Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2012

Eργασία φοιτητών προτείνει παρεμβάσεις για την αξιοποίηση της λίμνης του Λάδωνα!


Τρεις φοιτήτριες του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ετοίμασαν μία διπλωματική εργασία για τη λίμνη του Λάδωνα. Πρόκειται για τις Λουκία Ηλιοπούλου, Χρύσα Κρασσά και Στέλλα Ρουσογιαννάκη.

Το θέμα της διπλωματικής είναι η αξιοποίηση της τεχνητής λίμνης του Λάδωνα στην Πελοπόννησο, με στόχο την ανάδειξη του φυσικού τοπίου και την αναβάθμιση των παραλαδώνιων οικισμών και της ευρύτερης περιοχής. «Επιλέγουμε και ταυτόχρονα εμπνεόμαστε από το ιδιαίτερο τοπίο του Λάδωνα, καθώς αυτό διαθέτει κάποια χαρακτηριστικά που το καθιστούν μοναδικό φυσικό τοπόσημο» λένε οι τρεις φοιτήτριες και προσθέτουν…. 
«Είναι ένα τοπίο αρκαδικό. Ανήκει στο νομό Αρκαδίας, και αποπνέει τη γαλήνη και την ομορφιά που χαρακτηρίζουν την αρκαδική γη.
Ένα τοπίο μυθολογικό. Χώρος συνάντησης των θεών του Ολύμπου, η λίμνη του Λάδωνα και τα νερά της είναι δεμένα με τους θρύλους και τις παραδόσεις των αρχαίων Ελλήνων.
Κυρίως, ένα τοπίο μεταβαλλόμενο. Η ύπαρξη του υδροηλεκτρικού εργοστασίου και του φράγματος σε συνδυασμό με τις εποχιακές βροχοπτώσεις δημιουργούν ένα ενδιαφέρον φαινόμενο. τη μεταβολή της στάθμης των νερών κατά τη διάρκεια του έτους. Όταν η στάθμη είναι χαμηλά, η λίμνη αποκαλύπτει στα βάθη της την ιστορία της. Νερόμυλοι, παλιά σπίτια, γεφύρια και ολόκληρες ξέρες, εμφανίζονται στην επιφάνεια σε περιόδους ανομβρίας και ξανακρύβονται στον πυθμένα με τις πρώτες βροχές.
Με αφορμή τη μεταβλητότητα του τοπίου, επιλέγουμε να δημιουργήσουμε κατασκευές που να επηρεάζονται από την άνοδο και την κάθοδο της στάθμης των νερών, με φυσικό τρόπο. Όπως και το περιβάλλον που μεταμορφώνεται, έτσι και η αρχιτεκτονική που προτείνουμε αλλάζει μορφή μαζί με αυτό.
___ 3 + 1 θεματικές επεμβάσεις / η πρόταση.
Προτείνουμε τη δημιουργία δύο ελικοειδών διαδρομών. μία υδάτινη στο παρθένο ανατολικό τμήμα της λίμνης και μία πορεία ξηράς στο βορειοδυτικό τμήμα, το περισσότερο ανθρωπογενές. Κατα μήκος της δεύτερης τοποθετούμε τις τέσσερις επεμβάσεις μας. Ένα πλωτό εκθετήριο, μια έκθεση τοπικών προϊόντων με ένα αναψυκτήριο, μια μουσική σκηνή και ένα μικρό κατασκηνωτικό κέντρο. Λόγω του μυθολογικού υπόβαθρου της λίμνης, για κάθε επέμβαση χρησιμοποιούμε ως έμπνευση ένα στοιχείο του τοπίου, ένα συμβολισμό.
3.το κλαδί__ανακαλύπτοντας τις τοπικές γεύσεις
Η πορεία μας ξεκινά από την πλατεία του χωριού Μουριά και καταλήγει σε μια πλατεία πάνω στο νερό, μέσω μιας αρθρωτής διαδρομής που διακλαδίζεται ανά σημεία σε μικρότερες. Με ένα σχίσιμο στο βράχο, ο επισκέπτης περπατά χαμηλότερα από το επίπεδο του εδάφους και συναντά αριστερά του θεματικές καλλιέργειες σε επίπεδα. Κοντά στο νερό τοποθετούμε ένα μικρό αναψυκτήριο, στο οποίο μπορεί κανείς να δοκιμάσει τα προϊόντα που εκτίθενται στις καλλιέργειες, με θέα τη λίμνη. Το δεύτερο μισό τμήμα του "κλαδιού" συνεχίζει στο νερό, όπου με έναν αρθρωτό ξύλινο διάδρομο καταλήγει σε μια πλωτή εξέδρα. Ο διάδρομος, με τη χρήση της άρθρωσης, "σπάει" στα δύο και κινείται ελεύθερα με τους κυματισμούς του νερού. Η εξέδρα μπορεί να χαράξει την πορεία ενός τόξου και να δεθεί αντίστοιχα σε δώδεδα στύλους, που συμβολίζουν τους δώδεκα αγροτικούς μήνες του έτους.
.το σκαρί__αιχμαλωτίζοντας το πνεύμα του τόπου
Κοντα στο αναψυκτήριο, στην καμπύλη του κόλπου, τοποθετούμε ένα πλωτό εκθετήριο με τη μορφή ενός εγκαταλελειμμένου σκαριού. Σαν ναυάγιο, ξεχασμένο από το χρόνο, με τη χρήση του υλικού της σκουριασμένης λαμαρίνας μοιάζει σαν να ήταν εκεί από πάντα. Βρίσκεται εξ' ολοκλήρου στο νερό και γεφυρώνει τις δύο όχθες, διαθέτοντας ένα συνδυασμό σταθερών και πλωτών κατασκευών. Η πρόσβαση στο κεντρικό τμήμα, στο "σώμα" του σκαριού, γίνεται από δύο μακριούς διαδρόμους - ράμπες που, σαν τεντωμένα σχοινιά, το κρατούν αιχμάλωτο στη θέση του. Παράλληλα σε αυτούς, βρίσκουμε κάθε φορά τη σταθερή, κλειστή έκθεση, μέσα σε έξι υπερυψωμένους κύβους - containers. Στο κέντρο, το σκαρί λειτουργεί σαν δοχείο που κρατά φυλαγμένα τα μυστικά και τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του τόπου, το "genius loci". Περιέχει μέσα του τη βιωματική έκθεση.  ο επισκέπτης μπορεί να παρατηρήσει τα υδρόβια φυτά και τα ψάρια και να μάθει για τους αντίστοιχους μύθους που συνδέονται με αυτά. Στην πλώρη του μπορεί να χρησιμοποιήσει τα μικρά πλεούμενα, για να ταξιδέψει στη λίμνη και να επισκεφθεί τα άλλα σημεία επέμβασης.
.το κοχύλι__ανασύροντας ηχητικές μνήμες
Στο σημείο όπου κάθε καλοκαίρι οργανώνεται ένα φεστιβάλ jazz μουσικής, τοποθετούμε μια μουσική σκηνή. Για τη μορφή που σχεδιάζουμε, εμπνεόμαστε από το κοχύλι, που στέκεται μεταξύ νερού και ξηράς και έχει ξεβραστεί στην όχθη. Δημιουργούμε μια αγκαλιά που εσωκλείει το νερό της λίμνης, γυρνά την πλάτη της στο χώμα αλλά γεννάται από αυτό. Η κατασκευή έχει τη μορφή μιας σπείρας που αναδιπλώνεται και χάνει τη συνέχειά της στα σημεία που συναντά την άνθρώπινη κίνηση. Οι κερκίδες άλλοτε αιωρούνται και άλλοτε επιπλέουν στο νερό, ενώ η σκηνή βρίσκεται πάντα πάνω σε αυτό. Όταν η στάθμη του νερού ανεβαίνει, η πλωτή σκηνή ξεγλιστρά από το εσωτερικό της αγκαλιάς και κινείται προς τη λίμνη, με την κατασκευαστική λογική ενός πορθμείου. Εκεί, οργανώνεται μια παράσταση στο νερό, με φόντο τη φύση και θεατές τους επιβάτες στα πλεούμενα που ταξιδεύουν στη λίμνη. Πίσω από το θέατρο, κοντά στο δρόμο, δημιουργούμε ένα μικρό υδροβιότοπο για τις νερόπαπιες και τα αποδημητικά πουλιά και δύο καντίνες, με τη μορφή των containers, για τους επισκέπτες.
+1 .το μελίσσι__η κατοικία που μεταβάλλεται
Τέλος, προς διευκόλυνση των επισκεπτών και λόγω του ότι στα κοντινά χωριά δεν υπάρχει δυνατότητα διαμονής, προτείνουμε τη λειτουργία ενός μικρού κατασκηνωτικού κέντρου. Επιλέγουμε τη μορφή του κύβου για τις κατοικίες που σχεδιάζουμε, οι οποίες βρίσκονται "ατάκτως ερριμένες" στο τοπίο, με τη σχεδιαστική λογική ενός μελισσιού. Το κέντρο αυτό λειτουργεί χειμώνα - καλοκαίρι, καθώς διαθέτει δύο ειδών κατοικίες - τη σταθερή και τη μεταβαλλόμενη. Η σταθερή διαθέτει χώρους υγειινής και ένα μικρό θερμοκήπιο για θέρμανση, και τοποθετείται στο ψηλότερο σημείο. Η μεταβαλλόμενη, αντίθετα, βρίσκεται κοντά στο νερό, λειτουργεί μόνο το καλοκαίρι και μιμείται τη λογική μιας "οργανωμένης σκηνής". Διαθέτει ένα εσωτερικό κλειστό κέλυφος, το οποίο μπορεί να ανοίγει κατά τη διάρκεια της μέρας και να κατακτά περισσότερο χώρο, ενοποιώντας έτσι εσωτερικό και εξωτερικό. Το κατασκηνωτικό κέντρο διαθέτει επίσης χώρους εστίασης, mini market, μια δεξαμενή νερού καθώς και ένα μικρό ελαιώνα που διατηρούμε και θεωρούμε επισκέψιμο.
= 4
4 συμβολισμοί, 4 θεματικές επεμβάσεις. Το κλαδί, το σκαρί, το κοχύλι και το μελίσσι. Στο απέραντο και άχρονο αρκαδικό τοπίο, προσπαθούμε να αναδείξουμε την ομορφιά της λίμνης και να αποκαλύψουμε την ιστορία της. Να αφουγκραστούμε το παρελθόν, αλλά να σχεδιάσουμε για το μέλλον.
"Ladon qui citis acquis io mare currit". (Λάδων, ο οποίος με ταχύ ρεύμα ρέει στη θάλασσα, λέγοντας ότι τραβάω πάντα μπροστά, περνούν από πάνω μου οι εποχές, τα χρόνια, μα εγώ κυλάω για το ατέλειωτο, το αιώνιο ταξίδι προς τη θάλασσα"). Οβίδιος.

Επιβλέποντες καθηγητές: Νέλλη Μάρδα, Σπύρος Ρογκάν

 Σύμβουλος: Κώνσταντινος Καραδήμας

15 σχόλια :

  1. Ανώνυμος7/10/12 13:58

    ΚΑΛΟ ΝΑ ΤΗΝ ΑΦΗΣΟΥΝ ΗΣΥΧΗ.ΚΑΙ ΝΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΑΝΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος7/10/12 20:15

    η λίμνη του Λάδωνα και τα νερά της είναι δεμένα με τους θρύλους και τις παραδόσεις των αρχαίων Ελλήνων.:!
    Λόγω του μυθολογικού υπόβαθρου της λίμνης, για κάθε επέμβαση χρησιμοποιούμε ως έμπνευση ένα στοιχείο του τοπίου, ένα συμβολισμό.
    3.το κλαδί__ανακαλύπτοντας τις τοπικές γεύσεις
    από την ιστορια θυμάμαι τον τραγοπόδαρο θεό oπάνα και την άρτεμη που κυνήγαγε στα βουνά .από πότε η λιμνη έχει μυθολογικό υπόβαθρο.υπήρχε και πριν το φράγμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος7/10/12 20:24

    Το «τρικ» με τις τιμές των διοδίων...(nonnews NEWS)
    Μειώσεις στις τιμές των διοδίων στα υπό κατασκευή τμήματα και σταδιακές αυξήσεις στα ολοκληρωμένα είναι οι βασικοί άξονες της νέας πολιτικής διοδίων στους τέσσερις «προβληματικούς» οδικούς άξονες.

    Σύμφωνα με...
    την «Καθημερινή της Κυριακής» το δημόσιο θα αναλάβει να καλύψει το κόστος των μειώσεων, δεν έχει ωστόσο διευκρινιστεί αν θα αναλάβει να καλύψει και τη διαφορά ανάμεσα στις αυξήσεις που θα πραγματοποιηθούν και τις αυξήσεις που θα έπρεπε –βάσει των συμβάσεων- να πραγματοποιηθούν.

    που να βεθεί χρήμα για την επιδότηση θέρμανσης του φτ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. κουκος7/10/12 20:25

    οχι ουτε η διαστημικη γεφυρα ουτε το ζωναρι της κουκουλας γαμω το

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος7/10/12 20:34

    και κάτι να γελάσουμε

    7.10.12
    «O κατώτατος μισθός δεν πρόκειται να μειωθεί περαιτέρω»...(βρούτσης)
    7.10.12
    Η επίθεση εναντίον μου είχε στόχο την πολιτική σταθερότητα...(μείμαράκης)

    Συνεχίζει τις διακοπές του, ο Καραμανλής...
    7.10.12
    "Νοίκιασε" το ίδιο διαμέρισμα σε 22 διαφορετικούς ενοίκους...

    ...χωρίς να είναι δικό του... νέος παναής από τα μέγαρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος7/10/12 20:48

    μυθολογικό υπόβαθρο είχε δημιουργήσει αν το θυμάμαι καλά ο μακαρίτης ο μακρής που έλεγε οτι έβλεπε νεραίδες και διαβόλους να χορεύουνε στη μερίδα για να φοβούνται οι κλέφτες και να μη πηγαίνουν να του κλέβουν το αραποσίτι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος7/10/12 21:29

    Ο Πάνας ήταν αδερφός του Δία και πεντάμορφος. Παληκάρι δίμετρο, σαν τα κρυα νερά του ωλονού!!

    Ο Δίας ως γνωστόν ήταν ¨κυνηγός¨ (και η Ήρα έτρωγε τα λυσακά της και όχι μόνο ζσήλευε, αλλά έβγαζε και τα μάτια όποιας πλάγιαζε με τον άντρα της, αλλά το χαρέμι του Δία, χαρέμι)

    Κάποιες λοιπόν από τις κατακτήσεις του Δία προτίμουσανε το λεβεντόπαιδο τον Πάνα, παρά να μπλέξουν με την κακίστρω την 'Ήρα. Νύμφες τις εποχής, κάτι σαν τα σημερινά ¨νυμφίδια¨ Δάφνη, Δόξα κλπ.

    Ο Δίας άρχισε να τα παίρνει στην γκράνα με τον αδερφό του.

    Ρε κάτσε καλά και αλλάργα από το χαρέμι....

    Το λεβεντόπαιδο όλο και πλιατσικωλόγαγε στις όχθες του Λάδωνα τις νύμφες-κόρες του ποταμού Λάδωνα....

    Κάποια στιγμή, στα νεύρα του απάνω, ο Δίας μεταμορφώνει τον Πάνα σε τράγο από τη μέση και κάτου....

    ¨Τράβα τώρα σκιάχτρο να βγάλεις γκόμενα...¨ του είπε χαιρέκακα.

    Ήταν δε τόσο κακάσχημος, που μόνο και μόνο στη θέα του σκορπούσε μεγάλο φόβο τον περιβόητο ¨πανικό¨ και οι νύμφες πού να πλησιάσουν....

    (εξ ου και ο πανικός)

    Ο πονηρός ΑΡΚΑΣ Πάνας εκεί που κρυβόταν στις καλαμιές του Λάδωνα και θαύμαζε τις λυγερόκορμες νύμφες να λούζονται στον κουρπό στο κομμένο γιοφύρι, στου παύλου, στο κεφαλόβρυσο της Τσιάρνης, έκοψε μια μέρα ένα καλάμι και τούκανε 5-6 τρούπες και έφτιαξε τη φλογέρα του.....

    Έμαθε δε να παίζει τόσο γλυκά και λυπητερά που οι νύμφες ξεπέρασαν το φόβο από την όψη του, μαγεύτηκαν από τη μελωδία της φλογέρας και χόρευαν μεθυσμένες τον ¨τζαζ¨ ρυθμό και το λυπητερό σκοπό της.....

    Και πάνω στο μεθύσι του ήχου της φλογέρας ο Πάνας ¨γέμιζε¨ την αγκαλιά του με νύμφες ξανά.

    Ο δε Δίας σήκωσε ψηλά τα χέρια και ανέκραξε ¨Οι αρκάδες δεν παίζονται...¨ και ειδικά οι γορτύνιοι και ας μην πάμε παρακατούλια στους γλανιτσιώτες.....


    (σ' αρέσει ο μύθος Νις????)


    (ο χωρίς ψευδώνυμο) χψ για συντομία.

    Εις το επανειδείν....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τώρα είδα τα σχόλια . Εξαιρετικός ο μυθος !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος8/10/12 00:15

    Τα σχέδια για τη Λίμνη φαίνονται για σήμερα ανέφικτα,αλλά το τοπίο από κάθε πλευρά είναι ονομαστό και δικαιούται να αναδειχθεί. Φαίνεται χρειάζεται τον....ΠΛΑΣΤΗΡΑ του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος8/10/12 00:29

    τσε θαχει ψαρια μετα?
    πκ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΡΕΝΤΕΖΕΛΑΣ8/10/12 02:31

    ΜΗ ΣΕ ΔΟΥΛΕΥΕΙ ΝΙΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΤΣΙΦΟΡΟΥ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος8/10/12 08:14

    Καλα ρε ρεντεζελα. Τους μυθους δεν τους μαθαινουμε, τους βγαζουμε απο την κοιλια μας:::: Τοσο πια τον μισεις::::: Φαινεται σε εχει ....για τα καλα.....Αντε και δω κακια βγαζεις...Λιγος και φτηνιαρης αποδεικνυεσαι συνεχεια....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος8/10/12 09:20

    το πρωτο σχολιο μάλλον έχει δίκιο.
    είμαστε τόσο απολίτιστοι που σε κάνα μήνα θα πλημυρίσουν οι όχθες πλαστικά μπουκάλια ,πλαστικά ποτήρια,σακούλες και αποτσίγαρα.

    τραβάτε σε σταθμούς του προαστειακού μετά την τοποθέτηση αυτόματων πωλητών ο κάθε σταθμός έχει ένα φορτηγό πλαστικά μπουκάλια πεταμένα στις ράγες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος8/10/12 09:43

    Σίγουρα κάπου τον βρήκε το μύθο, αλλά μου άρεσε πολύ, όπως το περιέγραψε. Συμφωνώ να αφήσουμε τη λίμνη μακριά από παρεμβάσεις.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ανώνυμος8/10/12 10:38

    ΓΡΑΨΤΕ ΟΝΟΜΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.