Κυριακή 28 Απριλίου 2013

Οι αδιάφοροι


του Αντόνιο Γκράμσι * 
«Μισώ τους αδιάφορους. Πιστεύω ότι το να ζεις σημαίνει να εντάσσεσαι κάπου. Όποιος ζει πραγματικά δεν μπορεί να μην είναι πολίτης και ενταγμένος. Η αδιαφορία είναι αβουλία, είναι παρασιτισμός, είναι δειλία, δεν είναι ζωή. Γι’ αυτό μισώ τους αδιάφορους. 
H αδιαφορία είναι το νεκρό βάρος της ιστορίας. Η αδιαφορία δρα δυνατά πάνω στην ιστορία. Δρα παθητικά, αλλά δρα. Είναι η μοιρολατρία. Είναι αυτό που δεν μπορείς να υπολογίσεις. 
Είναι αυτό που διαταράσσει τα προγράμματα, που ανατρέπει τα σχέδια που έχουν κατασκευαστεί με τον καλύτερο τρόπο. Είναι η κτηνώδης ύλη που πνίγει την ευφυΐα. Αυτό που συμβαίνει, το κακό που πέφτει πάνω σε όλους, συμβαίνει γιατί η μάζα των ανθρώπων απαρνείται τη βούλησή της, αφήνει να εκδίδονται νόμοι που μόνο η εξέγερση θα μπορέσει να καταργήσει, αφήνει να ανέβουν στην εξουσία άνθρωποι που μόνο μια ανταρσία θα μπορέσει να ανατρέψει.
Μέσα στη σκόπιμη απουσία και στην αδιαφορία λίγα χέρια, που δεν επιτηρούνται από κανέναν έλεγχο, υφαίνουν τον ιστό της συλλογικής ζωής, και η μάζα είναι σε άγνοια, γιατί δεν ανησυχεί. Φαίνεται λοιπόν σαν η μοίρα να συμπαρασύρει τους πάντες και τα πάντα, φαίνεται σαν η ιστορία να μην είναι τίποτε άλλο από ένα τεράστιο φυσικό φαινόμενο, μια έκρηξη ηφαιστείου, ένας σεισμός όπου όλοι είναι θύματα, αυτοί που τον θέλησαν κι αυτοί που δεν τον θέλησαν, αυτοί που γνώριζαν κι αυτοί που δεν γνώριζαν, αυτοί που ήταν δραστήριοι κι αυτοί που αδιαφορούσαν.

Κάποιοι κλαψουρίζουν αξιοθρήνητα, άλλοι βλαστημάνε χυδαία, αλλά κανείς ή λίγοι αναρωτιούνται: αν είχα κάνει κι εγώ το χρέος μου, αν είχα προσπαθήσει να επιβάλλω τη βούλησή μου, θα συνέβαινε αυτό που συνέβη;

Μισώ τους αδιάφορους και γι’ αυτό: γιατί με ενοχλεί το κλαψούρισμά τους, κλαψούρισμα αιωνίων αθώων. Ζητώ να μου δώσει λογαριασμό ο καθένας απ’ αυτούς με ποιον τρόπο έφερε σε πέρας το καθήκον που του έθεσε και του θέτει καθημερινά η ζωή, γι’ αυτό που έκανε και ειδικά γι’ αυτό που δεν έκανε. Και νιώθω ότι μπορώ να είμαι αδυσώπητος, ότι δεν μπορώ να χαλαλίσω τον οίκτο μου, ότι δεν μπορώ να μοιραστώ μαζί τους τα δάκρυά μου.

Είμαι ενταγμένος, ζω, νιώθω ότι στις συνειδήσεις του χώρου μου ήδη πάλλεται η δραστηριότητα της μελλοντικής πόλης, που ο χώρος μου χτίζει. Και μέσα σ’ αυτήν την πόλη η κοινωνική αλυσίδα δεν βαραίνει τους λίγους, μέσα σ’ αυτήν κάθε συμβάν δεν οφείλεται στην τύχη, στη μοίρα, μα είναι ευφυές έργο των πολιτών. Δεν υπάρχει μέσα σ’ αυτήν κανείς που να στέκεται να κοιτάζει από το παράθυρο ενώ οι λίγοι θυσιάζονται, κόβουν τις φλέβες τους. Ζω, είμαι ενταγμένος. Γι’ αυτό μισώ αυτούς που δεν συμμετέχουν, μισώ τους αδιάφορους.

11 Φεβρουαρίου 1917»

9 σχόλια :

  1. Ανώνυμος28/4/13 19:12

    Γι’ αυτό μισώ αυτούς που δεν συμμετέχουν, μισώ τους αδιάφορους.
    μισώ τον φόβο μου.
    γιατί πάνω σ΄αυτόν ποντάρουν,
    γιατί κλαψουρίζοντας αξιοθρήνητα, ή βλαστημόντας χυδαία, δεν αναρωτήθηκα: αν είχα κάνει κι εγώ το χρέος μου, αν είχα προσπαθήσει να επιβάλλω τη βούλησή μου, θα συνέβαινε αυτό που συνέβη;
    τώρα που ψηφίζονται νόμοι που μας καρατομούν σε άρθρο"ένα μόνον" μάλλον μόνο από ανθρώπους που δεν φοβούνται θα καταργηθούν.

    μισώ επίσης κι αυτούς που συμμετέχουν αλλά η συμμετοχή τους έχει να κάνει με το κουβάλημα της κτηνώδους ύλη που πνίγει το μέλλον.

    και ο βουλευτής του χωριού μας τι κάνει?
    τι κάνει και ο άλλος λεβέντης που μάθαμε από το site ότι έγινε γγ σε κάποιο υπουργείο και έπερεπε να νιωθουμε υπερηφάνεια?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος28/4/13 21:05

    sas efxome oti kalitero gia tis agies meres pou erxonte...ugeia se sas kai tis oikogeneies sas....kali anastasi.....kali antamosi....gerolykos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος28/4/13 21:26

    Λεβεντόπαιδα και δασκαλόπαιδα και τα δύο (Βουλευτής και Γ.Γ.).
    Να τους χαιρόμαστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος28/4/13 23:53

    Δεν θα παρουν αλλα μετρα ειπαμεεεεε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος28/4/13 23:54

    Δεν θα παρουν αλλα μετρα ειπαμεεεεε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος29/4/13 00:08

    Ο Κουβέλης απόψε τους ξεσκέπασε για άλλη μια φορά !!!
    ο κουκουλοφόρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος29/4/13 00:26

    ΜΗ ΛΕΤΕ ΤΙΠΟΤΑ.ΠΑΡΤΕ ΜΕ ΤΙΣ ΠΑΤΣΙΕΣ ΟΤΙ ΔΙΚΟΥΣ ΣΑΣ ΕΧΕΤΕ ΚΑΤΑ ΚΕΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος29/4/13 00:35


    Στενεύετε πολύ τη θέση του συγγραφέα.Έχει γενικότερη αναφορά.
    Αυτό είναι φανερό γιατί πριν από έναν αιώνα δεν υπήρχε κανένα από τα σημερινά πολιτικά κόμματα, ώστε να υπονοεί κάποιο απ΄αυτά.
    Δεν λέω να μην έχετε κομματική ένταξη, αν το επιθυμέίτε, αλλά κρατάτε μικρό καλάθι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΡΕΝΤΕΖΕΛΑΣ29/4/13 01:32

    ΜΗΝ ΚΟΠΤΕΣΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ...ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΑΝΤΟΝΙΟ ΓΚΡΑΜΣΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΣΤΕΝΕΥΟΥΜΕ.ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΕΙΝΑΙ ΚΙ ΟΧΙ ΑΛΛΑ.ΚΙ ΑΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΔΕ ΘΑ ΤΑ ΕΒΑΖΕ Ο ΝΙΣ.ΠΑΝΤΩΣ ΕΓΩ ΜΙΣΩ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΝΕ ΝΑ ΨΗΦΙΣΟΥΝ.ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΛΕΟΙ Ο ΓΚΡΑΜΣΙ...ΔΕΙΛΟΙ ΑΒΟΥΛΟΙ ΚΑΙ ΜΟΙΡΑΙΟΙ ΠΟΥ ΛΕΕΙ Ο ΒΑΡΝΑΛΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.