Οι εικόνες του βίντεο είναι τόσο "σκληρές" που στην αρχή σκέφτηκα να μην το δω. Το θέμα μας όμως, δεν είναι να γυρίσουμε το κεφάλι μας από την άλλη μεριά σ' ένα θέαμα που μας δυσαρεστεί, αλλά να μάθουμε χωρίς να είναι απαραίτητο να το ζήσουμε.
Ζητώ απ' όλα τα μέλη της ομάδας να αφιερώσουν χρόνο για να δουν το βίντεο και να διαβάσουν το κείμενο που το συνοδεύει. Δεν έχει σημασία ποιοι είναι γονείς και ποιοι οδηγοί. Μας αφορά ΟΛΟΥΣ!!!!
"Δώστε το καλό παράδειγμα. Εξηγήστε του τι είναι η κυκλοφορία. Πείτε του για τα φανάρια, γιατί πρέπει να σταματάμε και να ελέγχουμε το δρόμο πριν τον διασχίσουμε. Εξηγήστε του τη διαφορά μεταξύ δρόμου και πεζοδρομίου."
Ιαβέρης
ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ , ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ & ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ EΛΠΑ
Διδάσκοντας στα παιδιά μας την Οδική Ασφάλεια Στην
προσπάθεια της ΕΛΠΑ για την εκμάθηση των βασικών κανόνων της οδικής ασφάλειας
από τα παιδιά, απευθύνει σε όλους τους γονείς πρακτικές συμβουλές, προκειμένου
να μυήσουν και να εντρυφήσουν τα παιδιά στην οδική ασφάλεια και την ασφαλή
κυκλοφορία τους.
Ο οδηγός "Διδάσκοντας στα παιδιά μας την Οδική
Ασφάλεια", - πού έγινε με τη συνεργασία του βρετανικού τμήματος "Teaching Children Road Safety", απευθύνεται με
απλές και πρακτικές συμβουλές σε τέσσερις κατηγορίες ηλικιών παιδιών (1-4, 5-6,
7-9 και 10-15 ετών), προκειμένου να διδαχθούν από τους γονείς τους βασικούς
κανόνες οδικής ασφάλειας και ασφαλούς συμπεριφοράς. Kαλή – και ασφαλή- σχολική χρονιά!
Γονείς : Ο καλύτερος δάσκαλος οδικής ασφάλειας για τα παιδιά
σας, είστε εσείς! Γιατί ; Διότι οι βασικοί κανόνες διδασκαλίας για την οδική
ασφάλεια διδάσκονται στο δρόμο. Το παιδί είναι στο δρόμο μαζί σας, ακολουθεί
και μυείται το παράδειγμα σας, είτε είναι καλό είτε όχι ! Μη περιμένετε από το
σχολείο και μόνο να διδαχθούν τα παιδιά σας όλα τα θέματα της οδικής ασφάλειας.
Διδάξτε τα, τουλάχιστον στα βασικά σημεία, εσείς οι ίδιοι.
Τι μπορείτε να κάνει κάθε γονέας
□ Κάθε γονέας μπορεί
να κάνει πάρα πολλά. Η ΕΛΠΑ παρέχει ένα αναλυτικό οδηγό συμβουλών γύρω από τον
καλύτερο τρόπο να διδάξετε τα παιδιά. □ Βεβαιωθείτε ακόμη ότι οι
"παππούδες", οι συγγενείς, οι φίλοι, ακόμη και η "baby-Sitter" που πιθανόν να έχετε ή
όποιος άλλος φροντίζει-κρατά τα παιδιά τις ώρες που λείπετε ακολουθούν ακριβώς
τα ίδια παραδείγματα με εσάς.
□ Θυμηθείτε ότι: Τα παιδιά αναπτύσσουν τη σκέψη τους σε
διαφορετικά επίπεδα. Εσείς και μόνο μπορείτε να αποφασίσετε πότε το παιδί σας
είναι έτοιμο να μεταβεί από το ένα επίπεδο μύησης και εκμάθησης, στο επόμενο.
• Ηλικίες 1-4 ετών : Προστατέψτε το παιδί σας…
1. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας δεν έχουν την ικανότητα να
αντιμετωπίσουν την κυκλοφορία. Ποτέ μην τα αφήνετε λοιπόν μόνα τους, ακόμη και
όταν είναι παρέα με μεγαλύτερα παιδιά.
2. Επιλέξτε το μέρος που θα είναι ασφαλές για να παίζουν. Ποτέ
στο πεζοδρόμιο ή στον δρόμο ακόμη κι αν είναι ήσυχος. Αν δεν υπάρχει όμως άλλο
μέρος για παιγνίδι, να είναι μαζί τους ενήλικας να τα προσέχει.
3. Όταν βγαίνετε μαζί τους έξω, βεβαιωθείτε ότι το παιδί
αυτής της ηλικίας περπατά στην πλευρά του πεζοδρομίου που είναι μακρύτερα από
την κυκλοφορία (εσωτερικά δηλαδή), ακόμη και αν του κρατάτε το χέρι.
4. Δώστε το καλό παράδειγμα. Εξηγείστε του τι είναι η
κυκλοφορία. Πείτε του για τα φανάρια, γιατί πρέπει να σταματάμε και να
ελέγχουμε το δρόμο πριν τον διασχίσουμε. Εξηγείστε του τη διαφορά μεταξύ δρόμου
και πεζοδρομίου. Εξηγείστε του ακόμη ότι πολλές φορές τα αυτοκίνητα και οι
μοτοσικλέτες ανεβαίνουν και στο πεζοδρόμιο για διάφορους λόγους, συνεπώς και
εκεί πρέπει να προσέχουμε.
• Ηλικία 5-6 ετών : Διδάσκοντας το παιδί…
1.'Οποτε βγαίνετε μαζί με το παιδί σας στο δρόμο, πείτε του
τι πρόκειται να κάνετε και γιατί. Εξηγείστε στο παιδί τα βασικά σημεία για να
διασχίσετε μια διασταύρωση: α) Να σκέπτεται (-Βρες ένα ασφαλές σημείο να
σταθείς) β) Να σταματά σε σημείο που θα είναι ορατός από τους διερχόμενους
οδηγούς γ) Να επιλέγει (-Απόφυγε να περάσεις μεταξύ σταματημένων αυτοκινήτων)
δ) Να περιμένει (-Μέχρι να είναι σίγουρο ότι θα περάσει με ασφάλεια) ε) Να
ξεκινά το σωστό χρόνο (-Όταν δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος) στ) Να περνά γρήγορα
απέναντι (-Χωρίς να σταματά, να έχει το νου του την ώρα που διασχίζει τον δρόμο
μόνο σε αυτό).
2. Κάντε του πρακτική σε ήσυχους δρόμους κοντά στο σπίτι. Πρώτα
δείξτε του τι να κάνει. Μετά, αφήστε το να σας οδηγήσει εκείνο να περάσετε
απέναντι. Αργότερα αφήστε το να έλθει σε εσάς προσεκτικά, όταν το περιμένετε
εσείς στο απέναντι πεζοδρόμιο.
3. Στην ηλικία αυτή το παιδί δεν είναι πραγματικά έτοιμο να
διασχίσει το δρόμο. Βεβαιωθείτε ότι πάντα ένας ενήλικας θα είναι κοντά του.
4. Τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται όταν το παιδί αρχίζει
το σχολείο και δεν συνοδεύεται από ενήλικα. Προσπαθήστε να συνδυάσετε τις ώρες
σχολείου με κάποιον άλλο γονέα για να πάρει το παιδί σας από το σχολείο, αν δε
μπορείτε εσείς οι ίδιοι.
5. Επιλέξτε την πιο ασφαλή διαδρομή σχολείο-σπίτι, κάντε τη
μαζί με το παιδί σας και εξηγείστε του γιατί. Όπου υπάρχει κοντινή διασταύρωση
με σηματοδότη χρησιμοποιείστε τη.
• Ηλικίες 7-9 ετών : Διέλευση σε σταυροδρόμι, χωρίς φανάρια…
1. Εξηγείστε στο παιδί σας τα στάδια που χρειάζονται για να
διασχίσει με ασφάλεια ένα δρόμο χωρίς σηματοδότη.
2. Αφού βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει κατανοήσει τα
παραπάνω, κάντε του πρακτική εξάσκηση, ξεκινώντας από ήσυχους δρόμους, που στο
παρελθόν έχετε διασχίσει μαζί. Παρακολουθείστε το και βεβαιωθείτε, πριν το
αφήσετε μόνο του να το κάνει.
3. Δοκιμάστε το ίδιο αργότερα, σε πιο πολυσύχναστους
δρόμους. Κάντε το μαζί του πολλές φορές πριν το αφήσετε μόνο του.
4. Πολλά παιδιά (όπως και ενήλικες) δεν είναι ικανά να
κρίνουν την ταχύτητα με την οποία κινούνται τα αυτοκίνητα καθώς και την
απόσταση (πόσο μακριά είναι). Εξ άλλου, η ηλικία που τα παιδιά κατανοούν τα
θέματα αυτά, διαφέρει από παιδί σε παιδί. Όλα τα παιδιά μαθαίνουν από το παράδειγμα
των γονέων τους. Αυτό μην το ξεχνάτε ποτέ.
5. "Να ντύνετε το παιδί σας με λαμπερά χρώματα (ή
χρώματα που "τραβούν το μάτι" των οδηγών) και βέβαια όχι με μαύρα
ρούχα, έστω κι αν είναι της μόδας, ειδικά με μουντό ή συννεφιασμένο καιρό. Θυμηθείτε
όμως ότι και τα πιο λαμπερά χρώματα δεν φωσφορίζουν το βράδυ σε σκοτεινούς
δρόμους. Εξηγείστε στο παιδί γιατί το ντύνετε με ανοικτά χρώματα, ειδικά το
βράδυ.
• Ηλικίες 10-15 ετών : Μάθετε τα παιδιά σας να σκέπτονται
για τον εαυτό τους!
Είναι οι ηλικίες που τα παιδιά χρειάζονται και απαιτούν
σταδιακά την ανεξαρτησία τους. Μπορεί μάλιστα να φύγουν και κάποια διαστήματα
μακριά από το σπίτι, π.χ. για να επισκεφθούν φίλους τους. Το μεγαλύτερο ποσοστό
συμμετοχής παιδιών σε ατυχήματα με αυτοκίνητο είναι ηλικίας "από 12 έως 15
ετών. Είναι η ηλικία που το παιδί νομίζει ότι ""τα ξέρει
όλα"". Είναι στο δικό" σας χέρι να το κάνετε να δει με
σοβαρότητα τα θέματα της οδικής ασφάλειας.
1. Συνεχίστε να τους μιλάτε για τους κινδύνους της
κυκλοφορίας. Υπενθυμίστε τους να περιμένουν να σταματήσει η κίνηση για να
διασχίσει ένα δρόμο, να χρησιμοποιούν τις διαβάσεις πεζών, να μη διασχίζουν
δρόμους κάνοντας "ζιγκ-ζαγκ", αν υπάρχει νησίδα στη μέση λεωφόρου
τότε να διασχίζουν τη λεωφόρο σαν να
πρόκειται για δύο ξεχωριστούς δρόμους, σταματώντας και περιμένοντας επάνω στη
νησίδα.
2. Συζητείστε με το παιδί σας τους κινδύνους για κάθε
διαδρομή που πρόκειται εκείνο να κάνει (κυρίως αυτή του σχολείου).
3. Ελέγξτε αν το παιδί σας μπορεί να κρίνει σωστά την
ταχύτητα και την απόσταση των αυτοκινήτων σε έναν πολυσύχναστο δρόμο και
συζητείστε μαζί του για τα "ασφαλή περάσματα" του.
4. Επιμείνετε ότι ποτέ δεν πρέπει να διασχίσει ένα δρόμο
ακολουθώντας τυφλά τους φίλους του ή άλλους. Πάντα πρέπει να σκέπτεται και να
προσέχει εκείνο τον εαυτό του.
5. Πάνω από όλα, οδηγείστε το παιδί με το παράδειγμα σας,
τόσο σαν πεζοί όσο και σαν οδηγοί (ζώνες, κράνος).
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Όπως τονίζει η ΕΛΠΑ, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία των
Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας- Εurostat:
Κάθε χρόνο στη χώρα
μας σημειώνονται περισσότερα από 1.800 ατυχήματα μέσα και έξω από τα σχολεία,
με θύματα μικρούς μαθητές
Περισσότερα από 75 παιδιά (0-14 ετών) αφήνουν κάθε χρόνο τη
ζωή τους στους δρόμους της χώρας μας . Με την ευαισθητοποίηση των γονέων και
των εκπαιδευτικών για την πρόληψη των τροχαίων, τα ατυχήματα μπορούν να
μειωθούν στο ελάχιστο, τονίζει η ΕΛΠΑ η οποία ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς,
καλεί τους γονείς, τους νηπιαγωγούς, τους δάσκαλους, τους καθηγητές και τους
οδηγούς να αναλάβουν και να υιοθετήσουν όλες εκείνες τις επιμέρους πρωτοβουλίες
και μέτρα, που στοχεύουν στον περιορισμό των κάθε είδους ατυχημάτων.
Προς το σκοπό αυτό: α) Οι γονείς
Να περπατήσουν μαζί με τους μικρούς μαθητές στις διαδρομές
και διαβάσεις προς και από το σχολείο από τις οποίες η μετάβαση και η αποχώρησή
τους γίνονται με ασφάλεια, χωρίς να διατρέξουν κίνδυνο. Να ενεργοποιήσουν και να ενισχύσουν
-και μέσω των τοπικών τους συλλόγων, το θεσμό του "Σχολικού
Τροχονόμου" -ένας χρήσιμος θεσμός που λειτουργεί με επιτυχία τα τελευταία
χρόνια σε αρκετά σχολεία της χώρας.
Στις περιπτώσεις όπου η μετακίνηση των μαθητών γίνεται με
σχολικά λεωφορεία, οι γονείς θα πρέπει να λάβουν τη διαβεβαίωση ότι αυτά είναι
απολύτως κατάλληλα (πρόσφατα ελεγμένα, διαθέτουν ζώνες ασφαλείας, πυροσβεστικά
μέσα, συνοδό κ.ά.) προκειμένου να εξασφαλίζονται οι ασφαλείς συνθήκες
μεταφοράς.
β) Οι νηπιαγωγοί, οι δάσκαλοι και καθηγητές
Να μυήσουν τους μαθητές στους απλούς κανόνες της ασφαλούς
οδικής συμπεριφοράς, όπως στην αποκλειστική χρήση των διαβάσεων και των
σηματοδοτών, στην αποφυγή επικίνδυνων παιχνιδιών μέσα και έξω από το σχολείο,
στο δρόμο κα.
γ) Οι οδηγοί
Όσον αφορά τέλος στους οδηγούς, η ΕΛΠΑ υπενθυμίζει ότι όταν
διέρχονται έξω από παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, σχολεία και γυμνάσια,
παιδικές χαρές και πάρκα όπου κυκλοφορούν, συχνάζουν και παίζουν μαθητές και
μικρά παιδιά:
Να οδηγούν με αυξημένη προσοχή και μικρότερη ταχύτητα, προκειμένου
να ελαχιστοποιούνται οι περιπτώσεις ατυχήματος.
Όταν μεταφέρουν μικρά παιδιά και μαθητές, να χρησιμοποιούν
το πίσω κάθισμα και τα ειδικά καθίσματα ή/και τις ζώνες ασφαλείας.
Από το Γραφείο Τύπου
της ΕΛΠΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.