Πέμπτη, 12 Ιουνίου 2014

Κι αν καταργούνταν οι πανελλαδικές;

 Ένα σχεδόν.... προαιώνιο ερώτημα για την ελληνική κοινωνία είναι το αν πρέπει να καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις και, αν ναι, από τι να αντικατασταθούν.
Οι απαντήσεις πολλές και με πολλά συν και πολλά μείον η καθεμιά, αλλά θα προσπαθήσω να παρουσιάσω το πρόβλημα όσο το δυνατόν πιο σύντομα.
Ας ξεκινήσουμε από το υπάρχον: πανελλαδικές εξετάσεις με το τέλος του λυκείου.
Το καλό του συστήματος είναι οτι είναι ίσως ο πιο αδιάβλητος θεσμός στη χώρα.
Και αυτό δεν είναι λίγο, όταν μιλάμε για τη χώρα που έχει καταστεί συνώνυμο της ρεμούλας και της βρώμας.
Επίσης, το σύστημα αυτό έχει κάποιο βαθμό αξιοκρατίας.
Θα μου πει τώρα κάποιος "τι σόι αξιοκρατία είναι αυτή; Επειδή ο άλλος διάβασε παπαγαλία 80 σελίδες και πήγε κι έγραψε 20 στη Βιολογία, πάει να πει πως αξίζει για μελλοντικός γιατρός περισσότερο απ' τον άλλον που έγραψε 17;"
Όντως, το 20άρι σε κάποιο μάθημα δεν εξασφαλίζει την ικανότητα.
Αλλά με ποιον τρόπο να γίνει το ξεδιάλεγμα;
Να πάρουμε τα 17χρονα, να τους δώσουμε κι από 'να νυστέρι και να τα βάλουμε να εγχειρήσουν κάνα κακομοίρη, για να δούμε ποιος θα τα καταφέρει καλύτερα;
Καλώς ή κακώς, πριν την πράξη είναι η θεωρία.
Και η θεωρία διαβάζεται.
Άρα, η εξέταση επί του διαβάσματος κρίνεται απαραίτητη.
Δυστυχώς δε θα μάθουμε ποτέ ποιος θα ήταν καλύτερος γιατρός ανάμεσα σε δύο ανθρώπους, πριν αυτοί γίνουν γιατροί!
(πριν δηλαδή από την επιλογή τους)
Άρα ποτέ δε θα μπορεί να εξασφαλιστεί απόλυτη αξιοκρατία, με βάση αυτό το κριτήριο.
  
Κι αν εισάγονταν ελεύθερα και παρακολουθούσαν ένα έτος, όπως προτείνουν πολλοί, στη σχολή της επιλογής τους και ύστερα να δίνουν εξετάσεις στο τέλος του προπαρασκευαστικού έτους μέσα στη σχολή αυτή, επί του ίδιου του αντικειμένου;
Αν μη τι άλλο, είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση και η μοναδική σοβαρά διατυπωμένη, όμως κι αυτή χωλαίνει σε πολλά σημεία για τα οποία πρέπει να βρεθούν επαρκείς απαντήσεις.

Πρώτον, μιλούσαμε πριν για τον αδιάβλητο χαρακτήρα των πανελλαδικών εξετάσεων. Στην περίπτωση που οι εξετάσεις γίνουν υπό την αιγίδα κάθε πανεπιστημίου, τότε ξεχάστε την αδιαβλητότητα του συστήματος! Πιο διαβλητός φορέας από τα ελληνικά πανεπιστήμια... απλά δεν υπάρχει!
Ο απρόσωπος χαρακτήρας των πανελλαδικών εξετάσεων, που το γραπτό του μαθητή από τη Σπάρτη διορθώνεται στην Κοζάνη από κάποιον καθηγητή που δεν τον έχει δει ούτε και θα τον δει ποτέ, θα χαθεί αναγκαστικά στην περίπτωση αυτή, καθώς εντός ενός πανεπιστημίου προσωποποιείται πολύ ευκολότερα το γραπτό και εξάλλου και ο υποψήφιος ξέρει ποιος διορθώνει το γραπτό του και επομένως μπορεί να αρχίσει τα... "δωράκια"!
(εκεί να δείτε πόσο πιο... ταξικό γίνεται το σύστημα!)

Δεύτερον, αν για παράδειγμα υπάρχει (που δεδομένα θα υπάρχει) πολύ μεγάλη ζήτηση σε κάποιες σχολές, όπως Νομική, Ιατρική, Πολ. Μηχανικών κλπ, και με δεδομένο πως δεν μπορούν σε μια σχολή να χωρέσουν όλοι, με ποιο τρόπο θα γίνει το ξεδιάλεγμα αυτών που θα φοιτήσουν αυτήν την προπαρασκευαστική χρονιά στη σχολή προτίμησής τους;
Μήπως πάλι θα οδηγηθούμε σε εξετάσεις ανάλογες των πανελλαδικών και μάλιστα με πολύ πιο διαβλητό -και άρα άδικο και ταξικό- καθεστώς;

Λένε πολλοί πως "δεν είναι δυνατόν να ζητάμε από τα παιδιά να επιλέξουν επαγγελματική σταδιοδρομία απ' τα 17 τους".
Ωραία. Και πότε να την διαλέξουν;
Να τους πούμε "μάγκες, αράξτε ως τα 25 σας, και μετά, μόοολις νιώσετε έτοιμοι, μας λέτε και πού θέλετε να σπουδάσετε;"
Η επιλογή στα 17 είναι ένα αναγκαίο κακό, λοιπόν.
Το να βελτιωθεί ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός, αυτό είναι ένα ζήτημα.
Αλλά το να επιλέγουν όταν θα είναι ώριμοι να επιλέξουν, αυτό δυστυχώς δεν ανήκει στη σφαίρα της πραγματικότητας, αλλά σε ουτοπίες.

Πολλά λέγονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις και για το δυσβάσταχτο άγχος που φορτώνουν στα παιδιά.
Εγώ, όμως, θεωρώ πως το τελευταίο που επείγει να αλλάξει στο σύστημα παιδείας είναι ο θεσμός των πανελλαδικών εξετάσεων.
Πρέπει να αλλάξουν πολλά, πάρα πολλά, αλλά δυστυχώς, όσο κι αν το χω παλέψει στο μυαλό μου, δεν έχω βρει δικαιότερο, αξιοκρατικότερο, αταξικότερο και τιμιώτερο σύστημα από τις πανελλαδικές.

Τι πρέπει να αλλάξει;
Το περιεχόμενο των εξετάσεων; Οπωσδήποτε!
Να καταργηθεί -στην ουσία- η παπαγαλία!
Κι αυτό δε γίνεται διά... νόμου, αλλά μέσω της αλλαγής στη λογική της εξεταστέας ύλης.
Δηλαδή, αν π.χ. μιλάμε για το μάθημα της Ιστορίας, να μην εξετάζεται ένα βιβλίο Χ σελίδων, στο οποίο τελικά -όπως ξέρουμε- γράφει καλύτερα όποιος παπαγαλίσει καλύτερα.
Να θεωρείται εξεταστέα ύλη το σύνολο της αρχαίας, νεώτερης και σύγχρονης ελληνικής και παγκόσμιας ιστορίας και να τίθενται ερωτήσεις, έτσι ώστε το παιδί που ξέρει πραγματικά Ιστορία να είναι σε θέση να απαντήσει με βάση τις γνώσεις που έχει αποκτήσει αναγκαστικά με τα δικά του λόγια- αφού είναι πρακτικώς αδύνατο να αποστηθίσει κάποιος τόσες χιλιάδες σελίδες!
Ομοίως και στα άλλα μαθήματα.
  
Κατά τ' άλλα, θα πρέπει γενικότερα να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της στείρας αποστήθισης στο σχολείο και να να ενταχθεί περισσότερο η μέθοδος των εργασιών και φυσικά οι πραγματικές ερωτήσεις κρίσεως- όχι σαν και τις τωρινές που αυτοαποκαλούνται "κρίσεως" και στην ουσία ζητούν απ' το μαθητή να "τους πει το μάθημα" αυτούσιο.

Να ξεφύγουμε επιτέλους από το αδιέξοδο της αναμάσησης κανόνων του τύπου "η παραλήγουσα ποτέ δεν περισπάται, όταν η λήγουσα είναι μακρά" και να μπούμε στην ουσία του διδακτικού αντικειμένου.
Δηλαδή, στα αρχαία π.χ. να δίδεται μόνο ένα αδίδακτο κείμενο για μετάφραση και μόνο και ένα νεοελληνικό κείμενο για να μεταφερθεί στα αρχαία ελληνικά. Ούτε ασκήσεις ούτε τίποτα. Ένα αρχαίο κείμενο κι ένα "αντίστροφο". Κι όποιος μπορέσει να το δημιουργήσει, έστω και αξιοπρεπώς, πάει να πει πως έχει μάθει τα βασικά των αρχαίων, πως έχει αντιληφθεί την ουσία της γλώσσας, τη δομή της, πέρα από μηχανιστικές επιλύσεις ασκήσεων.

Κι αν σας φαίνεται πολύ δύσκολο αυτό για τους μαθητές, θα σας απαντήσω πως -ναι- θεωρώ πως πρέπει να είναι υψηλό το επίπεδο των γνώσεων και των ικανοτήτων των μαθητών που βγαίνουν απ' το Λύκειο. Δε συμμερίζομαι καθόλου την αριστερόστροφη οπτική σ' αυτό το θέμα, που στην ουσία είναι η αποθέωση της μετριότητας.
Δεν είναι κακό να επιδιώκουμε να καλλιεργούμε "αρίστους". Αυτοί οι "άριστοι" τραβούν την κοινωνία μπροστά, όντας πρωτοπόροι στην επιστήμη τους και συχνά και στην κοινωνική δράση.
Ας μην επιδιώκουμε άλλους όχλους πτυχιούχων αγράμματων.
Το επίπεδο της παιδείας δεν κρίνεται απ' το πόσοι παίρνουν απολυτήριο λυκείου ή πτυχίο πανεπιστημίου, αλλά απ' τη γνώση και τις δεξιότητες που αντιστοιχούν σ' αυτά τα νεκρά χαρτιά.
Δεν είναι πιο δημοκρατικό το να κάνουμε εύκολο το Λύκειο για να παίρνουν όλοι απολυτήριο.
Δημοκρατικό είναι -σε ένα απαιτητικό Λύκειο- να δίνει η Πολιτεία σε κάθε μαθητή τα απαραίτητα μέσα (αναβαθμισμένο δημόσιο σχολείο, ενισχυτική διδασκαλία, κοινωνικό φροντιστήριο), για να παλέψει ισάξια με τους άλλους για τους στόχους του.

Θεωρώ, λοιπόν, υπεραπλουστευτικό το σκεπτικό που οδηγεί στην απαίτηση από πολλούς να καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις.
*Πρώτον, διότι όπως δείξαμε παραπάνω, η μόνη σοβαρά διατυπωμένη αντιπρόταση αντιμετωπίζει τεράστιες δυσκολίες στην εφαρμογή της, ενώ παράληλλα είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα απ' αυτά που θα λύσει.
*Και δεύτερον, διότι το... τελευταίο "πρόβλημα" του ελληνικού συστήματος παιδείας είναι ο τρόπος εισαγωγής στα πανεπιστήμια.Τα αληθινά μεγάλα προβλήματα εδρεύουν πριν απ' τις πανελλαδικές και μετά απ' αυτές.


13 σχόλια :

τι κάνεις μάτι; είπε...

και τέλος πάντων, καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά που δίνουν και σήμερα νομίζω είναι τελευταία μέρα εξετάσεων.

τι κάνεις μάτι; είπε...

¨Το success story καλά κρατεί: Ομαδικές απολύσεις χωρίς όριο μετά από δεκαετίες στην Ελλάδα....¨

πάντως για το μέλλον τους η πλειοψηφία του λαού έχει- έχουμε φροντίσει!

( στην περιοχή μου, όπως έχω ξαναγάψει, με 79% στις τελευταίες εκλογές)

Nis είπε...

Καλήμερα σε όλους
Απουσίαζα αρκετές ημέρες και δεν είμαι αρκετά ενημερωμένος για τις εξελίξεις Οι αναρτήσεις ήταν όλες προγραμματισμένες
Πάντως τρεις ημέρες χωρίς τον Αδωνη και τρεις ημέρες με τον Ντινόπουλο βρήκα μεγάλη διαφορά!!!!!!!!!!!!

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΥΡΕΚΑΣ είπε...

Νις καλως ηρθες..εδω επεσε πολυ ερημια...μαλλον φταιει που δεν εχουν ολοι mail..μηπως θα ηταν καλυτερα να επιστρεψει το μπλογκ στον ελευθερο σχολιασμο και να ευχηθω ολοι οι πατριωτες να γραφουν ευπρεπως και επωνυμα τα σχολια τους;

Παναγιωτης Βασιλοπουλος είπε...

Ο μπαντέβας συμφωνεί με τον Μπουρέκα.

Παναγιωτης Βασιλοπουλος είπε...

Ο μπαντέβας συμφωνεί με τον Μπουρέκα.

τι κάνεις μάτι; είπε...

Τελευταία Ενημέρωση: Thursday, 12 June 2014 17:09 | Από .
Ρώμη: Ο ΓΑΠ ομιλητής σε ημερίδα πολιτικής εμβάθυνσης

έχει φεγγάρι βλέπω πάω για καμιά μπύρα , δεν αντέχω άλλο

Nis είπε...

Μάλλον δεν πιάσαμε ακόμη πάτο!

τι κάνεις μάτι; είπε...

Ό,τι φαντάστηκα ήταν απάτη
κι αν κάτι έλπιζα έχει χαθεί
.............................
απόψε η σκέψη μου δε βρίσκει άκρη
απόψε λύγισε η αντοχή
............................
(πρωτο φθινόπωρο Μητροπάνος-Κορακάκης )

αρμοδιος είπε...

Η Πορτογαλία αρνείται τη δόση

Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας αποφάσισε σήμερα να αρνηθεί την τελευταία δόση, ύψους 2,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, του διεθνούς προγράμματος βοήθειας προκειμένου να μην αναγκαστεί να επαναφέρει το πρόγραμμα αυτό που ολοκληρώθηκε τον Μάιο, ανακοίνωσε σήμερα η υπουργός Οικονομικών της χώρας.

Η κυβέρνηση αποφάσισε "να μην ζητήσει μια νέα επέκταση του προγράμματος και, κατά συνέπεια, να μην λάβει την τελευταία δόση", είπε η Μαρία Λουίς Αλμπουκέρκε μετά τη λήξη του υπουργικού συμβουλίου.

Οι διεθνείς πιστωτές (Ευρωπαϊκή Ένωση, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) επρόκειτο να καταβάλουν στη Λισαβόνα την τελευταία δόση από το πρόγραμμα συνολικού ύψους 78 δισεκ. ευρώ. Όμως η καταβολή της αναβλήθηκε μέχρι η κυβέρνηση να λάβει νέα μέτρα λιτότητας, ισοδύναμα με εκείνα που απορρίφθηκαν στα τέλη Μαΐου ως αντισυνταγματικά από το Συνταγματικό Δικαστήριο.

Η δικαιοσύνη απέρριψε τρία από τα μέτρα που προβλέπονταν στον προϋπολογισμό του 2014, όπως τη μείωση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων που λαμβάνουν περισσότερα από 675 ευρώ μηνιαίως, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια "τρύπα" περίπου 600 εκατομμυρίων ευρώ στα κρατικά ταμεία.

Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να μην προχωρήσει στη λήψη νέων, εναλλακτικών μέτρων, μέχρι να γίνουν γνωστές οι δικαστικές αποφάσεις για τα άλλα μέτρα που εφαρμόζονται στη χώρα. Πάντως η υπουργός υπογράμμισε ότι η Λισαβόνα έχει δεσμευτεί "να συνεχίσει τη δημοσιονομική προσαρμογή και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις".

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ

αρμοδιος είπε...

Γιακουμάτος: «Όσοι καταστηματάρχες δεν αντέχουν, να βάλουν λουκέτο»
Μια δήλωση η οποία έχει προκαλέσει έκανε ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, κ. Γεράσιμος Γιακουμάτος, μέσα από την συχνότητα του Real FM.

Ο κ. Γιακουμάτος ζήτησε από τους καταστηματάρχες που δεν αντέχουν την κρίση να κλείσουν τα μαγαζιά τους! «Δεν μπορεί να υπάρχουν 6 καφετέριες σε μια κοντινή απόσταση και να δουλεύουν όλες, οι δύο ας κλείσουν ενώ τα μαγαζιά που θα απομείνουν θα πρέπει να δουλεύουν με συνεχές ωράριο».
Μάλιστα, ο βουλευτής σχολίασε και τις χθεσινές δηλώσεις του Μάκη Βορίδη για τους πλειστηριασμούς ακινήτων τονίζοντας ότι «ο Μάκης Βορίδης είναι πολύ σύντομος βουλευτής. Εγώ είμαι 23 χρόνια βουλευτής και εκφράζω τις απόψεις της Νέας Δημοκρατίας και αυτό που ξέρω είναι ότι έως το τέλος του 12 απαγορεύονται οι πλειστηριασμοί. Μετά η κυβέρνηση θα ρέπει να βρει την κατάλληλη ρύθμιση για να προστατέψει αυτούς που έχουν ανάγκη.»


Read more: http://www.oparlapipas.com/2014/06/blog-post_128.html#ixzz34Wa3S0U9

αρμοδιος είπε...

τα ξεχασε τα δικα του με την εφορια

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ γενικά με το συντάκτη αυτού του επίκαιρου δοκιμίου και ειδικά με τη φράση του : " δεν έχω βρει δικαιότερο ,αξιοκρατικότερο ,αταξικότερο και τιμιότερο σύστημα από τις πανελλαδικές" .Η ελληνική κοινωνία ,μετά την μεταπολίτευση, αποδέχθηκε αυτό το σύστημα για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ ,ως το καλύτερο από όλα τα προηγούμενα .Αυτό αντικατέσησε το Ακαδημαϊκό Απολυτήριο με τους δύο τύπους το θεωρητικό και το θετικό ,ένα σύστημα εξετάσεων δίκαιο και αξικρατικό.Πριν από αυτό κάθε πανεπιστημιακή Σχολή ή Παιδαγωγική Ακαδημία ή Στρατιωτική και Αστυνομική Σχολή έκανε με δική της ευθύνη τις εισαγωγικές εξετάσεις των υποψηφίων της. Οι εξετάσεις αυτές κρίθηκαν ως διαβλητές και υπήρχε αδιαφάνεια και μεροληψία . Στο σημερινό σύστημα εισαγωγής των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μπoρούν να γίνουν βελτιώσεις σταδιακά και με πολύ προσεχτικά βήματα .Προσωπικά θα πρότεινα να μετρά στην εισαγωγή με κάποιο ποσοστό και ο βαθμός του ενδεικτικού της Α΄και Β΄τάξης του Λυκείου . Να μειωθεί στο ελάχιστο ,αν δεν μπορεί να εξαλειφθεί τελείως ,η αποστήθιση του κειμένου, η λεγόμενη " παπαγαλία. "Αυτό μπορεί να συμβεί,όταν μπαίνουν περισσότερο ερωτήσεις κρίσεως και όχι μνήμης.Να αυξηθεί η εξεταστέα ύλη σε όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα ,ώστε να είναι αδύνατη η αποστήθισή της.Να αναβαθμιστεί το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με την προκήρυξη συγγραφής των διδακτικών βιβλίων και την αντικειμενική αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού και των σχολικών μονάδων.Αυτές είναι μόνο κάποιες γενικότερες σκέψεις μου για το τεράστιο αυτό θέμα.
marpolix