Τρίτη 9 Ιουνίου 2020

Η έκτη μεγάλη εξαφάνιση των ειδών έχει μόνο ανθρώπινη σφραγίδα

Στη βιοποικιλότητα είναι αφιερωμένη σύμφωνα με τον ΟΗΕ η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, ο οποίος «κρούει τον κώδωνα του κινδύνου» αναφορικά με τον κίνδυνο εξαφάνισης περίπου ενός εκατομμυρίου ειδών φυτών και ζώων εξαιτίας της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Η πραγματικότητα πάντως ίσως και να είναι πολύ χειρότερη. Κι αυτό γιατί, όπως σημειώνει έρευνα που δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα στο επιστημονικό περιοδικό «Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)», η Έκτη Μεγάλη Εξαφάνιση των Ειδών όχι μόνο είναι εδώ, αλλά συντελείται πολύ γρηγορότερα απ’ ότι αναμενόταν. Κάτι τέτοιο βασίζεται στη θλιβερή διαπίστωση πως ο ρυθμός με τον οποίο πολλά είδη «πεθαίνουν» έχει επιταχυνθεί μέσα στις τελευταίες δεκαετίες.

Σύμφωνα μάλιστα με τον καθηγητή Οικολογίας Εθνικό Αυτόνομο Πανεπιστήμιο του Μεξικού κι εκ των βασικών συντακτών της έρευνας, Τζεράλντο Θεμπάγιος Γκονζάλες, μέσα σε 13 χρόνια -από το 2001 ως το 2014- 173 είδη οδηγήθηκαν στην εξαφάνιση.
«Πρόκειται για 25 φορές ταχύτερο ρυθμό εξαφάνισης από εκείνον που θα περιμέναμε βάσει των δεδομένων των προηγούμενων ετών», δήλωσε ο ίδιος στο CNN. Ο ίδιος και η ομάδα του επισημαίνουν παράλληλα  ότι τα τελευταία 100 χρόνια εξαφανίστηκαν περισσότερα από 400 είδη σπονδυλωτών ζώων, γεγονός που, στη φυσιολογική ροή της εξέλιξης των ειδών, θα έπαιρνε έως και 10.000 χρόνια.
«Η ανθρωπότητα καταστρέφει λειτουργικά τμήματα του δικού της συστήματος υποστήριξης της ζωής»
Πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τους ειδικούς, ο όρος «μαζική εξαφάνιση ειδών» αποτυπώνει με αρκετά μεγάλη ακρίβεια αυτό που συμβαίνει με βάση τους νόμους της φύσης. Ειδικότερα, στην ιστορία της ανθρωπότητας  έχουν προηγηθεί άλλες πέντε, σε καθεμία από τις οποίες οδηγήθηκαν σε αφανισμό το 70% - 95% ειδών φυτών, ζώων και μικροοργανισμών. Η πιο πρόσφατη από αυτές, πριν από περίπου 66 εκατ. χρόνια, οδήγησε σε εξαφάνιση τους δεινοσαύρους.
Και, μπορεί οι προηγούμενες πέντε να προκλήθηκαν από καταστροφικές αλλαγές του περιβάλλοντος, όπως μεγάλες εκρήξεις ηφαιστείων ή συγκρούσεις με αστεροειδείς, όμως η έκτη, που συντελείται σήμερα, είναι μια εντελώς διαφορετική περίπτωση σύμφωνα με τους επιστήμονες, καθώς έχει μια και μόνο αιτία: τον άνθρωπο.
«Η ευθύνη είναι δική μας από την αρχή ως το τέλος» επισημαίνει χαρακτηριστικά ο κύριος Γκονζάλες.
Παρά το γεγονός ότι η ζωή στη Γη επανέρχεται μετά από κάθε ένα από αυτά τα γεγονότα, οι ειδικοί επισημαίνουν πως χρειάστηκαν εκατομμύρια χρόνια για να αποκατασταθεί ο αριθμός των ειδών. «Αν και εκτιμάται ότι μόνο το 2% όλων των ειδών που έζησαν ποτέ στη γη είναι ακόμη ζωντανά σήμερα, ο απόλυτος αριθμός ειδών είναι μεγαλύτερος από ποτέ άλλοτε» σημειώνουν οι επιστήμονες.
Μάλιστα, ο Γκονζάλες και οι συνάδελφοί του τονίζουν ότι πολλά από τα είδη που βρίσκονται στο χείλος της εξαφάνισης βρίσκονται συγκεντρωμένα στις ίδιες περιοχές, ενώ αποδεκατίζονται από τη ανθρώπινη δραστηριότητα.
Όταν ένα είδος εξαφανίζεται, διαβρώνεται ολόκληρο το οικοσύστημα και ωθούνται και άλλα είδη προς τον αφανισμό. Οι ερευνητές χρησιμοποιούν τα αμφίβια ως ενδεικτικό παράδειγμα αυτού του φαινομένου. Εκατοντάδες είδη βατράχων βιώνουν τεράστια μείωση του πληθυσμού τους και βρίσκονται στο χείλος της εξαφάνισης λόγω ενός μύκητα που μερικές φορές εξαπλώνεται σε νέες περιοχές από τον άνθρωπο. Την ίδια στιγμή και η κλιματική αλλά πιθανότατα επιδεινώνει το το πρόβλημα, ενώ αυτή η αλληλεξάρτηση μεταξύ διαφορετικών ειδών είναι δυσοίωνη και για τους ανθρώπους.
«Όταν η ανθρωπότητα εξοντώνει πληθυσμούς και είδη άλλων πλασμάτων, καταστρέφει λειτουργικά τμήματα του δικού της συστήματος υποστήριξης της ζωής», υπογραμμίζει ο Πωλ Έρλιχ, καθηγητής στο Στάνφορντ, ο οποίος έγραψε το αμφιλεγόμενο βιβλίο «The Population Bomb» κι εκ των συγγραφέων της νέας μελέτης.

Οι ερευνητές σημειώνουν επίσης ότι και η τρέχουσα κρίση του κοροναϊού αποδεικνύει πώς η εγκληματική απροσεξία με την οποία οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν τον φυσικό κόσμο μπορεί να οδηγήσει σε άσχημη τροπή για τους ίδιους.
Κάτι τέτοιο συνδέεται με το γεγονός ότι πολλά από τα είδη που απειλούνται ή βρίσκονται στο χείλος της εξαφάνισης, αποδεκατίζονται από το εμπόριο άγριων ζώων. «Πιστεύουμε ότι η πρόσφατη πανδημία συνδέεται με το εμπόριο και την κατανάλωση άγριων ζώων στην Κίνα» υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά και προσθέτουν: «Η απαγόρευση του εμπορίου άγριων ζώων που επέβαλε η κινεζική κυβέρνηση θα μπορούσε να είναι ένα σημαντικό μέτρο διατήρησης για πολλά υπό εξαφάνιση είδη, εάν επιβληθεί σωστά».
Η «μαύρη λίστα» της Μεγάλης Εξαφάνισης
Ο κατάλογος των ειδών που οδηγήθηκαν σε εξαφάνιση μέσα στον περασμένο αιώνα είναι ατελείωτος.
Πολλοί αναφέρονται στο Ντόντο, ένα ενδημικό πουλί που εντοπιζόταν στην περιοχή του Ινδικού, στο μεταναστευτικό περιστέρι εντοπιζόταν στη βόρεια Αμερική ή στον θρυλικό τίγρη της Τασμανίας, που αποτελούσε το μεγαλύτερο μαρσιποφόρο σαρκοφάγο ζώο.
Την ίδια στιγμή όμως πολλά είναι και τα παραδείγματα εκείνων που χάθηκαν τα τελευταία χρόνια.
Εκείνη που είχε τραβήξει τα «φώτα της δημοσιότητας» είχε κάνει με τον «μοναχικό Τζορτζ»μιας γιγαντιαίας αρσενικής χελώνας της νήσου Πίντα του νησιωτικού συγκροτήματος Γκαλαπάγκος και τελευταίας του είδους της, η οποία πέθανε το 2012. Το είδος του φέρεται να οδηγήθηκε σε εξαφάνιση στην περίοδο που τα Γκαλαπάγκος είχαν μετατραπεί σε σταθμό εφοδιασμού και ανάπαυσης για τους φαλαινοθήρες. Οι χελώνες ήταν αργές στη στεριά, άρα εύκολος στόχος, και πολύ μεγάλες ώστε να τους παράσχουν πολύτιμη πρωτεΐνη.
«Λειτουργικά εξαφανισμένο» από το 2006 θεωρείται και το ποταμίσιο δελφίνι του Yangtze, κάτι που στην πράξη σημαίνει ότι ακόμη και αν υπάρχουν λίγα ζωντανά, δε θα γεννηθούν ποτέ νέα.
Ανάλογη τύχη είχε και ο Δυτικός Μαύρος Ρινόκερος, που ήταν θύμα της καλπάζουσας λαθροθηρίας στο Καμερούν, ακόμη και μετά τα μέτρα προστασίας που πάρθηκαν στη δεκαετία του 1930. Οι επιστήμονες έψαξαν για τυχόν εναπομείναντα ζώα το 2006 αλλά μάταια και το 2011 δηλώθηκε σαν εξαφανισμένο είδος. Σήμερα, άλλα 3 υποείδη του μαύρου ρινόκερου απειλούνται και αυτά με εξαφάνιση.
Το σημαντικότερο από τα είδη που εξαλείφθηκαν οριστικά το 2018 ήταν ο λευκός αφρικανικός ρινόκερος, όταν και πέθανε σε βαθιά γεράματα το τελευταίο αρσενικό του είδους των επιβλητικών θηλαστικών της ανατολικής Αφρικής.
Η δε Φώκια της Καραϊβικής ανακηρύχθηκε εξαφανισμένο είδος το 2008. Έχει καταγραφεί πως ο Χριστόφορος Κολόμβος σκότωσε μερικές από αυτές όταν έφτασε στην Καραϊβική και κυνηγήθηκαν εκτενώς των 18ο και 19ο αιώνα για το λίπος τους, που χρησιμοποιήθηκε ως πετρέλαιο σε λάμπες και μηχανήματα. Σύμφωνα με τις σημειώσεις ενός υπαλλήλου στο Ενυδρείο της Νέας Υόρκης, το οποίο είχε μερικές τέτοιες φώκιες στις αρχές του 1900, αυτά τα «αναιδή» ζώα είχαν μια συνήθεια να ψεκάζουν με νερό από τα στόματα τους, τους επισκέπτες που έσκυβαν πολύ κοντά πάνω από τα κάγκελα. Η εξαφάνιση της συγκεκριμένης φώκιας σημαίνει και την εξαφάνιση ενός ακάρεος, που ζούσε μόνο μέσα στη μύτη του εν λόγω είδους φώκιας.
Εξαφανισμένο είδος από το 2004 θεωρείται η πάπια Mariana Mallard, ένα είδος που ζούσε μόνο σε τρία μικρά νησιά του Ειρηνικού. Το τελευταίο ζευγάρι εντοπίστηκε σε άγρια ​​κατάσταση το 1979 και το τελευταίο γνωστό ζευγάρι σε αιχμαλωσία πέθανε στο Sea World στο Σαν Ντιέγκο το 1981. 
Σε ό,τι αφορά τον Αίγαγρο των Πυρηναίων, ο τελευταίος του υποείδους πέθανε σε άγρια ​​κατάσταση το 2000, όταν ένα δέντρο έπεσε πάνω του. Κάποιος επιστήμονας είχε πάρει δείγματα DNA του τελευταίου το 1999 και το 2009 δημιούργησε έναν κλώνο. Ωστόσο, το κλωνοποιημένο αγριοκάτσικο πέθανε λίγο μετά τη γέννησή του.
Ένα ακόμη είδος που αποτελεί οριστικό παρελθόν από την Γη είναι και το λιοντάρι των βουνών των δυτικών ΗΠΑ, το οποίο το 2018 κηρύχθηκε οριστικά εξαφανισμένο από την περιοχή όπου διαβιούσε παραδοσιακά.
Παρελθόν από τον πλανήτη αποτελεί κι ένα από τα πιο εντυπωσιακά είδη παπαγάλου που γνωρίσαμε ποτέ. Το είδος Spix Macau, το οποίο διαβιούσε κυρίως στην τροπική λεκάνη του ποταμού Αμαζονίου στην Νότιο Αμερική κηρύχθηκε οριστικά εξαφανισμένο τον Σεπτέμβριο του 2018, καθώς δεκάδες ερευνητικές αποστολές που είχαν στόχο την εξεύρεση εκπροσώπων του είδους σε καθεστώς άγριας ζωής στέφθηκαν από αποτυχία.
tvxs.gr

10 σχόλια :

  1. Ανώνυμος9/6/20 14:18

    ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ..ΓΟΝΕΙΣ ΠΟΥ ΒΙΑΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ .ΖΟΜΠΥ ΠΟΥ ΘΑΒΟΥΝ ΤΟ ΦΙΛΟ ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΤΟΥΣ ΣΥΜΜΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΣΙΔΕΡΩΝΟΥΝ ΚΑΙ ΒΙΑΖΟΥΝ ΥΠΕΡΗΛΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΛΗΣΤΕΥΟΥΝ ΡΟΜΑ ΠΟΥ ΔΡΟΥΝ ΚΑΤΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΑΛΛΟΔΑΠΟΙ ΠΟΥ ΑΝ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΕΙΣΕΛΘΕΙ ΠΑΡΑΝΟΜΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΛΕΓΧΟΝΤΑΙ ΔΡΩΝΤΑΣ ΑΝΕΞΕΛΕΚΤΑ.ΕΧΕΙ ΞΕΦΥΓΕΙ Η ΟΛΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΤΙΜΩΡΗΣΙΑ ΤΗΝ ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΞΟΔΟ ΜΕ ΑΔΕΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΝ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΧΑΡΗΣ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΑΡΙΘΜΟ ΤΗΝ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΑΠΟΦΥΛΑΚΙΣΗ ΝΩΡΙΤΕΡΑ ΑΠ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΝΗΣ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ.ΕΧΩ ΝΑ ΕΠΙΣΗΜΑΝΩ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ.ΝΑ ΚΑΛΕΣΟΥΝ ΔΙΚΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΕΓΚΡΙΤΟΥΣ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΣΟΥΝ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ Ν ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΘΕΙ Η ΤΑΞΗ.Η ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΑ ΓΥΡΙΣΟΥΝ ΣΤΟΝ ΠΟΙΝΙΚΟ ΚΩΔΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΧΩΡΑΦΑ ΚΑΤΑΡΓΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΕΠΙΖΗΜΙΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ.Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΑΧΥΤΗ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΕΚΥΨΕ ΑΠ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ 30-ΕΤΩΝ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος9/6/20 17:46

    Σε ένα φασιστικό μυαλό μπαίνουν στην ίδια κατηγορία:

    Βιαστές των παιδιών τους και μετανάστες.....

    Ζόμπυ που θάβουν το φίλο τους και ρομά που δρουν κατά αστυνομικών....

    Συμμορίες που σιδερώνουν ηλικιωμένους και εξοδούχοι φυλακών...


    Και το κερασάκι!!!!

    Όλα αυτά έγιναν τα τελευταία 30 χρόνια, δηλαδή τα χρόνια της δημοκρατίας, ενώ στα χρόνια της "επαναστάσεως" ήταν όλα τέλεια......

    Υ/Γ Και όμως η Δημοκρατία ανέχεται κάθε χουντικό-ναζιστικό απόβρασμα!!!

    Υ/Γ Είναι από το μανιφέστο του Ηλία τα παραπάνω και από τα πνευματικά πονήματα της Ραχήλ.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος9/6/20 21:02

    σημερα βγηκα στην εξοχη μετα απο καιρο.απο μακρυα μου φανημε οτι ειδα ενα γελαδι..οταν πλησιασα περισσοτερο ειδα πως ηταν γιδι κι αναχαραζε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος9/6/20 22:25

    Μοχθηρο γιδι!τοχω δει και γω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος9/6/20 22:48

    ΕΧΕΙΣ ΧΑΣΕΙ 16 ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ.Η ΧΟΥΝΤΑ ΗΤΑΝ ΠΡΙΝ 46 ΧΡΟΝΙΑ ΚΙ ΟΧΙ ΠΡΙΝ 30.ΝΑ ΤΟ ΚΟΙΤΑΞΕΙΣ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΓΙΑΤΡΟ ΤΟ ΘΕΜΑ.ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΧΑΝΕΙΣ ΛΑΔΙΑ ΣΗΜΕΡΑ.ΠΑΝΤΩΣ Ο ΗΛΙΑΣ ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΒΗΣΕΙ ΤΗ ΣΒΑΣΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ.ΟΠΟΤΕ ΑΣΤΑ ΝΑ ΠΑΝΕ.ΘΑ ΠΑΜΕ ΠΑΛΙ ΣΤΟΝ ΚΑΖΑΚΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος10/6/20 01:20

    Ο Νεκτάριος Δαπέργολας

    Μόνο υγεία βγάζουν ασφαλώς οι έντονες αντιδράσεις στις αθλιότητες του «Ελλάδα 2021». Καθότι, μπορεί ο εθνομηδενισμός να έχει θεριέψει και ειδικά τις τελευταίες 2-3 δεκαετίες να έχει μετατραπεί σε επίσημη κρατική ιδεολογία, που εμφορεί όχι μόνο την υπόγεια απόπειρα αποδόμησης της ορθόδοξης πίστης, της γλώσσας και της ιστορικής μας μνήμης (ως βασικών δομικών στοιχείων της εθνικής μας ταυτότητας), αλλά και την επίσημη εσωτερική και εξωτερική πολιτική της χώρας. Όμως όταν η αποδόμηση γίνεται πια ξετσίπωτα απροκάλυπτη (ο πολύς κόσμος άρχισε να το διαπιστώνει με το κουρέλι της Ρεπούση και τα τηλεσκουπίδια του Σκάι) και πλέον ξεπερνά ακόμη και τη χυδαιότερη αλητεία, τότε είναι λογικό η δυσφορία να γίνει αγανάκτηση και μετά η αγανάκτηση μαζική οργή.

    Το άθλιο ελληνοφοβικό εγχείρημα με το οποίο οι σύγχρονες κοτζαμπάσικες αεθνικές ψευτοελίτ ετοιμάζονται τάχα μου να γιορτάσουν (με κότερα, πούρα και χαβιάρια) την εθνική μας Παλιγγενεσία, ήταν προφανώς η σταγόνα που ξεχείλισε το δύσοσμο ποτήρι. Και πλέον υπάρχει ένας τεράστιος όγκος ανθρώπων (επιστημόνων και μη) που λέμε: «Φτάνει, ως εδώ! Δεν θα επιτρέψουμε σ’ αυτόν τον ψευτοεπιστημονικό συρφετό να εξεμεί ανενόχλητος όχι μόνο πάνω στα όσια και τα ιερά μας, αλλά και πάνω στην ίδια την ιστορική αλήθεια». Ή, κι αν το κάνουν, επιτέλους ας το κάνουν μόνοι τους κι αναμεταξύ τους, παρέα με τους λίγους γραικύλους ομόφρονές τους και τις κάμερες των τουρκοκάναλων, στερημένοι όμως από κάθε αυθεντική λαϊκή νομιμοποίηση, περιθωριοποιημένοι και δαχτυλοδειχτούμενοι στα μάτια των περισσότερων Ελλήνων.

    Επειδή λοιπόν ουδέν κακόν αμιγές καλού, όπως τα άλαλα της Ρεπούση και τα μπάλαλα του Αλαφούζου ξύπνησαν κάποτε πολλές συνειδήσεις, έτσι και το νέο κρούσμα με την επιτροπή της Γιάννας γέννησε πρωτοφανείς αντιδράσεις. Ενστικτώδεις αντιδράσεις αρχικά, που εδώ και καιρό έχουν αρχίσει να ωριμάζουν και να σχηματοποιούνται σε δράσεις ή σχέδια δράσεων όλο και πιο σαφή. Ένα από αυτά τα σχέδια είναι και η υπό συγκρότηση επιτροπή «Τιμή στο ’21», που φιλοδοξεί να αποτελέσει μηχανισμό αντίστασης στον καθεστωτικό εκφαυλισμό της Ιστορίας μας. Έχοντας πρόσφατα συνομιλήσει τηλεφωνικά με την ψυχή και συντονίστρια του εγχειρήματος, τη γνωστή και καθόλα αξιοσέβαστη Μαρία Νεγρεπόντη-Δελιβάνη, απ’ όλα όσα μου είπε, κρατώ εδώ κυρίως το εξής: ότι και η ίδια μάλλον αιφνιδιάστηκε από το πόσο γρήγορα πήρε διαστάσεις όλο αυτό το εν εξελίξει εγχείρημα, που ξεκίνησε από κάποια δικά της διαδικτυακά σχόλια τα οποία βρήκαν αμέσως ανταπόκριση και με αυτή την αφορμή η ιδέα της οργανωμένης αντίδρασης εξαπλώθηκε σαν χιονοστιβάδα με στήριξη εκατοντάδων Ελλήνων (επιστημόνων και μη), από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Πολύ χαρακτηριστική είναι πράγματι όλη αυτή η ραγδαία εξέλιξη - και απολύτως ενδεικτική της σοβούσης αγανάκτησης που γύρευε απεγνωσμένα διέξοδο και τρόπο έκφρασης.

    «Τιμή στο ’21» λοιπόν και οφείλουμε να το αγκαλιάσουμε όλοι, να το στηρίξουμε, να συμμετάσχουμε. Και θα συμμετάσχουμε. Χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορούμε (και δεν οφείλουμε) να συμμετάσχουμε και σε άλλα παρόμοια εγχειρήματα, είτε ευρύτερα είτε κατά τόπους. Το ζητούμενο είναι άλλωστε να βρούμε όλους τους δυνατούς τρόπους για να τιμήσουμε πραγματικά τη Μεγάλη μας Επανάσταση και τους ήρωες που την πραγματοποίησαν. Οι άλλοι ούτως ή άλλως θα τιμήσουν τα καθάρματα που την πρόδωσαν και την άφησαν λειψή. Εμείς τους Κολοκοτρώνηδες και τους Καραϊσκάκηδες, αυτοί τους Κωλέττηδες και τους Μαυροκορδάτους. Εμείς τον Καποδίστρια, αυτοί το κοντόφθαλμο κι εγωμανιακό κοτζαμπασαριό και τους ξένους αφεντάδες του. Εμείς Πατρίδα κι Ορθοδοξία, αυτοί νεοταξίλα και διεθνισμό. Ας χαίρονται μόνοι τους τον «νέο πατριωτισμό» τους, ας βαφτίσουν κι όπως αλλιώς θέλουν τις ιδεοληπτικές ψυχώσεις τους. Εμείς θα πούμε την αλήθεια, αφήνοντας τους νεκρούς «θάψαι τους εαυτών νεκρούς»…

    Νεκτάριος Δαπέργολας

    Διδάκτωρ Ιστορίας ΑΠΘ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος10/6/20 12:42

    Και τι λέει η Αλβανία για την οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας??

    Θα διαμαρτυρηθεί για παράνομη οριοθέτηση????

    Όλα να τα περιμένουμε από τους μπαμπέσηδες....

    χψ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος10/6/20 14:29

    Αν είμαστε σοβαρό κράτος η πλουσία κόρη της “καλής κοινωνίας» της Θεσσαλονίκης που γέμισε τη πόλη με τον ιό ,παραβιάζοντας κάθε κανόνα ,θα έπρεπε ήδη να διώκεται ποινικά για κακούργημα.Όχι πρόστιμο στο μπαμπά πλούσιο της πλούσιας κόρης.Προφανως πρόκειται για μια ακόμα περίπτωση κακομαθημένου παλιόπαιδου που πιστεύει ότι όλοι όσοι γεννήθηκαν είναι πλασμένοι να ικανοποιούν τις επιθυμίες τους.Οι γονείς έχουν επίσης ευθύνη αν επέτρεψαν το πάρτυ με τα πυροτεχνήματα και όλες αυτές τις κακόγουστες μπούρδες της «καλής κοινωνίας»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος10/6/20 14:53

    κιχ δε θα βγαλει ο ημιαιμος αλβανος για θαλασσες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος10/6/20 21:12

    "Σουβλίστηκε μέ τέχνη ώστε νά μείνει ζωντανός, ψήθηκε σέ σιγανή φωτιά, ενώ οι σπαρακτικές κραυγές του έφθαναν μέχρι τά Ελληνικά πλοία!"

    Ναύπακτος, 10 Ιουνίου 1821...

    Ο Γεώργιος Ανεμογιάννης υπηρετούσε ως ναύτης στο πλοίο της Μπουμπουλίνας “Οι Σύμμαχοι“, το οποίο συμμετείχε στον αποκλεισμό της Ναυπάκτου και στην επίθεση εναντίον του απόρθητου φρουρίου της. Η επίθεση απέτυχε και αποφασίστηκε η πυρπόληση του τουρκικού στόλου που βρισκόταν προστατευμένος κάτω από το φρούριο της Ναυπάκτου, από τόν υποπλοίαρχο Γιώργο Μυργιαλή, πού υπηρετούσε στόν «Αχιλλέα» τού Νικολάου Μπόταση, καί από τόν ναύτη Γεώργιο Παξινό πού υπηρετούσε σέ πλοίο τής Μπουμπουλίνας.

    Ο Nικόλαος Mπότασης υπήρξε ο Γενάρχης τών Mποτασαίων.

    – «Καπετάν Νικολάκη Μπόταση, του λόγου μου δέχομαι νάμπω καί νά κουμαντάρω τό μπουρλότο.»
    – «Πώς σέ λένε λεβέντη μου;»
    – «Τ’ όνομά μου είναι Γιώργης Ανεμογιάννης απ’ τούς Παξούς καί γι’ αυτό οι πιό πολλοί μέ φωνάζουν Παξινό.»
    – «Σέ ποιό καράβι είσαι γεμιτζής;»
    – «Στής Λασκαρίνας τής Μπουμπουλίνας.»
    – «Τί ζητάς γιά πλερωμή;»
    – «Άν δώσει ο Θεός καί πετύχω, δώσε μου δέκα τάλλαρα νά τά κάνω χάρισμα τής αρραβωνιαστικιάς μου»

    Ο Γιώργος Παξινός μπήκε στό μπουρλότο ολομόναχος. Στάθηκε στό διάκι κι άρπαξε στά χέρια του τή λαγουδέρα. Ξωπίσω έσερνε τή βάρκα πού θά τόν έπαιρνε ύστερα από τή φωτιά. Ήταν μέσα σ’ αυτή ο Μυργιαλής μέ δέκα ακόμα γεροδεμένα παλληκάρια γιά λαμνοκόπους. Πιό πέρα ακολουθούσε ο Ανδριανός Σωτηρίου μέ τό καράβι του «Λυκούργος» νά τούς πάρει. Ήταν αυγή στίς 10 Ιουνίου 1821, όταν μέ πρίμο καιρό καί μ’ ολοφούσκωτα πανιά ξεκίνησε ο Ανεμογιάννης.
    Οι Τούρκοι σάν βλέπουν τό ελληνικό καράβι τό βάζουν στό κανονίδι καί από τή στεριά καί από τό μπούρτζι (παράκτιο οχυρό). Ο Παξινός ατάραχος έχει σκοπό νά φέρει τό μπουρλότο ανάμεσα στ’ αραγμένα εχθρικά πλοία. Οι μπάλλες τών κανονιών πέφτουν γύρω απ’ τό μπουρλότο του. Κι όσο ζυγώνει, τά βόλια απ’ τίς ντουφεκιές χαλάζι. Γιά κακή του τύχη τό μπουρλότο αρπάζει φωτιά καί καίγεται.

    – «Πέσε στή θάλασσα Γιώργη νά σέ γλυτώσουμε. Θά σέ κάψει η φωτιά!»
    – «Λευτεριά ζητάμε ορέ αδέρφια, κι εγώ γιά τήν πίστι μας θέλ’ αποθάνει πρώτος, μά τήν χρυσή πατρίδα μας άν διά μιάς καή ο φλόκος!»

    O Παξινός μήν μπορώντας νά παραμείνει περισσότερο στό σκάφος πού καιγόταν, έπεσε στη θάλασσα καί άρχισε νά κολυμπά πρός τά ελληνικά πλοία. Μάταια όμως. Καθώς είχε οδηγήσει τό μπουρλότο μέχρι απόσταση βολής πιστολιού από τά εχθρικά σκάφη, έξι λέμβοι, πού στάλθηκαν επίτηδες, τό απώθησαν μέ αποτέλεσμα νά καεί άσκοπα. Καί όχι μόνον αυτό.

    Συνέλαβαν ζωντανό τόν άτυχο Παξινό, τόν οποίο ανέμενε φρικτή τύχη. Μεταφέρθηκε στήν τουρκική ναυαρχίδα, στό κατάστρωμα τής οποίας, αφού σουβλίστηκε μέ τέχνη ώστε νά μείνει ζωντανός, ψήθηκε σέ σιγανή φωτιά, ενώ οι σπαρακτικές κραυγές του έφθαναν μέχρι τά Ελληνικά πλοία.

    Στήν συνέχεια τό καμμένο σώμα του κρεμάστηκε από τά τείχη τής Ναυπάκτου.
    Η αρραβωνιαστικιά του η Κωνσταντινιά Λέκα ούτε τά τάλληρα θά έπαιρνε ούτε καί θά ξανάβλεπε τόν αγαπημένο της. Δέν παντρεύτηκε ποτέ της καί τό 1871 ταξίδεψε τό ταξείδι χωρίς επιστροφή καί πήγε νά τόν συναντήσει...

    ΑΘΑΝΑΤΟΣ

    (Μνημείο του Γ. Ανεμογιάννη υπάρχει σήμερα στην Δυτική είσοδο του λιμανιού της Ναυπάκτου, απέναντι από τον φάρο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.