Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ‏

 Του ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗ

Για τα δημοτικά μας τραγούδια , τόσο σαν ποίηση όσο και σαν μουσική , έχουν γραφεί και ειπωθεί πάρα πολλά. Μουσικολόγοι , λαογράφοι , ερευνητές που ασχολήθηκαν με αυτά ,δεν βρίσκουν λόγια για να εκφράσουν το θαυμασμό τους , για τη μεγαλειώδη αυτή πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία του Ελληνικού λαού. << Εξαίρετον αναντιρρήτως θέσιν μεταξύ των μνημείων του λόγου του ημετέρου λαού κατέχουν τα τραγούδια.Όχι μόνον ως ισχυρώς κινούντα την ψυχήν δια το απέριττον κάλος , την αβίαστην απλότητα , την πρωτοτυπίαν και την φραστικήν δύναμην και ενέργειαν , αλλά και ως ακριβέστερον παντός άλλου πνευματικού δκμιουργήματος του λαού , εμφαίνοντα τον ιδιάζοντα χαρακτήρα του έθνους. >> έγραφε κάποτε ο μεγάλος λαογράφος και θεμελιωτής της επιστήμης της λαογραφίας , Νικόλαος Πολίτης .
Να διευκρινίσουμε εδώ , ότι όταν λέμε γνήσιο δημοτικό τραγούδι εννοούμε το τραγούδι εκείνο , το οποίο δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο συνθέτη και στιχουργό. Δημιουργός του είναι ο ίδιος ο λαός , γι αυτό εκφράζει την αθάνατη Ελληνική ψυχή με τις χαρές και τους πόνους της , με τις λαχτάρες και τους καημούς της , με τα γέλια και τα δάκρυα της. Γι ' αυτό το λογο , στα δημοτικά τραγούδια καθρεφτίζεται αυτούσια και ολοκάθαρα η γνήσια Ελληνική ζωή σ' όλες τις μορφές της και τις εκδηλώσεις της , απο την κούνια μέχρι το θλιβερό μνήμα.
Βεβαια , αρχικός δημιουργός είναι κάποιος άγνωστος και ανώνυμος. Προικισμένος με μουσικό και στιχουργικό ταλέντο , θα <<φτιάξει>> ένα τραγούδι που θα συγκινήσει τους άλλους γύρω του. Αυτοί με τη σειρά τους θα το πάρουν , θα το τραγουδήσουν πιο πέρα και έτσι στόμα με στόμα και σίγουρα με τις απαραίτητες προσθαφαιρέσεις του καθενός , φτάνει σε εμάς σήμερα δουλεμένο , ολοκληρομένο και στην οριστική του μορφή.
Σήμερα τα δημοτικά τραγούδια εκτός από το ψυχαγωγικό χαρακτήρα πού έχουν , μπορούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης και δημιουργίας για τους νέους , για καινούριους δημιουργούς , οι οποίοι παίρνοντας στοιχεία από την παραδοσιακή μουσική και πατώντας πάνω στο δημοτικό τραγούδι σαν βάση , μπορούν να δημιουργήσουν σπουδαία μουσικά έργα. Άλλωστε , δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι διάσημοι Έλληνες δημιουργοί ( Θεοδωράκης , Χατζηδάκης , Μαρκόπουλος , Ξαρχάκος , Λεοντής κλπ ) έχουν εμπνευστεί από το δημοτικό τραγούδι και έχουν δημιουργήσει έργα αναγνωρισμένα σε όλο τον κόσμο!
Δυστυχώς όμως , ενώ θα περίμενε κανείς από το επίσημο κράτος , να έχει αναγνωρίσει την αξία και την σπουδαία σημασία , του δημοτικού τραγουδιού και να έχει πρωτοστατήσει στην προσπάθεια διάσωσης και διάδοσης του , καμία ως τώρα σημαντική , πλατειά και σοβαρή προσπάθεια δεν έγινε για το σκοπό αυτό. Ούτε κάποιος από τους πολυποίκιλους πνευματικούς και καλλιτεχνικούς οργανισμούς , εργάστηκε συστηματικά για την καταγραφκαι την έκδοση αυτού του μουσικού θησαυρού , σε αντίθεση με ότι συμβαίνει σ' 'ολο τα πολιτισμένα κράτη του κόσμου. Αρκεί να πούμε ότι οι γείτονες Τούρκοι που εμείς τους κοροιδεύουμε έχουν εδώ και πολλές δεκαετίες Ακαδημία Παραδοσιακής Μουσικής!( τα συμπεράσματα δικά σας )
Ό,τι καλό και αξιόλογο έχει γίνει ως τώρα , οφείλεται αποκλειστικά στην πρωτοβουλία κάποιων ιδιωτών , οι οποίοι αψηφώντας κόπο , χρόνο , χρήμα , κι ένα σωρό άλλες δυσκολίες εργάστηκαν ευσυνείδητα και φιλότιμα , για να περισώσουν ό,τι μπορούσαν από το λα'ι'κό μουσικό μας θησαυρό. ( Σ.Περιστέρης , Σίμων Καρράς , Δόμνα Σαμίου κ.α ) Αποτέλεσμα της κρατικής αδιαφορίας είναι να φτάσουμε σήμερα δυστυχώς στο σημείο να έχει νοθευτεί εντελώς το δημοτικό τραγούδι και να έχει ξεχαστεί σχεδόν ολοκληρωτικά η αυθεντική του μορφή και το γνήσιο ύφος και χρώμα του!
Αυτή η νοθεία και αλλοίωση μπορούμε να πούμε ότι ξεκινλαει στα τέλη της δεκαετίας του 50' με αποκορύφωμα τη δεκαετία του 70' και συνεχίζεται δυστυχώς και σήμερα. Σε αυτό συντέλεσαν και οι μεγάλες αλλαγές που έγιναν αυτά τα χρόνια στην Ελληνική κοινωνία. Τη χαριστική βολή , την έδωσε η χούντα των συνταγματαρχών η οποία εκμεταλεύτηκε το δημοτικό τραγούδι για ευνόητους λόγους , με αποτέλεσμα πολλοί και ιδίως η νεολαία της εποχής , να το συνδέουν απόλυτα με το καθεστώς! Έπρεπε να περάσουν πολλά χρόνια για να απενεχοποιηθεί η παραδοσιακή μας μουσική , από κάτι για το οποίο δεν έφταιγε η ίδια!
Την εποχή αυτή δημιουργούνται καινούρια΄ρεύματα στη μουσική ( Λαϊκό , έντεχνο ξένο τραγούδι , ΡΟΚ , ΠΟΠ κλπ ) Οι παραδοσιακές εκδηλώσεις όπως πανηγύρια , γιορτές κλπ στην περιφέρεια χάνουν την αυθεντική τους μορφή εξ' αιτίας του ύφους των ορχηστρών και των καλλιτεχνών , που καλούνται από πολλά μέρη για να διακσεδάσουν τους ντόπιους. Τα νέα τεχνικά μέσα όπως γραμμόφωνα , μαγνητόφωνα , τηλεόραση κάνουν εύκολη τη πρόσβαση σε άλλου είδους μουσική , που επηρεάζει τους παραδοσιακούς οργανοπαίχτες. Και ας μην ξεχνάμε , το βομβαρδι της διαφήμισης , η οποία για εμποτικούς λόγους προωθεί και τελικά επιβάλει ξενόφερτα μουσικά είδωλα , με αποτέλεσμα οι δισκογραφικές εταιρίες να μην ενδιαφέρονται για την παραδοσιακή μουσική.
Έτσι οι παραδοσιακοί οργανοπαίχτες απογοητευμένοι από αυτή την κατάσταση , άλλαξαν προσανατολισμό και ακολούθησαν και αυτοί ( έχουν πολλή μεγάλη ευθύνη ) τη νέα μόδα , νοθεύοντας δυστυχώς το δημοτικό τραγούδι αλλά και αλλοιώνοντας οι ίδιοι την αισθητική των ακροατών τους! Έτσι ακολουθώντας το ρεύμα της εποχής , οι μουσικοί και οι τραγουδιστές , αλλάζουν σιγά σιγά την παραδοσιακή κομπανία ( κλαρίνο , λαούτο , βιολί , σαντούρι κλπ ) με ηλεκτρικά όργανα ( αρμόνιο , ηλεκτρική κιθάρα , ντραμς ) οδηγώντας την παραδοσιακή μουσική στην απόλυτη παρακμή και φθορά. Η κατάπτωση αυτή γίνεται ακόμα πιο μεγάλη , καθώς οι παραδοσιακοί οργανοπαίχτες και τραγουδιστές αντιγράφουν στις ερμηνείες τους , το ύφος που προβάλλουν οι μεγάλες λαϊκές ...φίρμες! Εμφανίζονται <<συνθέτες>> και <<στιχουργοί>> που γράφουν υποτίθεται καινούρια δημοτικά τραγούδια τα οποία φυσικά είναι υβρίδια με αλλοιωμένο ρυθμό και ύφος και αντιγραφές Αραβικών κυρίως μελωδιών! Ο δε στίχος είναι σκέτο σκουπίδι όπως <<αμαρτωλά τα χείλη σου>> ή <<τραυματίας της αγάπης>> κλπ. Έτσι ξαφνικά η αγορά κατακλίζεται από ευτελή κατασκευάσματα , ανόητα και χυδαία καψουροτράγουδα , τα οποία ερμηνεύουν δημοτικοί υποτίθεται τραγουδιστές με...ανοιχτά μπιρμπιλά πουκάμισα , με χρυσές αλυσίδες και δαχτυλίδια και με μακρόσυρτες νταλκαδιάρικες άναρθρες...κραυγές!
Είναι να απορεί κανείς , πως πραγματικά σπουδαίοι δεξιοτέχνες μουσικοί και τραγουδιστές , αντί να υποστηρίξουν τη τέχνη τους και να αντισταθούν στο ρεύμα της ευτέλειας και της παρακμής , αποδέχονται χωρίς δυσκολία τη καινούρια κατάσταση , την οικειοποιούνται και την πάνε ακόμα πιο πέρα. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η σημερινή κατάσταση! Δυστυχώς όπου και να βρεθείς σε πανηγύρι , σε νυχτερινό κέντρο , σε κάθε εκδήλωση δεν ακούς ούτε ένα γνήσιο δημοτικό τραγούδι! Ανόητα τραγουδάκια φτιαγμένα στο πόδι για εύκολη κατανάλωση , μαζί με το...ουίσκι και τα λουλούδια , με παιξίματα αλλά...Τούρκα και...γύφτικα , φωνές μακρόσυρτες εκτός ρυθμού , για να δείξει ο τραγουδισταράς το λαρύγγι του και να κάνει σουξέ! Η ένταση του ήχου στο τέρμα ώστε να χρειάζεσαι ωτασπίδες για να γλιτώσεις τη βλάβη στα αυτιά , και εντελώς παραμορφωμένος απο τα έκο και τα εφέ για να καλύπτονται τα λάθη των...εκτελεστών και κανείς να μην ακούει τίποτα! Τα δε όργανα όπως είπαμε όλα ηλεκτρικά. Αρμόνια , ηλεκτρικές κίθάρες , μπάσα , ντράμς κλπ. Καλά που έχει γλιτώσει ακόμα το κλαρίνο!
Έχω μία απορία. Αν επιχειρούσε κανείς να παίξει μουσική Ροκ με λαούτο , φλογέρες και σαντούρια δεν θα τον θεωρούσαν όλοι τρελό; Γιατί όμως δεχόμαστε τη παραδοσιακά μας μουσική , το λαϊκό μας πολιτισμό να κακοποιείται έτσι βάναυσα από αυτά τα ηλεκτρικά όργανα που είναι για άλλου είδους μουσική; Υπάρχει κανείς να απαντήσει; Υπάρχει άραγε ελπίδα να αλλάξει κάτι; Πολύ δύσκολο μου φαίνεται! Η μόνη ελπίδα που υπάρχει κατά τη γνώμη μου είναι τα δημόσια μουσικά σχολεία που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια όπου οι μαθητές εκτός των άλλων διδάσκονται βυζαντινή μουσική και παραδοσιακά όργανα. Έτσι έχουν ξεπεταχτεί νέα παιδιά αρκετά μελετημένα που παίζουν όργανα τα οποία για κάποιο διάστημα είχαν σχεδόν εξαφανιστεί π.χ. σαντούρι , κανονάκι , ούτι , βιολί , ταμπουράς κ.λ.π. Επίσης οι πολιτιστικοί σύλλογοι μπορούν να βοηθήσουν και να αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε να απαιτούν από τα συγκροτήματα να παίζουν με παραδοσιακά όργανα και ρεπερτόριο από την πλούσια και αστήρευτη μουσική μας παράδοση! Θα το κάνουν; Χλωμό το βλέπω , που λένε και οι νεολαίοι!
Οπότε...

24 σχόλια :

  1. Γεια σου "Μυγδαλιά Αρκαδίας".

    "Γειά στο στόμα σου" λέμε στα χωριά μας Διαμαντή.
    Δυστυχώς το θέμα αυτό απασχολεί πολύ λίγους και ακόμα λιγότεροι το κάνουν έμπρακτα όπως εσύ. Ο λαϊκός πολιτισμός είναι η ταυτότητα μας. Ένα σημαντικό κομμάτι του λαϊκού μας πολιτισμού είναι τα γνήσια και ανόθευτα δημοτικά τραγούδια και αν τα χάσουμε, χάνουμε ένα κομμάτι του εαυτού μας. Νάσαι καλά και εσύ και ο κλαρινίστας Γ.Δαλιάνης που κρατάτε γερά τη παράδοση και έχετε και αισθητική και ποιότητα και αυθεντικότητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος2/5/11 23:16

    Το δημοτικό τραγούδι κόντρα στο τσουνάμι των αλλοτριώσεων θα διατηρηθεί.Είναι καταχωρημένο και αποθηκευμένο στα αγαπημένα της ψυχικής μας
    βιβλιοθήκης. Μεταδίδετε σαν ίωση από γενιά σε γενιά. Είναι αυτό που λέμε κληρονομικότητα. ----------------------------------------
    Να 'χα νεράντζι να 'ριχνα στο πέρα παραθύρι
    να τσάκιζα το μαστραπά που 'χει το Μόσχο μέσα,
    το μόσχο και τη μυρωδιά και την αγάπη αντάμα,
    το μαντηλάκι που κεντάς εμένα να το στείλεις
    να μη το στείλεις μοναχό παρά με την αγάπη.
    κι εκείνη το παράκουσε και μοναχό το στέλνει.
    Για πες μου μαντηλάκι μου αν μ’ αγαπά η κυρά σου.
    Όντας σε συλλογίζεται κι όντας σε φέρνει ο νους της,
    σα θάλασσα βουρλίζεται σαν κύμα κυματίζει.
    Γ.Γ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος2/5/11 23:57

    Γεια στο στόμα σου κι' από μένα Διαμαντή.!!!!!! Σ' έζησα εδώ στο Μόντρεαλ για λίγες μέρες μαζί με τον 100% παραδοσιακό κλαρινιστα,τον Γιώργο τον Δαλιανη, και καταλαβαίνω ,άλλα και κατανοώ όλα όσα γράφεις. Δυστυχώς όμως φίλε, Δεν θα ' ακούσει κανείς...... Εμείς πάντως οι μετανάστες σας ακούσαμε,σας θαυμάσαμε για τη αυθεντικότητά σας και θέλουμε να σας ξανά ακούσουμε. Κυρίως οικογενειακά. Διότι -όπως είπες- τα Πανηγύρια χαλασανε..... Άντε να μην πάρω φόρα και τους σουρω κι' εγώ τα εξ αμάξης. Συνέχισε τον αγώνα Διαμαντή. Κώστας Καπετάνιος Μόντρεαλ,(Καναδάς)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος3/5/11 13:54

    kanonise kanena gledaki re 8edwrh edw sthn a8hna

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος3/5/11 18:20

    Αγαπητέ Διαμαντή και αυθεντικέ ερμηνευτή του δημοτικού μας τραγουδιού.
    Το δοκίμιό σου για αυτό το είδος του λαϊκού μας πολιτισμού ήταν άρτιο και καταπληκτικό.
    Έδωκες σφαιρικά με τπ πόνημά σου αυτό τις διάφορες παραμέτρους του δημοτικού μας τραγουδιού ,από την καταγραφή του ,τη μουσική του και την ερμηνεία του.Επίσης και τους προβληματισμούς σου για την πορεία του προς το μέλλον.
    Νομίζω πως ,παρά το το αρνητικό περιβάλλον που καλλιεργείται κυρίως από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο,το δημοτικό τραγούδι είναι εφτάψυχο και θα επιβιώσει ,γιατί εκφράζει την ανώνυμη ,ομαδική και υπερήφανη ελληνική ψυχή.
    Η διατήρηση της παράδοσης και διάδοσής του πρέπει να αρχίζει από την οικογένεια και από το Δημοτικό Σχολείο και να συνεχίζεται σ'όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. ( Να διδάσκεται ως ποίηση ,ως μουσική και ως χορός ).
    Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού να υποχρεώνει την κρατική τηλεόραση και ραδιόφωνο να το προβάλλει σε μόνιμη βάση και να χρηματοδοτεί μόνο τους πολιτιστικούς και χορευτικούς συλλόγους και σωματεία που συμβάλλουν στην παράδοση και στη διάσωσή του.
    (Δημοτική ποιήση-στίχοι,μουσική,μουσικά όργανα - μουσικοί και ερμηνευτές και χορός ).
    Το γνήσιο δημοτικό τραγούδιαναγεννάται από την τέφρα του , δε σβήνει ,δεν τεμαχίζεται ,δεν οικειοποιείται ,γατί ανήκει στο δημιουργό λαό του!!!
    marpolix

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Διαμαντης3/5/11 19:14

    Ευχαριστω ολους για τα καλα τους λογια.Φιλε Καπετανιε να εισαι παντα καλα στο μακρινο Καναδα! Αγαπητη μου Μαρινα ξερω οτι ειμαστε συνοδοιποροι και ποσο σε συγκινουν τετοια θεματα.Μεσα απο το Δ.Σ.του νεου δημου Γορτυνιας δουλεψε οσο μπορεις για την αναδειξη του γνησιου λαικου μας πολιτισμου.Το εχει αναγκη ο τοπος μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος3/5/11 20:18

    ΦΙΛΕ ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΘΑ ΠΡΟΤΕΙΝΑ ΝΑ ΕΦΤΕΙΑΝΕΣ ΜΙΑ ΓΛΑΝΙΤΣΙΩΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ME ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΕΣ Η ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΚΑΙ Σ ΕΝΑ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΚΙ ΕΝΑ ΑΠΛΟ ΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΟ ΝΑ ΚΑΤΕΓΡΑΦΕΣ ΟΤΙ ΠΑΛΙΟ ΜΑ ΠΑΛΙΟ ΓΛΑΝΙΤΣΙΩΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΕΧΕΙ ΑΠΟΜΕΙΝΕΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΝΑ ΕΚΔΩΣΕΙ Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΕ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ CD ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΝΕΣ ΚΑΝΕΝΑ ΓΛΑΝΙΤΣΙΩΤΙΚΟ ΓΛΕΝΤΙ ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΥ ΕΔΩ ΣΤΗ ΔΥΣΚΟΛΗ ΑΘΗΝΑ ΑΝΕΠΙΣΗΜΟ...ΚΟΥΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Διαμαντης3/5/11 20:45

    Φιλε...κουκο!Η καταγραφη που λες εχει ξεκινησει εδω και πολυ καιρο και θα συνεχιστει γιατι υπαρχει πλουσιο υλικο στη Γλανιτσια αλλα και σε ολη τη Γορτυνια!Ειμαι πραγματικα πολυ χαρουμενος για το υλικο που εχω μαζεψει και προσπαθω να βρω τροπο για να το εκδωσω!Για το ανεπισημο Γλανιτσιωτικο γλεντι ειναι ωραια ιδεα και σου υποσχομαι οτι θα το...βαλουμε μπροστα! Οποιος εχει καποια προταση για το που και πως φυσικα ειναι ευπροσδεκτη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος3/5/11 23:32

    Κούκο σε προλάβαμε. Ετοιμάζουμε νέο δημοτικό συγκρότημα εγώ ο Νίκος (μπαντεβας) η Λεημονιά και ψάχνουμε και άλλους. Εγώ πήγα σε μουσικό ωδείο και έμαθα ντέλφι. Ο Νίκος μαθαίνει τώρα ακορντεόν ,επίσης και αυτός σε ωδείο ,η Λεημονια τραγουδάει ,κάνει τώρα ορθοφωνία και ψάχνουμε για κιθάρα βιολί και κλαρίνο και είναι έτοιμο το συγκρότημα για τα καλοκαιρινά πανηγύρια. Αν έχεις μουσικά προσόντα εισαι δεκτός
    Nis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος4/5/11 00:10

    ταβουλι θελετε???gerolykos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος4/5/11 00:28

    βαλτε το γιαννη να πει κανα παλιο γιατι ......ηξερε και ο μακαριτης ο μακρης αλα δεν ξερω αμα ταχει γραψει κανεις!!gerolykos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος4/5/11 09:51

    Το λέω σοβαρά.Είμαι σαράντα χρόνια στην Αθήνα και πλην χορού και συνέλευσης έχουμε χαθεί.Τσιμέντα φτειάξαμε, ας δούμε και το επικοινωνιακό...ΚΟΥΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος4/5/11 09:56

    πρεπει να βρουμε ενα στεκι...gerolykos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος4/5/11 10:56

    Επειδή αν νοικιάσουμε θα είναι ακριβά προτείνω καμιά ταβερνούλα που να μας ανέχεται Τετάρτες η Παρασκευές, οπότε θάχουμε και....αποκαλυπτήρια gerolyke γιατί μόνο Νις και Αβαδαίο ξέρω...ΚΟΥΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ανώνυμος4/5/11 10:58

    Νις με ρούμπωσες!...ΚΟΥΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος4/5/11 12:21

    ΚΟΥΚΟΣ Εισαι εσύ ,καλα θα τραγουδάς.Ελα να ξαπωστένεις την Λεημονιά
    Nis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος4/5/11 12:30

    ΄ΑΛΛΟΙ ΤΡΩΝΕ ΑΥΓΟ ΜΕΛΑΤΟ ΝΑ ΚΑΘΑΡΙΣΕΙ Ο ΛΑΙΜΟΣ ΤΟΥΣ ΤΗΣ ΛΕΜΟΝΙΑΣ ΚΑΘΑΡΙΖΕΙ ΜΕ ΓΑΡΙΔΑΚΙΑ ΑΡΕΣΜΩΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ανώνυμος4/5/11 13:12

    σιγα μη βρεθει μαγαζι να μας ανεχεται....gerolykos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος4/5/11 15:51

    Και καλή κριτική και χιούμορ και πάνω στο θέμα
    Απο τις λίγες φορές που ιδιαίτερα μου αρεσε
    Μακάρι να συνεχίζετε έτσι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ανώνυμος5/5/11 08:25

    μαθαινουμε αλλα θελει συμετοχη....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Δημητρης Χ (εγγονός Τσιριμόγιαννη)5/5/11 17:11

    στην κουρα να παίξετε.
    Δημητρης Χ (εγγονός Τσιριμόγιαννη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ανώνυμος5/5/11 17:31

    ΟΧΙ ΚΛΑΡΙΝΟ ΔΗΜΗΤΡΑΚΗ. ΝΑ ΞΕΡΟΣΤΑΛΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟ ΚΟΜΠΙΟΥΤΕΡ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ...ΚΟΥΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ5/5/11 18:03

    Ελατε να κανουμε τη γιορτη της κουρας...ΠΑΝΓΛΑΝΙΤΣΙΩΤΙΚΟ ανταμωμα!Να γνωριστουμε καλυτερα. Οσο για τη μουσικη; ολοι οι Γλανιτσιωτες μουσικοι και τραγουδιστες επαγγελματιες και ερασιτεχνες να δημιουργησουμε παρεϊστικη ατμοσφαιρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Δημητρης Χ (εγγονός Τσιριμόγιαννη)5/5/11 18:15

    Γεια σου Κουκε.Και το κομπιουτερ καλό είναι χαχα
    Αρα η ιδέα μου για την κουρα καλή είναι φαντάζομαι.
    Δημητρης Χ (εγγονός Τσιριμόγιαννη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
• Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
•Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
•Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής σχολίων χωρίς καμία προειδοποίηση.