Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2012

ΟΣΑ ΦΕΡΝΕΙ Ο ΚΑΤΑΟΣ


Ο τίτλος του ήταν το «Ημερολόγιο μιας Θείτσας» και ο υπότιτλος «Όσα φέρνει ο καταός». Δημοσιεύθηκαν (1977-1979) στη «Λιάσκοβα»  σε επτά συνέχειες, όσες οι μέρες της βδομάδας, τα ημερολόγια μιας Γλανιτσιώτισας, μέσα από τα οποία πηγάζει αυθόρμητα η Γλανιτσιώτικη εκείνη εποχή, με την απαράμιλλη πέννα του Αβαδαίου. Αξίζουν και για την ηλεκτρονική «Λιάσκοβα», στις ίδιες συνέχειες, όπως ανασύρθηκαν από το αρχείο της. 
                               Ο αποστολέας :  Βασίλης  Γιαννόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΜΙΑΣ ΘΕΙΤΣΑΣ
(Μονολογώντας)
Ουίχ μαυρούλα γώ. Σάματι θέλουμε τα πολλά  κι εμείς πλια. … Να σταυρώνουμε άθρωπο πού και πού ν’ αλλάζουμε δυό κουβέντες, για να μερεύει το «μέσα»  μας, να καταλαγιάζει. Αυτούνο θέλουμε. Κατά πού να πας όμως και κατά που να σιάξεις. Και ποιόν να συναπαντήκεις, όπου ρήμαξε πλιά το σοκάκι. Πάει …

Θες ποδάρια τώρα για να φτάσεις στο κοντινότερο σπίτι που καπινάει ο φουγάρος του. Ακόμα ούτε στο κατώι δε με πααίνουν  τα ρημάδια τα πόδια. Απέ αναμασάει  κάθε βδομάδα τα γιατρικά του ο «αγροτικός»:
--Είπαμε, θειά, ρευματικά είναι.
--Το είπαμε, γιατρούλη μου, αλλά δεν μας ακούσανε …
Ρεματικά σου λέει ο γιατρούλης και κάνε καλά εσύ με δαύτα. Εμ τότενες, παιδάκι μου, λέω, γενόταν και ο γερ’ Απίκραντος γιατρός. Μιά γραβάτα που του λείπει από κάπου θα τη ρήμαζε ο φτωχός. Χέστηκε η φοράδα στ’ αλώνι δηλαδής για μια γρααβάτα. Με τη ντουζίνα τις έχει ο γιός του ο Γιώρης  - όξω από κείνη την κατακόκκινη. Το  γελάω; Μπήτι μη το γελάω. Με ένα βοτάνι που μου έφερε από τα σφενταμάκια, σαν να είδα λιγούλια καλυτέρεψη και ας ήταν φαρμάκι πανάθεμάτο. Μωρή δε θές να σκαμπάζει  στ΄ αληθινά  ο μπανταβός από γιατρική ; Έχε γούστο, Παναϊα μου !
Ουίχ ώχ ώχ … τί να είπουμε και τι να μολοήσουμε... Αυτούνα, ποτ’ έτσι,  ποτ’ αλλιώς περνάνε, κάπως, νταγιαντεύουνται. Κι αν δεν περνάνε, ας πάνε στο διάτανο. Τάλλα τι μου κάνεις … Την ερημιά και την καταχνιά, όπου μείναμε τρείς γέροι κούκοι σε κάθε μαχαλά και κλαίμε τα μοιρινά μας. Σου λέει η άλλη:
--Σώπα και μας νοιάζονται τώρα-τώρανες. Θα ρθεί κι εδώ, λέει, η τελεόραση να μας πάρει φωτογραφία. Θα σταθούμε στην αράδα λέει  κι άλλος θα τραγουδάει, άλλος θα χορεύει κι άλλος θα λέει ιστορίες τάχα μου.
Άσε με καημένη και μη με κολάζεις - με δύο παπάδες είχα συλλείτουργο χτές.
Αυτούνο κι αν δεν καρτεράγαμε πια ! Να γένουμε και μεις σκήριαλ στην τελεόραση, για νάχουν να λένε κει σιαπάνου: μπρέ μπρέ μπρέ, γιάτρα που υπήρχανε ακόμα αθρώποι κει σιακάτου… Που είναι και γλετζέδες. Και ξέγνοιαστοι τάχαμου. Πού ξέρουμε να ζήσουμε από φυσικού τάχατες, ενώ αυτούνοι στις πολιτείες δεν ξέρουν και ζούνε αφύσικα, τάχαμου. Που μας ζηλεύουνε από πάνω επειδή δεν έχουμε κείνο –πως το λένε, μωρή σύ, εκείνο πού έχουν εκείνοι και που δεν έχουμε μείς και πού το αναχαράζουν κάθε βολά σα παλιόγιδα κόρμπα;  Ά, ναι, άγχος το λένε.
Τώρανες, τί πράμα είναι αυτούνο το άγχος, άειντε βρέστο. Έ, κάτι σαν το καψαέριο πρέπει νάναι. Χλεμπόνα δηλαδή. Ναί, αλλά χλεμπόνα-ξεχλεμπόνα δεν είδα και κανέναν να κάνει σιακάτου. Ούλοι σιαπάνου μαζεύουνται. Κατάλαβες; Κατάλαβα να λέω πού να μη σώναμε.  Ουίχ  ωχ  ωχ και πάλε ωχ..


7 σχόλια :

  1. Εχω βάλει τον gerolyko στην Νικολούλη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. KAI EGW MAZI SOU NIS!!!!!! TELIKA TO EIPE KAI TO EKANE !! !! EGW TOU STELNW TIS EYXCES MOU GIA TIS MERES POU ERXONTAI !!

    XRONIA POLLA SE OLOUS ,KALH XRONIA KAI YGEIA !!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος21/12/12 10:22

    Κι εγώ Γιώτα μαζί σου, αν και..."σκληρή" εύχομαι σ' όλους υγεία, υπομονή, καλή καρδιά και υπενθυμίζω ότι το γινάτι βγάζει μάτι!
    Όπως λέει στο σημερινό και η θείτσα το μόνο που πρέπει να θέλουμε είναι "Να σταυρώνουμε άνθρωπο πού και πού ν’ αλλάζουμε δυό κουβέντες, για να μερεύει το «μέσα» μας, να καταλαγιάζει. Αυτούνο θέλουμε".Κι όχι"να γένουμε και μεις σκήριαλ στην τελεόραση", δηλ. να ξεκατινιαζόμαστε προσθέτω.

    Γιάννα
    (Τιριρή: για τον Θανάση αυτό, που μου την είπε τις προάλλες στο σχόλιο περί ανωνύμων και επωνύμων!)
    Κι όσοι τυχεροί βρεθούνε αυτές τις μέρες στο χωριό να βγάλουν καμιά φωτογραφία για νάχουμε και ντοκουμέντα χριστουγεννιάτικα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. POLY SWSTA PERIMENOUME FWTOGRAFIES KAI AS ZHLEYOUME KAI NOSTALGOUME EMEIS POU DEN MPOROUME NA EIMASTE EKEI !!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος21/12/12 21:34

    δεν ξέρω αν είναι ευχή ή κατάρα να νοσταλγώ να ξαναζήσω την παραμονή των χριστουγενων στη Γλανιτσιά που σφάζαμε τά γουρούνια και μας δίνανε τη φούσκα του γουρουνιού να παιζουμε μπάλα , να τρώμε τον καρούτζαφλα ψημένο πάνω στα καρβουνα μαζί με στάχτες, να ζήσω τα κάλαντα που ξυπνούσαμε αχάραγο για να δούμε που φέγγει τσιμπλής για να τρέξουμε να τα πουμε, να μαζευτούμε στην αυλη του σχολειού και στην αγορά και να παίξουμε στριφτό αυτά που μαζέψαμε και ύστερα να πάμε στα σπίτια να φάμε επιτέλους ένα φαί της προκοπής με επιδόρπιο κολόστρα. τάλλα να σας πω την αλήθεια δε θέλω να τα θυμάμαι ,ούτε το φτιάξιμο το σαπουνιού ούτε το φτιάξιμο της οματιάς ούτε του παστού, γατί ίσως πάντα τρώγανε οι ξένοι τους καλύτερους μεζέδες ,άσε που το χιονι ο μόνος λόγος που το περίμενα δεν ήταν να παίξω καβούλες αλλά να κλείσουν τα πρόβατα μέσα και να μη πάω τσοπάνης.
    τέτοιες καταστάσεις σήμερα δεν νομίζω να μπορούν τα νεα παιδιά να τις αντε΄χουν. ούτε να τρώνε κρουσταλα από τα πάγους στα κεραμίδια ουτε να τους πεις να βγούνε έξω να φέρουνε χάχαλα για να ανάψουνε τη σομπα.θα πρέπει να τα τρέχουμε σε δέκα ειδικότητες ιατριές , πνευμονολόγους , ωριλάδες κλπ.
    *

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΡΕΝΤΕΖΕΛΑΣ21/12/12 22:32

    ΡΕ ΚΑΛΩΣ ΤΟΝ ΑΣΤΕΡΗ..........ΤΟ ΛΟΚΑΝΙΚΟ ΗΤΑΝ ΟΟΟΟΟΟΟΟΟ ΜΕΖΕΣ ΜΕ ΚΟΚΚΙΝΕΛΙ ΤΡΕΛΛΑ ΡΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕ ΓΑΜΩ ΤΗ ΦΤΩΧΕΙΑ ΠΟΥ ΞΑΝΑΡΘΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος21/12/12 22:36

    Δεν πανε στο διαολο όλοι . Μπορεί ναναι καλύτερα για μας ,για τα παιδιά μας όμως όχι
    πκ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.