Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου 2024

Ἐπιφάνια, 1937 Γιώργος Σεφέρης, γεννήθηκε στις 29 Φεβρουαρίου του 1900 στη Σμύρνη.

Τ᾿ ἀνθισμένο πέλαγο καὶ τὰ βουνὰ στὴ χάση τοῦ φεγγαριοῦ
ἡ μεγάλη πέτρα κοντὰ στὶς ἀραποσυκιὲς καὶ τ᾿ ἀσφοδίλια
τὸ σταμνὶ ποὺ δὲν ἤθελε νὰ στερέψει στὸ τέλος τῆς μέρας
καὶ τὸ κλειστὸ κρεβάτι κοντὰ στὰ κυπαρίσσια καὶ τὰ μαλλιά σου
χρυσά· τ᾿ ἄστρα τοῦ Κύκνου κι ἐκεῖνο τ᾿ ἄστρο ὁ Ἀλδεβαράν.Κράτησα τὴ ζωή μου κράτησα τὴ ζωή μου ταξιδεύοντας
ἀνάμεσα στὰ κίτρινα δέντρα κατὰ τὸ πλάγιασμα τῆς βροχῆς
σὲ σιωπηλὲς πλαγιὲς φορτωμένες μὲ τὰ φύλλα τῆς ὀξιᾶς,
καμιὰ φωτιὰ στὴν κορυφή τους· βραδιάζει.
Κράτησα τὴ ζωή μου· στ᾿ ἀριστερό σου χέρι μία γραμμὴ
μιὰ χαρακιὰ στὸ γόνατό σου, τάχα νὰ ὑπάρχουν
στὴν ἄμμο τοῦ περασμένου καλοκαιριοῦ τάχα
νὰ μένουν ἐκεῖ ποὺ φύσηξε ὁ βοριὰς καθὼς ἀκούω
γύρω στὴν παγωμένη λίμνη τὴν ξένη φωνή.
Τὰ πρόσωπα ποὺ βλέπω δὲ ρωτοῦν μήτε ἡ γυναίκα
περπατώντας σκυφτὴ βυζαίνοντας τὸ παιδί της.
Ἀνεβαίνω τὰ βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές· ὁ χιονισμένος
κάμπος, ὡς πέρα ὁ χιονισμένος κάμπος, τίποτε δὲ ρωτοῦν
μήτε ὁ καιρὸς κλειστός σε βουβὰ ἐρμοκλήσια μήτε
τὰ χέρια ποὺ ἀπλώνουνται γιὰ νὰ γυρέψουν, κι οἱ δρόμοι.
Κράτησα τὴ ζωή μου ψιθυριστὰ μέσα στὴν ἀπέραντη σιωπὴ
δὲν ξέρω πιὰ νὰ μιλήσω μήτε νὰ συλλογισθῶ· ψίθυροι
σὰν τὴν ἀνάσα τοῦ κυπαρισσιοῦ τὴ νύχτα ἐκείνη
σὰν τὴν ἀνθρώπινη φωνὴ τῆς νυχτερινῆς θάλασσας στὰ χαλίκια
σὰν τὴν ἀνάμνηση τῆς φωνῆς σου λέγοντας «εὐτυχία».
Κλείνω τὰ μάτια γυρεύοντας τὸ μυστικὸ συναπάντημα τῶν νερῶν
κάτω ἀπ᾿ τὸν πάγο τὸ χαμογέλιο τῆς θάλασσας τὰ κλειστὰ πηγάδια
ψηλαφώντας μὲ τὶς δικές μου φλέβες τὶς φλέβες ἐκεῖνες ποὺ μοῦ ξεφεύγουν
ἐκεῖ ποὺ τελειώνουν τὰ νερολούλουδα κι αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος
ποὺ βηματίζει τυφλὸς πάνω στὸ χιόνι τῆς σιωπῆς.
Κράτησα τὴ ζωή μου, μαζί του, γυρεύοντας τὸ νερὸ ποὺ σ᾿ ἀγγίζει
στάλες βαρειὲς πάνω στὰ πράσινα φύλλα, στὸ πρόσωπό σου
μέσα στὸν ἄδειο κῆπο, στάλες στὴν ἀκίνητη δεξαμενὴ
βρίσκοντας ἕναν κύκνο νεκρὸ μέσα στὰ κάτασπρα φτερά του,
δέντρα ζωντανὰ καὶ τὰ μάτια σου προσηλωμένα.

Ὁ δρόμος αὐτὸς δὲν τελειώνει δὲν ἔχει ἀλλαγή, ὅσο γυρεύεις
νὰ θυμηθεῖς τὰ παιδικά σου χρόνια, ἐκείνους ποὺ ἔφυγαν
ἐκείνους
ποὺ χάθηκαν μέσα στὸν ὕπνο τοὺς πελαγίσιους τάφους,
ὅσο ζητᾶς τὰ σώματα ποὺ ἀγάπησες νὰ σκύψουν
κάτω ἀπὸ τὰ σκληρὰ κλωνάρια τῶν πλατάνων ἐκεῖ
ποὺ στάθηκε μία ἀχτίδα τοῦ ἥλιου γυμνωμένη
καὶ σκίρτησε ἕνας σκύλος καὶ φτεροκόπησε ἡ καρδιά σου,
ὁ δρόμος δὲν ἔχει ἀλλαγή· κράτησα τὴ ζωή μου.
Τὸ χιόνι
καὶ τὸ νερὸ παγωμένο στὰ πατήματα τῶν ἀλόγων.

Σημείωση: Έλληνας ποιητής, δοκιμιογράφος, μεταφραστής και διπλωμάτης. Από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, τιμήθηκε με βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1963. Γραμματολογικά ανήκει στη «Γενιά του '30».

Ο Γεώργιος Σεφεριάδης, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, γεννήθηκε στις 29 Φεβρουαρίου του 1900 στη Σμύρνη.

12 σχόλια :

  1. Σταμάτης Παγανόπουλος(εγγονός Γεώργη του Πέ)1/3/24 10:56

    Eπιτρέψτε μου να σημειώσω ότι το αποδιδόμενο στο εντός πλαισίου με τη φωτογραφία του Σεφέρη δεν ανήκει σ' αυτόν αλλά στον Αρκάδα, εκ Βαλτεσινίκου , καταγόμενο Νίκο Γκάτσο από το έργο του “Ελλαδογραφία” του 1976.Εχει μάλιστα μελοποιηθεί από το Χατζηδάκη.(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος2/3/24 03:31

      ΜΟΝΟ ΠΟΥ Ο ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ ΚΑΤΑΓΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΕΑ ΑΡΚΑΔΙΑΣ ΚΙ ΟΧΙ ΑΠ ΤΟ ΒΑΛΤΕΣΙΝΙΚΟ.ΤΕΛΟΣ ΤΙ ΕΝΝΟΕΙΤΕ ΕΧΕΙ ΜΕΛΟΠΟΙΗΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΑΤΖΙΔΑΚΗ.ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΣΕΦΕΡΗ ΚΙ ΕΧΕΙ ΜΕΛΟΠΟΙΗΘΕΙ ΑΠ ΤΟ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ ΜΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗ ΤΟΝ ΑΝΤΩΝΗ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗ
      ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΥΡΕΚΑΣ

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος3/3/24 11:12

      Εγραψα καταγόμενος .Ο πατέρας ήταν από το Βαλτεσινίκο.Ειναι γνωστό τοις πασι ότι είναι απο Ασέα.Ψάξτο.

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμος3/3/24 11:18

      https://www.youtube.com/watch?v=2RuPs5HXrFw

      Διαγραφή
    4. Ανώνυμος3/3/24 11:20

      https://www.youtube.com/watch?v=mbv1HziQ1nI

      Διαγραφή
    5. Ανώνυμος4/3/24 19:20

      Τι να ψαξω.εχει το Βαλτεσινικο Γκατσους; μια γειτονια ειναι στην Ασεα.αλλα δι δουλεια εχουν αυτα τα σχολια σε μια δημοσιευση για το Σεφερη

      Διαγραφή
  2. Σωστή η διόρθωση,ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. νά `ρθουν απόψε οι Διστομίτες
    νά `ρθουν κι οι Καλαβρυτινοί
    με σπαραγμό κι απελπισία
    για τη χαμένη τους θυσία.

    Άραγε είναι αληθές ότι η θυσία των απέβη επί ματαίω;
    Ουδείς δύναται να αποφανθή μετά βεβαιότητος και ουδείς δύναται να
    προεξοφλήση το μέλλον διότι η ιστορία των ανθρώπων είμαι μία
    συνεχής παλινδρόμησις. Αλλά με την διαρκώς ογκούμενην υπερτροφίαν της
    Αττικής αι προοπτικαί διαγράφονται σκοτειναί. Οι αρχαίοι Θεοί δεν
    υπάρχουν πλέον δια να δώσουν την λύσιν, και ούτω, θάττον η βράδυον,
    αι Αθήναι θα συγκεντρώσουν εις τους κόλπους των και θα εξαφανίσουν δια
    παντός την Ελληνικήν αρετήν, ως ο Κρόνος εις το απώτατον παρελθόν
    κατέτρωγε τα ίδια αυτού τέκνα ή ως ο Ήλιος εις το απώτατον μέλλον θα
    συγκεντρώσει εις τας αγκάλας του τους πλανήτας του
    και θα καταβροχθίσει αυτούς!
    Γένοιτο! και εις τους αιώνας των αιώνων αμήν.

    Πότε θ’ ανθίσουνε τούτοι οι τόποι;
    Πότε θα `ρθούνε κανούργιοι ανθρώποι
    να συνοδεύσουνε την βλακεία
    στην τελευταία της κατοικία;

    Στίχοι για το τραγούδι Ελλαδογραφία – 1976 Μίκης Θεοδωράκης του έτους σε στίχους Νίκος Γκάτσος και σύνθεση Μάνος Χατζιδάκις από το album Τα παράλογα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος2/3/24 15:24

      ΤΩΡΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΟΛΑΕΙ;ΣΕΦΕΡΗΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΕΜΑ.ΟΥΤΕ ΓΚΑΤΣΟΣ ΟΥΤΕ ΕΛΛΑΔΟΓΡΑΦΙΑ.ΔΗΛ ΔΕ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ Η ΔΙΟΡΘΩΣΗ;ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΤΙ ΝΑ ΝΑΙ.ΒΛΕΠΩ ΑΛΛΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΕΓΩ;

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος2/3/24 15:31

      https://youtu.be/lZEsNUNXIt4

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμος3/3/24 11:21

      https://www.youtube.com/watch?v=mbv1HziQ1nI

      Διαγραφή
    4. Ανώνυμος3/3/24 11:26

      παντελως ασχετο με τη δημοσιευση για το Σεφερη.ηθελα να ηξερα τη λογικη των σχολιων

      Διαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.