Ένα έθιμο, που έρχεται από πολύ παλιά, είναι τα προικιά και
η έκθεσή τους πριν το γάμο.
Προικιά είναι (ήταν
αν προτιμάτε) το σύνολο των εσωρούχων, ρούχων, σεντονιών, υφασμάτων, πλεκτών,
πετσετών, τραπεζομάντηλων, και λοιπών αντικειμένων, που η νύφη έπαιρνε και
αποτελούσαν έναν από τους βασικούς παράγοντες σ΄ένα γάμο.Η συγκέντρωσή τους ήταν δύσκολη και δαπανηρή. Κάποια δε από αυτά απαιτούσαν πέρα από τα χρήματα για την αγορά τους και πολλή προσωπική εργασία π.χ. το κέντημα με ¨ψιλοβελονιά¨, ή ύφανση στον αργαλειό.
Όταν πλησίαζε η ημερομηνία του γάμου, όλα έπρεπε να είναι
έτοιμα.
Αντίθετα με την προίκα, που αποτελούσε μέριμνα όλης της οικογένειας, τα προικιά ήταν καθήκον της μάνας. Η προίκα υπό μορφή περιουσίας, χωράφια, αμπέλια, δεν ήταν υποχρεωτική προς την κόρη τους, ενώ τα προικιά έστω και λίγα δεν έλειπαν από καμιά κοπέλα τη στιγμή του γάμου της.
Τα χοντρά, υφαντά (σκουτιά) ρούχα, κουβέρτες, αντρομίδες,
παντανιές, σαΐσματα και άλλα τα έβαζαν πάνω σε ένα μπαούλο διπλωμένα ωραία,
μέσα στις δίπλες τοποθετούσαν δαφνόφυλλα (βάγια) και τα έστηναν γιούκο.
Τα άλλα ασπρόρουχα και κεντήματα τα έβγαζαν από τα μπαούλα,
τα φρεσκοσιδέρωναν, τα δίπλωναν και τα άπλωναν σε σχοινιά με τη σειρά, από
εσώρουχα μέχρι σεντόνια και άλλα καλύμματα.
Στα προικιά υποχρεωτικά συμπεριλαμβάνονταν δύο μπαούλα, τα
οποία γέμιζαν με τα ψιλά ρούχα. Επίσης υποχρεωτικά ήταν τα χαλκώματα, καζάνι
,ταψιά, τηγάνια, τσουκάλι, σίδερο και σιδεροστιά (πυροστιά)
ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΠΡΟΙΚΑ!
Εχει και προικα!
Ήταν ένα από τα ισχυρότερα επιχειρήματα σε παλαιότερες
δεκαετίες, ώστε ένας γαμπρός να προχωρήσει στην επιλογή της μελλοντικής του
συζύγου.
Αφού είχαν προηγηθεί τα λεγόμενα “μιλήματα” από τον
προξενητή ή την προξενήτρα στην οικογένεια της νύφης, ακολουθούσε η διαδικασία
του "λόγου", κατά την οποία ο πατέρας του γαμπρού μαζί με τους πιο
κοντινούς συγγενείς του, πήγαιναν μαζί με τον προξενητή στο σπίτι της νύφης. Πάντα,
η πρώτη συζήτηση αφορούσε το θέμα της προίκας, και ειδικότερα χωράφια και
σπίτια που θα έπαιρνε η νύφη, λεφτά, χρυσαφικά ή ό,τι άλλα ρούχα και κεντήματα
θα συμπεριελάμβαναν τα προικιά της. Στη συνέχεια, συντασσόταν το προικοσύμφωνο,
το οποίο υπέγραφαν οι δύο γονείς και δύο μάρτυρες. Εφόσον έμεναν και οι δύο
πλευρές ικανοποιημένες δινόταν κάποια "σημάδια", που επιβεβαίωναν τον
“λόγο” που είχε δοθεί. Ο πατέρας του γαμπρού έδινε ένα φλουρί, οι γονείς της
νύφης ένα κιλίμι, ενώ οι συγγενείς υφαντά προσόψια. Μετά ακολουθούσε άφθονο
φαγοπότι και γλέντι με χορό και τραγούδι, που διαρκούσε πολλές φορές μέχρι τις
πρωινές ώρες.
Η νύφη, έπαιρνε τα κινητά προικιά στο νέο της σπιτικό, όπως
έπιπλα, μαγειρικά σκεύη, ρούχα και υφαντά. Μια μέρα πριν το γάμο, οι φίλοι του
γαμπρού (μπρατίμια), τοποθετούσαν όλη την προίκα μέσα σε σεντούκια, και τη
μετέφεραν στο σπίτι του γαμπρού και της νύφης, με τη συνοδεία οργάνων, αφού
είχαν στολίσει το κάρο που τη μετέφερε.
Η απουσία προίκας σήμαινε ότι μια κοπέλα θα μπορούσε να
“μείνει στο ράφι” και ήταν μια ταπεινωτική διαδικασία για το γυναικείο φύλο. Το
αναχρονιστικό αυτό έθιμο, καταργήθηκε τελικά το 1983, επί Κυβέρνησης Α.
Παπανδρέου.
η προικα καταργηθηκε...τα προικια ποτε
ΑπάντησηΔιαγραφήγερολυκε αν δε μιλησεις κι εδω θ αρχισω ν ανησυχω για σενα
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι να ειπει ο χριστιανός, έτσι που μπλεξε
ΑπάντησηΔιαγραφήΡε που πηγε το ανακαρο
ΑπάντησηΔιαγραφήΓυρνα πισω gerolyke ,η καλομοιρα γυρισε !!
ΑπάντησηΔιαγραφή