολο των δαπανών υγείας)."
ΠΑΣΟΚ -ΝΔ

Ανώνυμος είπε...

πω πω τι μαθαίνουμε για τις φαρμακοβιομηχανίες! δεν το πιστεύω!
αν ειναι δυνατόν ! να χρηματίζονται υπουργοί και γιατροί να πηγαινουν εκδρομές με λεφτά των φαρμακοβιομηχάνων;!
το έχετε ξανακούσει αυτό? πέφτω από τα σύνεφα!

Ανώνυμος είπε...

και η ΝΔ με το Πασοκ απο τα συνεφα θα πεσουν δεν ηξεραν τιποτα

Ανώνυμος είπε...

Ξυδάκης τώρα στον ΣΚΑΙ . Ας μην δαιμονοποιούμε τη δραχμή . Μια χαρα ζούσαμε πριν το ευρώ.
Τα έλεγες δάσκαλε

Ανώνυμος είπε...

ουουουου να μου χαθείτε ρεμάλια, που δεν βλέπετε ότι κρίκο κρίκο κάνουμε την ελλάδα διαστημική και προσπαθείτε να απαξιώσετε τα επιτεύγματα της εθνοσωτηρίου κυβερνήσεως!!!!!

ουουουου να μου χαθείτε ρετάλια, που δεν αισθάνεσθε υπερηφάνεια και ακσιοπρέπεια που σε δύο χρόνια αναμορφώσαμε την πατρίδα και η ζωή μας καλυτέρεψε πασιφανώς!!!!!

ουουουου α μου χαθείτε αποβράσματα, που σαν γερμανοτσολιάδες και εθελόδουλοι θέλετε ευρώ και ευρώπη και αντιδράτε στη μεγάλη προσπάθεια να γίνει η πατρίδα εθνοκεντρική και μόνον εθνοκεντρική......ναι ρε δρα(χ)μή και πάλι δραμή να .....δούμε την υγειά μας......το ότι δε θα μας κουνάνε το δάχτυλο οι ξένοι θα είμαστε....υγιείς!!!!!

Είδατε το μεγάλο πατριώτη Τράμπ τι κάνει την πατρίδα του????

Παντού οι πατριώτες επικρατούν, το ίδιο πατριωτικά σκέφτεται και εδώ η εθνοσωτήριος!!!!

Να μη μας πάρουνε τα σπάνια μέταλλα που έχουμε στη χώρα μας και δεν υπάρχουν πουθενά αλλού...

Να σταματήσοουν οι ψεκασμοί για να επαναστατήσουμε και να ελευθερώσουμε τη χώρα...

Να σκίσουμε τα μνημόνια για να δείτε τι παρακάλια θα μας κάνουν οι σόιμπλε και τα δουνουτού....

Να διαγράψουμε τα χρέη και να σωθούν οι νοικοκυραίοι...

Να φύγουμε από τους τοκογλύφους και να κάνουμε ανεξάρτητη πολιτική με ιράν ρωσία κίνα ....

Να κάνουμε σεισάχθεια...

Η αρχή έγινε από χθες με την ίδρυση της διαστημικής υπηρεσίας.....

απογειωνόμαστε ρεεεεεε.......κερδάμε ρεεεεεεεεε....τι δεν καταλαβαίνεις τσούκι????

Υ/Γ ...........θου κύριε φυλακείν το στοματί μου.....

Ανώνυμος είπε...

πάνε για κλείσιμο μέγα, νέα, βήμα, βήμα φμ, όλος ο δολ .....
στοχοποιείται το θέμα.....

πήγαν να κάνουν μόνο 4 κανάλια από τα οποία τα τρία θα ελέγχονταν άμεσα και το ένα θα το είχαν ντεμί σαιζόν.....που θα πάει θα τα καταφέρουν κι αυτό....εδώ σε κάνανε να πιστεύεις σε σώρες και ταμτάκους....

η απογείωση δεν κρατιέται!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Νις δωστου στηλη υπο τον ορο να μην ξαναγραψει εδω σχολιο..θα τον σχολιαζουμε εκει..και βαλτου ενα ονομα που να το δεχεται

Ανώνυμος είπε...

καλα τα λεει αυτος εσυ τι θες να γινει δε μας λες κατι...ασε λοιπον και καποιον να φωναζει μπας και ξυπνησουμε γιατι απο τετοιες εξυπναδουλες σαν τις δικες σου δεν ξυπνησαμε....

Ανώνυμος είπε...

Ο καραγκιόζης....αστροναύτης!!!!!

Τελικά είναι για γέλια ή για κλάματα???

Ανώνυμος είπε...

ΠΕΝΤΕ ΥΠΟΥΡΓΟΙ εμπλέκονται στο σκάνδαλο με τις μίζες, που έδινε ο φαρμακευτικός πολυεθνικός κολοσσός NOVARTIS, προκειμένου να εξασφαλίζει πωλήσεις στα δημόσια νοσοκομεία και τα ασφαλιστικά ταμεία και να κρατάει τις τιμές των φαρμάκων σε επίπεδα διπλάσια και τριπλάσια του πραγματικού κόστους.

οσονούπω ο εντολοδόχος λαός θα τους επαναφέρει !!
αδημονώ!
η ανάπτυξη δεν μπορεί να περιμένει

Ανώνυμος είπε...

Ο τελευταίος σχολιαστής είναι όλα τα λεφτά

Ανώνυμος είπε...

Μπορεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να πέφτουν βροχή τα περιπαικτικά σχόλια για την απόφαση του Νίκου Παππά να ιδρύσει την ελληνική διαστημική υπηρεσία αλλά μια γυναίκα από εκείνες που κάνουν περήφανη την χώρα μας, όχι για τις «εξυπνακιές» στο twitter αλλά για την επιστημονική της κατάρτιση και την επαγγελματική της διάκριση, φαίνεται πως έχει άλλη γνώμη.
Η Ελληνίδα της NASA, Ελένη Αντωνιάδου, με πλήθος περγαμηνών και βραβεύσεις στο βιογραφικό της πήρε θέση σχετικά με την εν λόγω απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής και το έκανε δημόσια! Δεν «τρολάρει», δεν παίζει πολιτικά παιχνίδια, μόνο εξηγεί τους σπουδαίους λόγους για τους οποίους μάλλον όλοι μας θα έπρεπε να επιβραβεύουμε μια σημαντική απόφαση για την χώρα μας αντί να ψάχνουμε τον τρόπο που θα την ευτελίσουμε στον διαδικτυακό και όχι μόνο μικρόκοσμό μας.

Ανώνυμος είπε...

Εγώ ότι βίδες και λαμαρίνες έχω τις προσφέρω για το διαστημόπλοιο
Οσο αναφορά το σκάνδαλο με την NOVARTIS θα πάρει κι αυτό την σειρά του για συγκάλυψη

Ανώνυμος είπε...

Η Κα Ελένη Αντωνιάδου είναι σίγουρο οτι έχει εξασφαλίσει την θέση της πρόεδρου η κάποια άλλη θέση σ αυτή την εταιρία Πόσο μυαλό θέλει για να το σκεφτείς?

Ανώνυμος είπε...

Αφήνω εσένα ποχεις

Ανώνυμος είπε...

Παράσταση διαμαρτυρίας ενάντια στις πολιτικές Τραμπ διοργανώνει η νεολαία ΣΥΡΙΖΑ. Όσο πιο μακριά είναι το πρόβλημα, τόσο πιο αγωνιστικοί γίνονται αυτοί οι φερέλπιδες νέοι...

Ανώνυμος είπε...

Αυτοι για να δείξουν ότι είναι αγωνιστές έχουν πάρει διαζύγιο από τη λογική , Άκου εκεί η κυβέρνηση μιας χώρας να παρεμβαίνει στο τι γίνεται σε μία δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση μιας άλλης χώρας (χωριά που μας έχει μία χαψια ) και να το θεωρούμε και λογικό !

Ανώνυμος είπε...

Με ελικόπτερο δε σωζόνται, ειμή μόνο με....διαστημόπλοιο!!!